Évente közel negyvenen sérülnek meg és húszan vesztik életüket a közút-vasút szintbeli kereszteződéseknél bekövetkező balesetekben. Az esetek fele súlyos vagy halálos kimenetelű. Mindez elkerülhető lenne. Erre hívja fel ma a figyelmet a MÁV Zrt. és az ORFK közös kampánynapja, melyet a kiemelten kockázatos vasúti átjárókban tartanak.

A 2011. április 21-i akció keretében a MÁV és a rendőrség fokozott ellenőrzést tart országszerte, a legveszélyesebb útátjárókban. Az akció megyénként két-három, Budapesten négy-öt (összesen 38) közúti-vasúti átjárót érint. A kiválasztott helyszíneken szakemberek ellenőrzik többek között a fénysorompók, csapó rudak és optikák, a vasúti átjárót jelző közúti táblák, útburkolati jelek állapotát és láthatóságát, de kiemelt figyelmet fordítanak arra is, hogy a gépjárművezetők betartják-e a vasúti átjáróban történő közlekedés szabályait, az előírásoknak megfelelően közelítik-e meg az átjárókat, illetve figyelembe veszik-e a fénysorompó és az egyéb biztonsági berendezések tiltó jelzését. A sorompóknál várakozó járművezetők figyelmét felhívják a fokozott balesetveszélyre, egy lehetséges baleset következményeire, továbbá a közlekedési szabályokra.

Az útátjárós balesetek oka az autóvezetők figyelmetlensége, a KRESZ előírásainak megszegése. A személyi sérüléseken túl a mindez súlyos anyagi és erkölcsi kárt is okoz a MÁV-nak. 2010-ben a vasúti átjárókban történt ütközések miatt 345 vonat több mint 18000 percet késett, mindez átlagosan egy-két órás várakozás jelent a vonaton utazóknak.

A korábbi ellenőrzések leggyakoribb tapasztalata: sebességtúllépés, fénysorompó tilos jelzése ellenére történő áthajtás és vezetés közbeni telefonálás. Gyakran tapasztalható, hogy a gépjárművezetők nem néznek körül az átjáróba történő behajtás előtt, illetve a csúcsforgalomban bent ragadnak a kereszteződésben, ahol tilos és életveszélyes megállni. A kerékpárosok és gyalogosok sokszor kikerülik a leengedett sorompót. A balesetek 90%-a a közúti szabályok megsértése miatt következik be.

A tavaly júniusi fokozott ellenőrzés és figyelemfelhívásnak köszönhetően a következő három hétben, egyetlen baleset sem történt vasúti átjáróban. A mai akciót követően, az ősz végéig további négyre kerül majd sor.

Minden sorompó egy lépés a biztonság felé, de a sorompó nem pótolhatja az emberi figyelmet, a szabályok ismeretét és betartását!


A MÁV Zrt. egyike a legbiztonságosabban működő vasúttársaságoknak Európában. Fontos mértéke ennek, a balesetekre vonatkozó mutatók alakulása, ami döntően a vasúti pálya és tartozékai műszaki biztonságának valamint a vasúti pályahálózat biztonságos üzemeltetésének függvénye. A biztonság további fontos tényezői: a járművek műszaki állapota, a vasúti személyzet szakképzettsége és a munkavégzés színvonala.

Fontos hangsúlyozni, hogy semmi sem lehet annyira sürgős a közúton közlekedőknek, hogy végül ne érjenek célba. Az elmúlt tíz év alatt több mint 1000 esetben ütközött vonat gépjárművel. A balesetek csaknem 500 halálos áldozatot követeltek. A balesetek megelőzését szolgálja a KRESZ szabályainak teljes körű betartása. A vonat a fékút távolságán belül nem tud megállni!

A vonat fékútja több száz méter

A vasúti pályán a vasúti járművek kerekei a síneken futnak. A két fém súrlódási együtthatója lényegesen kisebb, mint a közúton a gumi és az útburkolat súrlódási tényezője. A vasúti szerelvények tömege ráadásul sokkal nagyobb (egy személyszállító vonat szerelvénye 200-400 tonna, tehervonaté lehet akár 2500 tonna is), ebből adódóan a vonat fékútja többszöröse egy személygépkocsiénak. A vonat általános fékútja akár 1000 méter is lehet egy normál fékezés esetén. Rendkívüli helyzetben – úgynevezett gyorsfékezést alkalmazva – ez az érték (120 km/h sebességgel közlekedő gyorsvonatnál) 500-600 méter.