Bódis József: A felsőoktatási modellváltás progresszív változás
Bódis József, az Innovációs és Technológiai Minisztérium felsőoktatásért, innovációért és szakképzésért felelős államtitkára mintegy negyven egyetemi vezetőnek, oktatónak nyújtott át oklevelet a felsőoktatásban végzett példamutató, eredményes tevékenységük, kiemelkedő teljesítményük elismeréseként Hankó Balázzsal, a tárca felsőoktatásért felelős helyettes államtitkárával együtt. A kitüntetéseket Palkovics László innovációs és technológiai miniszter adományozta.Bódis József mintegy negyven egyetemi vezetőnek, oktatónak nyújtott át oklevelet a felsőoktatásban végzett példamutató, eredményes tevékenységük, kiemelkedő teljesítményük elismeréseként Hankó Balázzsal, a tárca felsőoktatásért felelős helyettes államtitkárával együtt. A kitüntetéseket Palkovics László innovációs és technológiai miniszter adományozta.
Az ünnepségen az államtitkár azt mondta, a felsőoktatási modellváltás feladata, hogy kiteljesedjen az autonómia az egyetemeken, ne legyen forrásínség. A cél, hogy jól tudjanak reagálni a nemzetközi kihívásokra – tette hozzá. A most kiteljesedő modellváltással egy más rendszert, szemléletet akarnak meghonosítani – közölte Bódis József.
Az egyetemeknek ma már nem csupán az a küldetésük, hogy kutassanak és jól képzett szakembereket adjanak a társadalomnak, hanem az is, hogy olyan szellemi központokká váljanak, amelyek haza tudják vonzani külföldről az öregdiákokat, és Magyarországon tudják tartani a tehetséges fiatalokat – vélekedett.
Az államtitkár azt hangoztatta: átgondolták, hogy a 21. század elején mi mindent kellene tenni a felsőoktatással, milyen programokkal lehetne fejleszteni a rendszert.
Kitért arra, hogy a koronavírus-járvány miatt az élet minden területén nehézségek jelentkeztek. A magyar felsőoktatási, tudományos közösség azonban megmozdult, hogy segítse a védekezést – fűzte hozzá, példaként említve a maszkgyártást és a lélegeztetőgép-fejlesztést.
Bódis József azt mondta, hogy bár sokan akként kezelik, a felsőoktatási modellváltás nem politikai kérdés, hanem szakmai. Hankó Balázs kijelentette, hogy Magyarország akkor állt a legközelebb Európa élvonalához, amikor volt koncepciózus tudománypolitikája és befektetett a felsőoktatásba. Klebelsberg Kuno minisztersége óta nem kapott akkora támogatást a szektor, mint most – tette hozzá, megjegyezve: a fejlesztések értelmét most is sokan megkérdőjelezik, ahogyan akkor is történt.
A helyettes államtitkár azt mondta, hogy 2700 milliárd forintos fejlesztési összegről van szó, a forrás azonban csupán akkor hasznosulhat megfelelően, ha a modell alkalmas erre.
Palkovics László a szeptember 1-jei magyar felsőoktatás napja alkalmából miniszteri elismerő okleveleket adományozott az irányítása alá tartozó ágazatok területén végzett példamutató, eredményes tevékenység, nagyobb teljesítmény elismeréseként.
Ugyanebből az alkalomból Kármán Tódor-díjakat kaptak a gazdasági élet szereplői, amiért kiemelkedően támogatták a magyarországi oktatást.
A miniszter Apáczai Csere János-díjakat adományozott főiskolai, egyetemi oktatóknak a jelentős oktatási-gyógypedagógiai munka, valamint a pedagógiai gyakorlatot segítő komoly tudományos tevékenység elismeréseként.
Trefort Ágoston-díjakat azok a felsőoktatási intézményekben dolgozók kaptak, akik hosszabb időn át kiemelkedő munkát végeztek az oktatás érdekében. Palkovics László Szent-Györgyi Albert-díjakat adományozott a felsőoktatás területén jelentős kutatási és nevelési munka, illetve iskolateremtő, nemzetközi elismertségű tevékenység elismeréseként.
Eötvös József-díjakat kaptak főiskolai, egyetemi oktatók az oktatói élethivatás melletti elkötelezettségükért. Az október 23-ai nemzeti ünnep alkalmából Az Információs Társadalomért szakmai éremből adtak át egyet az informatikai szakterület, a számítástechnikai kultúra, valamint az információs társadalom fejlesztése érdekében végzett magas színvonalú, eredményes munka elismeréseként.
Orbán Viktor miniszterelnök megbízásából rektori megbízási okiratot adtak át Mészáros Kálmánnak, a Baptista Teológiai Akadémia rektorának.