Balatoni Katalin: Szükség van nemzeti nevelésre, identitásra és kultúrára
Szükség van nemzeti nevelésre, identitásra és kultúrára, főleg ebben a mai világban, hiszen ezek adják meg azokat az alapokat, amelyek valóban tapasztalás és élmény alapján születnek – hangsúlyozta a Belügyminisztérium köznevelési helyettes államtitkára hétfőn Ópusztaszeren.Balatoni Katalin a Magyarok Országos Gyűlésén (MOGY) tartott előadásában kiemelte: a magyar oktatásban, köznevelésben minden lehetőség megvan arra, hogy a magyar kultúra, a magyar identitás építése és fejlesztése megvalósulhasson.
Elmondta, fontos feladat, hogy a pedagógusképzésben megjelenjen a gyermekjáték, illetve a néptánc is, és a legfontosabb cél az, hogy ezeket úgy adják át a gyermekeknek, hogy a „szívükbe, lelkükbe költözzön”. A pedagógustársadalom nyitott erre – mutatott rá.
A néptánc az, ami a kognitív képességeket, a szociális kompetenciákat, illetve a gyermek egyéni fejlődését is nagyban támogatja, mindezek mellett van kultúraközvetítő lehetősége is – részletezte a helyettes államtitkár.
Balatoni Katalin fontos iránynak nevezte azt, hogy a magyar társadalom megismerje a valós kultúráját, ami a „világon egyedülálló, minőségi érték”.
A helyettes államtitkár felhívta a figyelmet a köznevelés sajátosságára is. Elmondása szerint nemcsak oktatásról van szó, hanem arról is, hogy a pedagógusok a családokkal együttműködve részt vegyenek a gyerekek nevelésében, személyiségük kialakulásában.
Számos olyan program van ma Magyarországon a köznevelésben, amik kifejezetten a magyar kultúra megismerésére irányul – részletezte Balatoni Katalin, példaként megemlítve a Lázár Ervin , és a Határtalanul Programot.
Hangsúlyozta: „soha ne felejtsük el, hogy a magyar nemzetet az oktatás és a magyar nevelés tartja egybe”.
Falatovics Ádám, a Testnevelési Egyetem tanársegédje, az Országos Baranta Szövetség korábbi vezetője, az előadás másik résztvevője a magyar küzdősportok, harcművészetek szerepéről beszélt a közoktatásban. Kiemelte: ezek olyan filozófiát közvetítenek a gyerekeknek, amely évszázados tapasztalatok sűrítésén alapul.
Álláspontja szerint a küzdősportokat, a testnevelést élményalapú oktatással lehet átadni a gyerekeknek, és csak élményeken keresztül lehet ezeket elsajátítani. A korábban megszokott hétköznapi oktatás mellett szükség van a gyakorlati bevonódásra – fűzte hozzá.
Falatovics Ádám úgy fogalmazott, hogy „a mozgás egy csodaszer, egy eszköz, amelyeket használnunk kell”, és amelyek alapja a magyar kultúrkör, a magyar testkultúra, kezdve a népi játékoktól, a néptáncon át a magyar küzdősportokig, harcművészetekig.