Buszvezetők isszák meg a levét a BKK tervének, ha megvalósul
Alaposan felforgatná az eddigi éjszakai tömegközlekedést a Budapesti Közlekedési Központ. A járatok jobban igazodnának a nappali hálózathoz, ennek azonban bőven van hátránya. Talán a BKV járművezetői járnak a legrosszabbul: az összes busz- és troligarázs elérhetősége romlana.
A BKK társadalmi egyeztetésre bocsátotta azt a részletes tervezetet, amely alapján átrajzolnák az éjszakai hálózatot. Ha ez változatlanul valósul meg, számos buszvezető kénytelen lesz autóba ülni ahhoz, hogy bejusson a garázsba vagy épp hazajusson onnan.
A tervekből többek közt kiderül, hogy Csepel és a Dél-pesti garázs között megszűnne a közvetlen kapcsolat, az Óbudai garázsba jóval szűkebb területről lehetne átszállásmentesen eljutni, a Kelenföldi garázs dolgozóit ide-oda gyaloglásra kényszerítenék, a troligarázs pedig 15 helyett 60 percenként kapna közvetlen járatot, ráadásul a belvárost messze elkerülve.
A villamoskocsiszínek nagyrészt megúsznák a szolgáltatáscsökkentést, Baross kocsiszín elérhetősége még javulna is. Egyedül Szépilona szenvedné meg a módosításokat: az 5-ös buszra jóval többet kell majd gyalogolniuk, amely a mostani 956-os buszt váltaná fel.
Dél-pesti autóbuszgarázs
A 999-es busz József Attila-lakótelepi szakaszának megszűnésével a IX. kerület legnagyobb lakótelepéről már nem lehetne kényelmesen eljutni a garázsig. A Pesterzsébetet Békásmegyerrel összekötő járatok közül a 923-as busz helyett a 934-es közlekedne, amely részben más útvonalakon jár. Egyes területek tehát közvetlen kapcsolatot kapnának a dél-pesti telephelyhez, más területek elveszítenék azt.
Az éjszaka második felében fél óránként járó 980-as helyett a nappali, 60 percenként induló 198-as járna, annak vonalán tehát ritkulna a szolgáltatás, cserébe Rákoscsaba-Újtelepen több területet kapcsolna be a garázshoz.
A nagy érvágást a 948-as busz átalakítása jelentené, amely most még átszállásmentes kapcsolatot biztosít Csepelről a Dél-pesti garázshoz. Egy egész kerület kényszerülne átszállásra emiatt.
Óbudai autóbuszgarázs
A jelenleg jobb hálózati kapcsolatokat adó 918-as és 960-as busz helyett a 118-as és a 943-as járna. A fél óránként járó 918-ast pótolandó 118-as csupán óránként járna, a szintén fél óránként járó 960-ast pedig az óránként járó 943-as pótolná.
Magyarul óránként 4 helyett 2 busz érné el az Óbudai garázst.
Ráadásul az új járatok nem biztosítanák a most meglévő átszállásmentes eljutást az Árpád fejedelem útja, a Margit körút, az Alkotás utca, a Móricz Zsigmond körtér, illetve a Hungária körút, a Könyves Kálmán körút és a Bartók Béla út felé. Sovány vigasz, hogy cserébe Budakalász, Pomáz és Szentendre egész éjjel közvetlen kapcsolatot kapna a garázshoz.
Kőbányai garázs
A trolibuszokat is kiadó Kőbányai garázsnak a belváros és Kőbánya lakótelepei felé egyaránt közvetlen és sűrű kapcsolatot adó 909-es busz megszűnne. Helyette a nappali 9-es járna, más útvonalon, a garázstól messze.
Valakinek rögeszméjévé válhatott a 75-ös trolibusz Kőbányára történő meghosszabbítása, éjszaka ugyanis az járna a garázs mellett. (A rendszeres dugók miatt nappal kudarcba fulladt a hosszabbítás, nem véletlen, hogy a kevésbé jelentős 73-assal helyettesítették az új troliszakaszt.)
Az óránként járó 75-ös troli sokkal rosszabb kapcsolatokat adna a Kőbányai garázsnak, mint a félóránként (hétvégére virradóan negyedóránként) járó 909-es: messze elkerüli a belvárost, Kőbányán pedig a lakótelepek előtt kilométerekkel ér véget a vonala. A garázs dolgozóinak egy része kénytelen lesz az 1-es villamoshoz (illetve pótlóbuszhoz) kigyalogolni éjszaka.
Kelenföldi autóbuszgarázs
A garázs bejárata ezután sem lenne kiszolgálva nappal, csak éjszaka, ám akkor is kevesebb busszal, mivel a 941-est megszüntetik, a 908-ast pedig elterelik a Nagyszőlős utcába. A garázs dolgozói kénytelenek lesznek aszerint variálni a közvetlen megálló és a Nagyszőlős utcai megálló között, hogy hol jön hamarabb busz. A 941-es hiánya miatt a közvetlen kapcsolat számos XI. és XXII. kerületi terület felé megszűnik.
Cinkotai autóbuszgarázs
A sűrűn lakott Fogarasi úti környéket és a budai területeket is bejáró 908-as busz helyett a Deák Ferenc térről induló 976-os gyorsjárat(!) jutna el a Cinkotai garázshoz, kihagyva a Fogarasi úti betérést, de a rákoscsaba-újtelepi végállomásnál lakók is elveszítenék az átszállásmentes kapcsolatot.
A szintén a garázshoz közlekedő 968-as buszt elterelnék, így a közvetlen járat Kőbánya és Kispest felé teljesen megszűnne.
A 996-996A páros helyett a rövidebb és kevesebb területet ellátó 946-os busz járna, így aztán a Cinkotai garázs újpesti és rákospalotai dolgozói sem tudnának átszállás nélkül eljutni a telephelyre.
Sőt, a Rákosszentmihály nyugati részén élők számára nemcsak a garázs éjszakai kapcsolata, de a teljes éjszakai közlekedés megszűnne. Más területeken is megszüntetné a BKK az éjszakai szolgáltatást, erről itt írtunk.
