Az Állami Számvevőszék (ÁSZ) kedd reggel tette közzé részjelentését a 2022-es országgyűlési választások kampányának pénzügyi hátteréről, amely kapcsán ismert: a baloldali pártok és civil szervezetek mintegy négymilliárd forintnyi külföldi forrást használtak fel.

Hirdetés

Ebből az összegből több mint 1,8 milliárd forint jutott a Márki-Zay Péter nevével fémjelzett Mindenki Magyarországa Mozgalomnak (MMM). Ez a pénz Karácsony Gergely tanácsadójától, Korányi Dávidtól származik, aki az Action for Democracy nevű szervezetével igyekezett adományokat gyűjteni a baloldalnak. Az amerikai Demokrata Párt egyik befolyásos tanácsadója lényegében elismerte: ezen pénzek nagy része Soros György adománya.

Az MMM költéseit nemcsak az ÁSZ, hanem az adóhatóság is vizsgálja. A most nyilvánosságra hozott részjelentés szerint 261,26 millió forintnyi pénz felhasználását és eredetét tárta fel a számvevőszék és további 1,412 milliárd forint kapcsán pedig a Nemzeti Adó- és Vámhivatal folytat vizsgálatot. A teljes jelentés akkor lesz nyilvános, ha ez utóbbi nyomozás lezárul és a megállapításai az ÁSZ-hoz kerülnek – ismerteti a Magyar Nemzet.

A szóban forgó 261 millió forint kapcsán kiemelték: az összeg olyan szolgáltatások ellenértékéből jönnek össze, amelyeket az MMM nem piaci áron finanszírozott, ezért a hat érintett párt ennyit köteles befizetni, vagyis egyenként 43,5 millió forintot – vagy ennyivel csökkentik a politikai formációk állami támogatását.

Az ÁSZ a részjelentésben a március 15-i „kormányváltó nagygyűlés”; a plakátok, szórólapok, egyéb kampányeszközök; a „Nyomtass te is”, a „Csak felfelé”, illetve a „Rólad szól, rólunk szól” kiadványok költségeit elemezte.

A pénzek a jelentés szerint látványos projektekre mentek el. A baloldal korteskedéseinek immár elmaradhatatlan eleme lett a kampánydal, amelynek dallamát az amerikai Patty Smith-től kölcsönözték – ahogy a dal megszólaltatására használt pénzösszegek is az USA-ból érkeztek.

Korábban írtuk

Az ÁSZ a jelentésben megállapította, hogy a DK, a Jobbik, a Momentum, az MSZP, az LMP és a Párbeszéd a választási kampányban a jóhiszemű és rendeltetésszerű joggyakorlás alapelvét figyelmen kívül hagyta, a törvényi előírásokat megkerülte a közös kampányuk finanszírozása, a kampányköltések mértékének korlátozása és a kampányelszámolás tekintetében.

Az ellenőrző szervezet szerint mivel a hat párt és a Márki-Zay-féle MMM a kampányban közös rendezvényeket tartott, közös plakátokat, közös logót és egységes választási szlogeneket használt, ezért az MMM „kampányhoz kapcsolódó tevékenysége és költései alkalmasak voltak a választási kampány és a választások befolyásolására”.

A baloldal pártjai elképesztő pénzeket fizettek ki SMS-kampányokra és automatizált telefonhívásokra, valamint a közösségi médiában megjelenő hirdetésekre és adatbázis-építésre. Minderre 860 millió forint ment el. Ezen tevékenységeket a Gyurcsány–Bajnai-kör emberei által működtetett DatAdat nevű cégcsoport végezte. Az ÁSZ külön vizsgálta a DatAdat GMBH, azaz a bécsi DatAdat és Márki-Zayék között 2022. március 17-én létrejött megbízási keretszerződést is.

324 millió forint ment el kampánygyűlésekre, rendezvényekre, 365 millió plakátokra, szóróanyagokra és egyéb kampányeszközökre. Mindemellett 133 millió forintot költöttek kiadványokra, például a már említett Nyomtass Te Is! című kiadványra, amely lenéző módon a „vidékieket” akarta felvilágosítani.

Bár Gyurcsányék és több másik baloldali szereplő tagadta, hogy tudott volna a külföldi kampánypénzekről, ez azért is életszerűtlen, mert a március 15-ei rendezvény esetében valamiért éppen a teljes költések tíz százalékát adták a pártok (LMP, Jobbik, DK), miközben a Márki-Zay-féle mozgalom 69, „gazdasági társaságok” pedig 21 százalékát finanszírozták a teljes összegnek.

A teljes cikket a Magyar Nemzet oldalán olvashatják.