Gazdaságfejlesztés és kulturális örökség ápolása Debrecenben
Az ország második fővárosa
A városvezetést már a kilencvenes évek végétől foglalkoztatta a gondolat, miképp lehetne az ország 1920 után kialakult egyközpontúságát feloldani. Negyedszázada megálmodott várospolitikánk éppen ebbe az irányba hat. Különös jelentőséget tulajdonítok annak, hogy hazánk kormánya úgy véli, Debrecen városa olyan fejlődési pályán mozog, ami alkalmassá teszi a második főváros szerepére – nyilatkozta a Demokratának Papp László, Debrecen Megyei Jogú Város polgármestere.– Mit gondol a közvéleményt élénken foglalkoztató hírről, hogy Debrecen a vidék fővárosa lehet?
– A felvetés voltaképpen Orbán Viktor miniszterelnök úrtól származik, aki 2016-ban a magyar–ukrán miniszterelnöki találkozó kapcsán a következőket mondta a Debreceni Egyetemen: „…szerettünk volna mutatni egy várost, amelyből a miniszterelnök úr megértheti, hogy Magyarország nem azonos Budapesttel. Szerettünk volna mutatni egy másik fővárost, meg akartuk mutatni Magyarország keleti részének fővárosát, amely nem egyszerűen csak múltja miatt érdemelte ki ezt a címet, hanem amelynek a jövője is indokolja, hogy kiemelt városként tekintsen Magyarország Kormánya az önök otthonára, Debrecenre…” Nem arról van tehát szó, hogy a jogalkotók törvényben rögzítették volna, hogy Debrecen Magyarország második fővárosa lesz. A város polgáraitól 1998-ban kaptunk felhatalmazást arra, hogy gondoskodjunk a település fejlődéséről. Mindaz, ami gyarapodásunkat jellemzi immár több mint 25 éve, organikus fejlődés következménye.
– Debrecen második fővárossá fejlesztése évek óta fel-felbukkanó közéleti téma. Mekkora horderejű Lázár János építési és közlekedési miniszter mostani bejelentése?
– Különös jelentőséget tulajdonítok annak, hogy hazánk kormánya úgy véli, Debrecen városa olyan fejlődési pályán mozog, ami alkalmassá teszi a második főváros szerepére. Ennek az elképzelésnek van egy másik lényeges alappillére is. A Trianon előtti Magyarországnak a székesfővároson kívül számos olyan nagyvárosa volt, amely komoly regionális integráló erővel bírt. Gondoljunk csak Pozsonyra, Kassára, Kolozsvárra, Temesvárra, Újvidékre, Szabadkára. Ezek a helységek nagyon erős, úgynevezett második vonalbeli városhálózatot jelentettek, és képesek voltak rendszerbe foglalni a térség településeit oktatási, kulturális, illetve gazdasági szempontból is. Trianon többek között a vidéki Magyarország többközpontúságát szüntette meg. Debrecen városvezetését már a ’90-es évek végétől foglalkoztatta a gondolat, miképp lehetne az ország 1920 után kialakult egyközpontúságát feloldani. Negyedszázada megálmodott várospolitikánk éppen ebbe az irányba hat.
– Milyen sarkalatos pontokkal?
– Kiemelném egyebek mellett a Debreceni Nemzetközi Repülőtér fejlesztését, a Debreceni Egyetem oktatási portfóliójának a Debreceni Református Kollégium tradícióira építő megerősítését, a Csokonai Nemzeti Színházat és a város legújabb teátrumát, a Csokonai Fórumot is érintő kulturális fejlesztéseket, valamint a gazdasági szférára, illetve a közlekedés területére is kiterjedő beruházásokat. A magam részéről üdvözítőnek tartanám, ha Dél-Magyarország nagyvárosai közül például Pécs vagy Szeged is kiemelt integráló erőt képviselő központként erősödhetne tovább.
– Mennyire gyakori a világban az egy ország – két központ elképzelés?
– Nem is kell túlságosan messzire menni a konkrét példákért. Szlovákiának például két elsődleges központja van, Pozsony és Kassa. Csehország vezető városai Prága és Brno. A legismertebb európai példák között Hollandiát is felsorolhatjuk. A németalföldi ország fővárosa ugyan Amszterdam, ám a bíráskodás központja az onnan mintegy egyórás autóútnyira fekvő Hágában van. A precedenseket hosszan lehetne még sorolni a többi kontinensen is.
– Milyen léptékű anyagi befektetésről beszélünk Debrecen esetében?
– A kormány és a debreceni közgyűlés 2020-ban fogadta el a város 2030-ig megvalósítandó fejlesztési programját. Lázár János miniszter úr nemrég 700 milliárd forintos debreceni fejlesztési stratégiáról beszélt, aminek egy része már beépült a gazdasági folyamatokba. Az elmúlt évtizedben megtízszereztük iparterületeink nagyságát. A gazdaság 2014 óta a BMW még nem üzemelő gyára, illetve az akkumulátorgyárak teljesítménye nélkül is három és félszeresére erősödött. Iparűzési adóban mérve elmondhatjuk, hogy a tíz évvel ezelőtti tízmilliárd forint nagyságrendű bevétel mára 35 milliárdra emelkedett. Reményeink szerint az elkövetkező 3-5 évben településünk a vidék legerősebb gazdaságú nagyvárosává erősödhet.
– Lakosságszám-növekedéssel is számolnak?
– A kalkulációk szerint a jelenlegi mintegy 200 ezres lakosságszám az elkövetkező években akár 40-50 ezer fővel is emelkedhet Debrecenben és az agglomerációban.
– Ellenkezőjére fordulhat a korábbi elvándorlási tendencia?
– Ez már most is nagyon erősen tapasztalható. Mindennek legfontosabb zászlóshajója jelen pillanatban a BMW-gyár. A munkaerő-toborzás most is zajlik. A Nyugat-Magyarországra, illetve Európa más országaiba elvándorlók közül pedig egyre többen költöznek vissza Debrecenbe és a környező településekre az újabban kínálkozó munkalehetőségek miatt. Mindig is az volt a hitvallásunk, hogy a munkaerőpiaci versenyt az iskolapadokban kell megnyerni. Ezzel a meggyőződéssel összhangban az átstrukturált oktatásnak köszönhetően a Debreceni Egyetem és a Debreceni Szakképzési Centrum évente sok ezer szakképzett magyar munkavállalót bocsát ki, akik ma már helyben is megtalálhatják a számításukat. Nyilvánvalóan az épülő gyárakban főként rövid távon lesznek külföldi munkavállalók is, de a nagy befektetők közép- és hosszú távon 85-90 százalékban megfelelően képzett hazai dolgozókra számítanak.
– Milyen közlekedési infrastruktúra-fejlesztések szolgálják majd ki az itt élőket és dolgozókat?
– Fontos, hogy az ország második legnagyobb városa minden irányból ideálisan megközelíthető legyen. A gyorsforgalmi úthálózat észak, kelet és nyugat felől már optimálisan működik, a déli közlekedési folyosót Szeged–Hódmezővásárhely–Orosháza–Békéscsaba irányából a 47-es út négysávosításával kívánjuk megerősíteni. A városon kívüli nagy állami beruházások mellett azonban a debreceni polgárok igényeit is figyelembe kell vennünk, ezért új alapokra helyezzük a város közlekedését. Hogy az emberek a közösségi közlekedést válasszák, bevezetjük a 14 éven aluli gyermekek ingyenes utazását. Jelenleg 19 közlekedésfejlesztési projektünk zajlik, amelyek között szerepel nagy forgalmú csomópontok kapacitásnövelő átépítése és újak létrehozása, kamionterminál építése, vasúthálózat-fejlesztés, az elektromos alapú közösségi közlekedés előtérbe helyezése, parkolók kialakítása, repülőtér-fejlesztés és elkerülő utak építése is. Szerencsére a párhuzamosan futó gazdaságfejlesztési és városépítési terveinket a kormány kiemelten támogatja.
– A baloldali sajtó már támadja a fejlesztési terveket arra hivatkozva, hogy Debrecen elveszítheti korábbi kálvinista-kulturális arculatát, és szocialista jellegű iparvárossá alakulhat. Mit gondol erről?
– Debrecen erős identitású város, itt csakis az tud gyökeret verni, aki a debreceniség befogadására képes és hajlandó. Azok az emberek, akik a cívisváros lakosságához csatlakoznak, előbb-utóbb magukba fogják szívni ezt a mélyre ható szellemiséget. Amikor a város jövőjét tervezzük, komplexen gondolkodunk. Nagyon vigyázunk a település meglévő karakterére. Számomra különösen fontos, hogy egyházi-vallási központként is megőrizzük Debrecen eddigi arculatát. A kormányzati támogatásoknak köszönhetően az elmúlt években gyakorlatilag valamennyi templomunk, köztük a Debreceni Református Nagytemplom is megújulhatott. Ezenkívül erős oktatásfejlesztési munka is jellemezte az egyházi tevékenységet. A helyi egyházi közösségek tovább erősödtek. Meggyőződésem, hogy akik a fent említett bírálatokat megfogalmazzák, egyáltalán nem ismerik a várost. Érdekesnek tartom a helyi baloldali politikai ellenzék hozzáállását is. A január 25-én lezajlott közgyűlési vita során például a 14 éven aluliak utazási kedvezményével kapcsolatban a baloldali képviselők – a kormánypártiak eredeti javaslatára is rálicitálva – már a 18 éven aluliak ingyenes közösségi közlekedését indítványozták. A gazdaság erősödésének jótékony hatásaira hivatkoznak, miközben folyamatosan nehéztüzérséggel lövik az eddigi eredményeket…
– A másik gyakran elhangzó kritika a gigaberuházásokkal szemben, hogy jelentősen növelik a környezetterhelést. Legutóbb éppen január közepén tartott fáklyás tüntetést a témával kapcsolatban 50-80 debreceni elégedetlenkedő. Meg tudja őket nyugtatni a városvezetés?
– Míg például Németországban egyértelmű társadalmi támogatás kíséri az akkumulátorgyárak építését, Magyarországon a környezetvédelem, a gazdaságfejlesztés, ezen belül az akkumulátorgyárak telepítésének kérdése erősen átpolitizálódott, ezért a témáról nagyon nehéz értelmes vitát folytatni. Azt nem vonom kétségbe, hogy ezen a téren korábban előfordultak olyan esetek, amikor a kommunikáció nem volt teljes mértékben kielégítő. Gondolok itt például a gödi víz lítiumtartalmára. A Duna Menti Regionális Vízmű Zrt. honlapján olvasható információ szerint a gödi víznek természetes alkotóeleme az említett kémiai elem, tehát az akkugyár odatelepülése előtt is jelen volt, ráadásul a koncentrációja még alacsonyabb is, mint egyes Magyarországon kapható ásványvizekben.
– Mi a helyzet a debreceni kommunikációval?
– A városvezetés minden körülmények között betartatja a beruházókkal a környezetvédelmi előírásokat. Ezenfelül – értve a helyiek aggályait, hogy az akkugyárak nagy vízigényűek – én magam fogalmaztam meg azt a városi igényt, hogy a befektetők vizsgálják felül az alkalmazni kívánt technológiákat, és szükség esetén válasszanak helyettük víztakarékos megoldásokat. Ezek a tárgyalások jelenleg is folynak. Bízom benne, hogy rövid időn belül komoly eredményekkel tudjuk megnyugtatni a szkeptikusokat. A helyi sajtóban folyamatos a tájékoztatás, külön honlapot működtetünk.
– 2019-ben hirdették meg a város új környezetpolitikáját. Miben rejlik az új szemlélet?
– A városvezetés legfelső szintjére emelve a területet, külön alpolgármester foglalkozik vele. Hitvallásunk, hogy a gazdaságfejlesztés csak addig szolgálja az emberek érdekeit, ameddig nem veszélyezteti a környezetünket. Éppen ezért az iparosítást a környezetvédelmi és fenntarthatósági paraméterek figyelembevételével képzeljük el. A városban fásítási, az iparterületeink térségében pedig jelentős véderdősítési programot indítottunk. Fél évszázados álom valóra váltásaként tavaly a Hajdúhátság vízgazdálkodásának fejlesztését célzó Civaqua-program keretében megnyitottuk azt a zsilipet, amely a Tisza vizét egy kiépített csatornarendszeren keresztül magas vízhozammal eljuttatja a város területére, biztosítva annak felszíni vízellátását.
– Megpályázzák az Európa Zöld Fővárosa címét is. Milyen esélyekkel?
– Debrecen a kontinens egyik legerdősültebb városa, a közigazgatási terület 34 százaléka erdő. Fontos szempont, hogy lokálisan és globálisan is hozzá tudunk járulni a környezetvédelemhez, ahhoz, hogy élhetőbb világot teremtsünk. Előbbihez többek között vízgazdálkodási, parkfenntartási és zöldítési projektjeinken keresztül, utóbbihoz pedig az elektromobilitás jövőbeni központjaként.
– Milyen súllyal szerepel a választási kampányában Debrecen második fővárossá válásának ügye?
– Ebben a tekintetben a szerénység híve vagyok. Az ország második számú központjává reálisan akkor válhatunk, amikor valóban elérjük az ehhez szükséges fejlettségi szintet és életminőséget.
– Mikorra datálja ezt?
– A 2030-as évek elejére.
– Az előrejelzések szerint mekkora részesedésük lesz tíz év múlva az ország GDP-jében?
– Az elemzőink által jelzett számok nagyon impozánsak. A 2010-es évek második felében a város gazdasága 1-1,2 százalékkal járult hozzá az ország teljesítményéhez. Ez az arány akár 4-4,5 százalékra is növekedhet. Ilyen mértékű gazdasági fellendülés mellett a debreceniek életnívója is számottevően emelkedik majd.