A Nemzeti Választási Bizottság (NVB) hétfői ülésén döntött a népszavazást kezdeményező kormány és a parlamenti frakciók politikai reklámjainak közzétételére rendelkezésre álló közszolgálati műsoridő felosztásáról.

A népszavazásról szóló törvény szerint országos népszavazási kampányidőszakban politikai reklámot a kezdeményezés szervezői, továbbá a kezdeményezés szervezésében részt nem vevő, de országgyűlési képviselőcsoporttal rendelkező pártok tehetnek közzé.

A jogszabály szerint a politikai reklámok közzétételére rendelkezésre álló időtartam 300 perc. A népszavazási kezdeményezés szervezője és a frakciók rendelkezésére álló időtartamot egyenlő arányban kell felosztani.

Fotó: MTI (archív, illusztráció)

A népszavazást a kormány kezdeményezte, az Országgyűlésben pedig öt frakció van (Fidesz, KDNP, MSZP, Jobbik, LMP) vagyis a kormány és az öt frakció 50-50 perc időtartamban teheti közzé politikai reklámját a Duna Médiaszolgáltató Zrt. médiaszolgáltatásában.

A politikai reklámot a Duna Médiaszolgáltató Zrt.-nek a legnagyobb éves átlagos közönségaránnyal bíró médiaszolgáltatásában kell közzétennie.

A határozat ellen július 25-én 16 óráig lehet felülvizsgálati kérelmet benyújtani a Kúriához.

A vitában Litresits András, az MSZP delegáltja felvetette, hogy a kezdeményezés szervezőjeként a kormánynak is figyelemmel kell arra lennie, hogy augusztus 13-ig nincs kampányidőszak, így nem felel meg a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlásnak az „Üzenjünk Brüsszelnek”-kampány.

Patyi András, az NVB elnöke szerint a társadalmi célú reklám és annak korlátozása nem a választási eljárási törvény, hanem a médiatörvény hatálya alá tartozik.

A kormánynak és más közhatalmi szerveknek alapvető feladata és lehetősége az, hogy tevékenységükről, céljaikról a közvéleményt folyamatosan tájékoztassák – mondta, hozzátéve, ez a jog a politikai pártokat is megilleti.

MTI

Fotók: MTI