Csepreghy Nándor előadásában a reformkor jelszavát idézte: haza és haladás. A reformkor kapcsán arra is felhívta a figyelmet, hogy szeptember 21-én ünnepeli az ország Széchenyi István születésének 233. évfordulóját, aki a függetlenné váló Magyarország első felelős kormányának közlekedési miniszteri tisztségét töltötte be, országépítő munkája pedig nagy hatású volt.

Hirdetés

A díjátadón jelen lévő közlekedési szakembereket Széchenyi István szakmai és szellemi örököseinek, egy fontos és gazdag örökség őrzőinek és gyarapítóinak nevezte. „Ma azokat ünnepeljük, akik nemcsak szívvel és lélekkel dolgoznak a magyar közlekedésben és a magyar közlekedésért, hanem ésszel is, szaktudással, felelősséggel, mérhető teljesítménnyel.

Az államtitkár beszélt arról, hogy napjainkban a közlekedés fejlesztése heves viták kereszttüzében áll.

Viták folynak egyebek mellett a gyorsforgalmi úthálózatról, hogy ennek vagy másnak kell-e elsőbbséget adni a fejlesztéspolitikában, valamint az áruszállítás módjáról, a logisztikai ipar fejlesztési irányairól, a személyszállításról és a közösségi közlekedésről, különösen a vasútról.

Ezeken felül viták folynak az elektromobilizáció jelenéről és jövőjéről, az akkumulátorgyárakról és a belső égésű motorokról, „pontosabban ezeknek talán az üdvösnél gyorsabb trónfosztásáról”. Utóbbit az Európai Unió által „erőltetett” zöld fordulatnak már-már az európai versenyképességet veszélyeztető menetével magyarázta.

Korábban írtuk

Csepreghy Nándor reményét fejezte ki, hogy a közlekedés fejlesztése az európai közösség és a tagállamok szintjén is megkapja azt a figyelmet és a ciklusokat átívelő stratégiai támogatást, amit megérdemel. Megjegyezte, hogy a közlekedés infrastrukturális részével összefüggésben több a közbeszédben a bírálat, mint az elismerés.

Igaza van annak – vélte –, aki azt mondja, hogy Magyarország másfél évtized alatt annyi autópályát épített, amennyivel a magyar pályahálózat lakosságarányosan már eléri a legfejlettebb nyugat-európai országok szintjét.

De annak is igaza van, aki szerint a vasút terén, legyen szó akár a pályáról, a sínekről, a mozdonyokról vagy a szolgáltatásokról, viszont jócskán le van maradva az ország ugyanezektől a nyugat-európai országoktól – fűzte hozzá.

Csepreghy Nándor ezt azzal magyarázta, hogy 2010-ben – amikor a máig tartó kormányzati időszak elkezdődött – az autópályák, az úthálózat fejlesztése nemzeti konszenzus volt, mostanra viszont a kötöttpályás fejlesztések körül formálódik az új nemzeti közös nevező. „Ma abban van egyetértés, hogy most a vasút jön” – fogalmazott az államtitkár.

Megjegyezte, hogy

bár az új konszenzus változást jelent a közlekedés- és a fejlesztéspolitikában, valamint a logisztikai stratégiában, továbbra is középpontban kell maradnia az embernek, a szakembernek, az utasnak, a vasutasnak.

A rendezvényen Csepreghy Nándor és Nagy Bálint, az ÉKM közlekedési államtitkára közösen adta át a Baross Gábor-díjat, amelyet ezúttal a közlekedés érdekében végzett kimagasló, példamutató tevékenységéért Mosóczi László, a MÁV-Start Zrt. és a Volánbusz Zrt. vezérigazgatója, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnöke vehetett át.

A magyar polgári repülés érdekében végzett tevékenysége, köztük a HungaroControl Zrt. és a Budapest Airport (BUD) megalapításában játszott aktív szerepe elismeréseként Magyar Polgári Repülésért Érdemérem kitüntetésben részesült Székely Zoltán, a HungaroControl Zrt. osztályvezetője. Az eseményen Közlekedésért Érdemérmeket és miniszteri elismerő okleveleket is átadtak.