Budapest csatlakozik az országos e-jegyrendszerhez
A budapesti elektronikus jegyrendszer csatlakozik a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformhoz (NEJP) – az erről szóló együttműködési megállapodást Tarlós István főpolgármester és Pintér Sándor belügyminiszter írta alá szerdán Budapesten.Tarlós István elmondta, a megállapodás lényege a Fővárosi Integrált Viteldíjbeszedési Elektronikus Rendszer (FVR) kialakítása és bevezetése. Ez szélesebb körű szolgáltatást nyújt majd, mint amilyen az eredeti tervben szerepelt – emelte ki a főpolgármester. Várhatóan már az év második felétől lehet majd mobiltelefonon jegyet és bérletet venni, az időalapú jegyeket pedig várhatóan 2020 végén, 2021 elején vezetik majd be – ismertette.
Tarlós István elmondta, az FVR alkalmazása lehetővé teszi a korábbi évtizedekben kialakult papíralapú jegyértékesítési rendszerek fokozatos lecserélését.
A projekt első eleme júniusban valósul meg, amikortól a reptéri buszokra lehet mobiltelefonnal jegyet venni, szeptembertől pedig minden BKV-járatra lehet majd jegyeket és a bérletek vásárolni így – közölte, hozzátéve, hogy azok a jegyek még nem időalapúak lesznek.
Tarlós István elmondta: a NEJP megvalósulásával 2020 végére, 2021 elejére lesz időalapú a jegyrendszer, továbbá lehetőség lesz e-személyi, valamint a nemzeti egységes kártyarendszerhez csatlakozó kártya igénybevételével utazni.
Az időalapú jegyekkel egy órán keresztül lehet majd utazni bármilyen fővárosi járaton. A papíralapú jegyek egy ideig még megmaradnak majd, továbbá a jegyautomaták is alkalmasak lesznek elektronikus úton történő jegy- és bérletvásárlásra.
A főpolgármester kiemelte: az FVR többet ad, mint az eredeti elképzelés, hiszen a MÁV és a Volán rendszereivel is kompatibilis lesz, egységes értékesítési megoldás jön majd létre.
Tarlós István kitért arra is, hogy a főváros e-jegyrendszere nem tudott időre elkészülni időre, ezért a feladat gazdájától függetlenül a politikai felelősséget ő vállalja. „Az én feladatom ezt kiigazítani, ami most meg is történik” – fogalmazott, megjegyezve, hogy a budapesti egy nagy, központi rendszer része lesz, amelyen belül a fővárosi rész önállóan működik majd.
Pintér Sándor azt közölte, hogy az új fővárosi rendszer olcsóbban valósul meg, mint amilyen az eredeti szerződés alapján lett volna, és magasabb színvonalú szolgáltatás nyújt majd. A szolgáltatások egyszerűsítése a főváros és a kormány célkitűzései között is szerepel, és ez a távlati elképzelés határozza meg a közösségi közlekedés informatikai fejlesztését, a nagyobb utaskényelem kialakítását – hangsúlyozta. Hozzátette, hogy a kormány szerverrel, tudással, együttműködéssel és a NEJP-pel támogatja ezt a tevékenységet. Az elszámolás központilag, az „elszámolóház-rendszer szabályai” szerint történik, ami azt jelenti, hogy a fővárost illető bevétel gyakorlatilag azonnal megjelenik a főváros számláján.
A belügyminiszter kiemelte: a fejlesztéssel kettős célt értek el, hiszen olcsóbban valósul meg magasabb színvonal, magyar kivitelezőkkel.
Úgy fogalmazott: „a RIGO-ból (az eredeti projekt elnevezése) főnix lesz”, feltámad és szolgálni a fogja a fővárosi utazókat. Hozzátette, hogy a belügyi tárca vezetőjeként a főpolgármesterrel közösen valósítja meg a programot.
A fővárosi önkormányzat és a Belügyminisztérium közötti együttműködési megállapodást március 27-én hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés azért, hogy olyan fővárosi elektronikus jegy- és bérletértékesítési rendszer jöjjön létre, amely a elővárosokban és az országos szinten működő egyéb értékesítési rendszerekkel átjárható, egységes rendszert alkot.
A fővárosi önkormányzat és a Belügyminisztérium közötti együttműködési megállapodást március 27-én hagyta jóvá a Fővárosi Közgyűlés azért, hogy olyan fővárosi elektronikus jegy- és bérletértékesítési rendszer jöjjön létre, amely a elővárosokban és az országos szinten működő egyéb értékesítési rendszerekkel átjárható, egységes rendszert alkot.