Tömeg a Muzsikus cigányok parkja megállóban, a belváros felé. A 83-ason a szóló troli sokszor nem elég
Fotó: demokrata.hu/Abonyi Ákos
Hirdetés

2022-ben módosult a Ferencvárost Józsefvárossal összekötő trolibuszvonal úgy, hogy az Orczy tér helyett a Népliget metróállomáshoz közlekedjen. Ehhez a Diószegi Sámuel utcában és az Elnök utcában jelöltek ki új útvonalat és megállókat, bekapcsolva néhány, addig tömegközlekedés nélküli tömböt. Itt korábban volt is üzemi felsővezeték, azt azonban egy 2015-ös pusztító vihar után jobbnak látták lebontani. Most nagyjából ezt építenék vissza, mégsem úgy, ahogy logikus volna.

A 83-as troli a hosszabbítás után kezdetben egyszerű hurokban fordult a Népligetnél: az Elnök utcából a Könyves Kálmán körútra, majd az Üllői útra és a Gaál Mózes utcára kanyarodva érte el ismét az Elnök utcát.

Ezt toldották meg később úgy, hogy a járat a népligeti BKK-végállomásra is bemenjen, így a sofőrök kényelmesebben igénybe vehetik a járművezetői tartózkodót és így a trolik a Könyves Kálmán körút forgalmát sem tartják fel. Ezzel az útvonallal fölöslegessé vált a térképen is látható kanyargás, elvégre adná magát, hogy a Népligetből egyenesen az Elnök utcán haladjanak tovább a trolik.

Ehelyett a Népliget metróállomásnál 4 perc különbséggel kétszer is megáll a troli. Ezt a pazarló útvonalat konzerválnák a most kiírt közbeszerzéssel.

Pirossal a jelenlegi, fölöslegesen kanyargós útvonal, halványpirossal a vezetékkel fölöslegesen kiépítendő szakasz (a közlemény alapján kikövetkeztetve, hiszen a BKK elmulasztott térképet készíteni), lilával a kívánatos útvonal
Fotó: BKK Futár (képernyőfotó, szerk.)

A fölösleges kanyargás óriási időveszteséggel jár: a reggeli csúcsidőben 6 percbe telik eljutni a Népligetből a Szenes Iván térre. Ez az Elnök utcán keresztül mindössze 2-3 perc lenne. Az Elnök utcai vonalvezetés előnye lenne még, hogy a járat megállhatna az Elnök / Könyves Kálmán kereszteződésnél, több területet feltárva. Az itt lakók közelében a 23-as villamos 2000-ben történt lerövidítése óta nincs megálló, a tömegközlekedés csak hosszú gyaloglással érhető el.

A közbeszerzés alapján a kanyargást egy utcával arrébb folytatnák: a Gaál Mózes helyett a Bláthy Ottóban kiépítve a felsővezetéket. A szűk utcában vezetett útvonal velejárója, hogy a csuklós járművek nehezebben közlekedtethetők. Márpedig szükség volna rájuk. A 83-as önálló szakaszán jelenleg még nincs olyan sok utas,

viszont a Kálvária tér és a Harminckettesek tere, visszafelé pedig a Kálvin tér és a Kálvária tér között alaposan megtelnek a járművek. A Baross utcai szakaszon olyan tömegjelenetek zajlanak időnként, hogy utaslemaradás is előfordul.

Nem is beszélve arról, hogy a jövőbeli esetleges hosszabbítás (leginkább a leendő Népliget vasútállomás felé) nyomán a népligeti szakasz is sokkal több utast vonzana a mainál, úgyhogy hosszútávon elkerülhetetlen lesz a csuklós járművek visszatérése a 83-asra (a hosszabbítás előtt is csuklós volt a vonal munkanapokon).

A BKK állítása szerint több útvonalváltozatot is megvizsgáltak és szerintük ez a kanyargós útvonal az, amely hosszútávon is kedvező. Válaszukból és a korábbi népligeti látványtervekből sajnos arra következtethetünk, hogy a főváros „zöld” vezetése a tömegközlekedés rovására zöldítené a jelenleg drogosok, hajléktalanok és örömlányok által használt Népligetet, vagyis megszűnne a jelenlegi rossz állapotú, ugyanakkor kényelmes végállomás. Ez a szándék érthetetlen annak fényében, hogy a város másik nagy közparkja, az állam által megújított Városliget tervezett autómentesítése sem számol az ott járó trolivonalak elterelésével.

Érdekes módon a nagy csinnadrattával beharangozott sajtóközleményt azóta eltüntette a BKK, cikkünk közzétételekor legalábbis elérhetetlen az eredeti linken, és a hírek listájában sem található meg.