Cikkünk frissült.

A források szerint a tranzitdíjakat fedező tranzakció nem történt meg a szükséges időpontban az orosz Transneft és az ukrán Ukrtransnafta között, ennek következtében pedig az orosz fél bejelentette, hogy leállítják az olajszállítást a Barátság vezeték déli ágán – számol be a Magyar Nemzet.

Hirdetés

Az Origo információira hivatkozva a lap azt írja, a Mol felajánlotta, hogy kifizetik helyettük a tranzitdíjat, de nem kaptak választ az ukránoktól.

Az Origo a Ria Novosti hírügynökséget idézve ismerteti: egy ukrán szakaszon az oroszoknak kellene tranzitdíjat fizetniük, de ezt a szankciók miatt nem tudták átutalni, az ukránok pedig megakadályozták, hogy más módon eljuttassák nekik a pénzt, vagyis, így megakadályozzák az olajvezeték működését. Információik szerint az oroszok Brüsszelhez fordulnak, hogy megoldódjon a helyzet, és működhessék a kőolajszállítás.

A lényeg az, hogy az ukránok miatt leállt a Barátság kőolajvezeték – fogalmaz az Origo.

A MOL közleményt adott ki a kialakult helyzetről, amely szerint a

„Barátság vezetéken néhány napja szünetel a kőolajszállítás, mert tudomásunk szerint technikai problémák merültek fel a banki oldalon az orosz félt érintő tranzitdíj kifizetése kapcsán. Bár a MOL-nak több hétre elegendő tartaléka van, folyamatosan dolgozik a megoldáson, és egyeztetést kezdeményezett a díjkötelezettség átvállalásáról is.”

Transznyefty: Ukrajna leállította az olajtranzitot

Leállította az Ukrtransznafta a kőolaj tranzitját a Barátság olajvezetékrendszer déli ágán keresztül Magyarország, Csehország és Szlovákia irányába – jelentette ki kedden Igor Gyomin, az orosz Transznyefty gázszállítmányozási vállalat szóvivője.

Leállt a szivattyúzás Magyarországra

„Az Ukrtransznafta valóban teljesen leállította az olaj szivattyúzását Magyarországra, Csehországba és Szlovákiába a Barátság déli ágán keresztül augusztus 4-én reggel 6 óra 10 perckor” – idézte Gyomint a RIA Novosztyi hírügynökség.

A szóvivő szerint ennek oka az volt, hogy az orosz fél az európai szankciók miatt nem tudja teljesíteni a tranzitdíj kifizetését. A szállítás 100 százalékos előlegfizetés alapján történik. A július 22-i utalás visszakerült a Transznyefty számlájára.

Az orosz vállalat közleménye szerint az európai bankok már nem jogosultak önállóan dönteni arról, hogy lebonyolíthatnak-e egy adott ügyletet, annak megerősítésére, hogy az nem tiltott, a banknak be kell szereznie a nemzeti felhatalmazott állami szerv engedélyét. A helyzetet bonyolítja, hogy az európai szabályozók még nem alakítottak ki egységes álláspontot a különböző joghatóságok bankjainak intézkedési algoritmusáról, és nem dolgozták ki a fenti engedélyek kiadásának eljárását.

A Transznyefty tájékoztatta az orosz energiaügyi minisztériumot, az Ukrtransznaftát, valamint a három országba olajat exportáló orosz szállítókat a kialakult helyzetről. A közlemény szerint a kérdés megoldása érdekében a Transznefty felkérte a felhatalmazott bankot, hogy értesítse az európai szabályozó hatóságot annak érdekében, hogy engedélyt kapjon az Ukrtransznaftával megkötött szerződés szerinti elszámolásokra. A pénzeszközök átutalásának alternatív lehetőségeit is vizsgálják.

Lengyelországba és Németországba zavartalanul folyik a kőolaj tranzitja a Barátság csővezetéken.

Sztanyiszlav Mitrahovics, az orosz kormány Pénzügyi Egyetemének professzora, Nemzeti Energiabiztonsági Alap szakértője az RT-nek nyilatkozva emlékeztetett rá, hogy a Barátságnak két ága van. Az északi Fehéroroszországon keresztül Lengyelországba és Németországba, a déli pedig Ukrajnán keresztül Magyarországra, Szlovákiába és Csehországba vezet.

Mitrahovics szerint a leállás azt jelenti, hogy az ezen országok piacára szállított olaj mennyisége csökkenhet. Emlékeztetett rá, hogy az uniós megállapodás értelmében a csővezetéken szállított olajat nem kellene érinteniük a szankciónak, mert a vezetékre épült finomítókat nehéz másra átállítani.

A szakértő nem zárta ki, hogy a kérdésben kompromisszum szülessen, mert Európában amúgy is feszült az energiapiaci helyzet.

A Magyar Nemzet cikkét ITT olvashatják.

Az Origo cikke ITT érhető el.

Korábban írtuk