Bevezetésre kész az elektronikus ingatlan-nyilvántartás
Készen áll a bevezetésre az elektronikus ügyinézést biztosító ingatlan-nyilvántartás, a papíralapú rendszert 2024 decemberére teljes mértékben felválthatja a digitális nyilvántartás – közölte a Miniszterelnökség területi közigazgatásért felelős államtitkára szerdán Budapesten, az E-ingatlan nyilvántartás projekt záró rendezvényén.György István az állam működése szempontjából nélkülözhetetlennek nevezte az ország minden négyzetméterére kiterjedő digitális adatbázist, amelyben nem engedhető meg semmilyen pontatlanság. Az új rendszernek igazodnia kell a magyar ingatlanjog több évszázados hagyományaihoz, ugyanakkor meg kell felelnie a jogbiztonság mai követelményeinek, erősítve az ingatlan-nyilvántartásba vetett közbizalmat. Az államtitkár szerint az elektronikus nyilvántartás a gazdasági versenyképességet is javíthatja, hiszen csökkenti az adminisztratív terheket, egyszerűsíti a földügyi eljárásokat.
György István felidézte, hogy a kormány 2010 után ügyfélbarát szemléletben szervezte át a közigazgatást, mérsékelte a bürokráciát, hatékonyabbá tette a hivatalok működését. A digitális állampolgárság új szintre emeli az adminisztrációt, az új korszakban akár egy telefonról is lehet ingatlanügyeket intézni. Az e-ingatlan nyilvántartás ennek a folyamatnak az egyik legfontosabb eleme, hiszen a földügyi eljárások száma évente milliós nagyságrendű, a magyar ingatlan-nyilvántartás 19 millió tulajdoni lapot kezel – tette hozzá.
A Miniszterelnökség ingatlan-nyilvántartási és térképészeti főosztályának vezetője hangsúlyozta, hogy a 170 éves magyar ingatlannyilvántartás az ország legnagyobb, minden állampolgárt érintő vagyonadat-nyilvántartása. Az e-ingatlannyilvántartás bevezetését nem csupán az ingatlanforgalom biztonsága indokolja, hiszen a fejlesztésekkel az elektronikus ügyintézés újabb eljárásra terjeszthető ki. A papíralapú ügyintézés felváltása azért is fontos, mert ma is átlagosan 5 ezer oldal nyomtatvánnyal bővül az ingatlan-nyilvántartások naponta.
A Lechner Nonprofit Kft. képviseletében Kis György Sándor programigazgató kiemelte, hogy a biztonságos ingatlannyilvántartás a legfontosabb állami feladatok közé tartozik. Magyarország sokat lépett előre a digitalizációban, az informatikai alkalmazások hatékony és innovatív munkát tesznek lehetővé. A projekt fejlesztései elkészültek, lezárását a rendszerszintű bevezetés követi, alkalmazásai fokozatosan válnak majd elérhetővé a következő hónapokban – közölte.
Az internetes oldala szerint a projekt összesen csaknem 16 milliárd forint vissza nem térítendő uniós és költségvetési támogatást kapott a Széchenyi 2020 program keretében. A kedvezményezett a Miniszterelnökség téradat-nyilvántartásokkal foglalkozó, e-közigazgatást és építésügyet támogató háttérintézménye, a Lechner Nonprofit Kft. A fejlesztéseknek köszönhetően rövidül a földügyi, vagyis az ingatlan-nyilvántartási, telekalakítási, földforgalmi, termőföldvédelmi eljárások átfutási ideje – írták.