2021 októberének közepén új óriásplakátok jelentek meg az ország különböző pontjain. Azokon a plakáthelyeken, ahol néhány nappal korábban még az szerepelt nagybetűkkel, hogy „Orbán ellen többség kell. A többséghez Karácsony”, immár Márki-Zay tűnt fel főszereplőként. Az új üzenet úgy hangzott: „Szavazzon Márki-Zay Péterre, remény a valódi változásra”. Az új plakátokon is ott volt Karácsony, de immár csak a háttérben, csakúgy, mint Orosz Anna, a Momentum akkori elnöke – ismerteti a lap.

Hirdetés

Karácsony Gergelyt tekintette befutónak a balliberális médiavilág

Azokban a napokban zajlott a baloldali előválasztás második fordulója, ahol az első fordulóban a második helyen végzett főpolgármester hirtelen visszalépett a harmadik helyezett hódmezővásárhelyi polgármester javára. Mindez azért is volt meglepő, mert addig Karácsonyt tekintette biztos befutónak a balliberális médiavilág, és egy kész kampánygépezet állt a rendelkezésére, amely egész nyáron százmilliós tételben hirdette Karácsony Gergelyt.

A célt egy kampányszervezet is szolgálta, a korábban ismeretlen 99 Mozgalom. Az egyesületi formában működő finanszírozót Perjés Gábor vezette, aki korábban a Bajnai-közeli Wallisnál is megfordult, illetve párbeszédes politikusként már 2019-ben is részt vett Karácsony Gergely főpolgármesteri kampányának pénzügyi támogatásában. De hogyan kezdődött a főpolgármesteri kampányt pénzelő szervezet története?

Életre hívta a 99 Mozgalmat

A 2018-ban miniszterelnök-jelöltként elbukott Karácsony Gergely 2021. május 15-én jelentette be, hogy elindul a baloldal miniszterelnök-jelöltségéért. Programismertető beszédében arról is beszámolt, hogy életre hívja a 99 Mozgalmat, amely „nem a pártok helyett, hanem azok mellett szolgálná a változást Magyarországon”.

Bár célként „a kiváltságos egy százalék trónfosztását” hirdették meg, „a 99 százalék érdekben”, a tagság soraiban legelőször a balliberális elit ismert személyiségei tűntek fel. A Karácsony-párt által megbízásokkal ellátott Republikon Intézet vezetője, a korábban szabad demokrata politikusként ismert Horn Gábor úgy fogalmazott akkoriban: „most Magyarországon kell egy szélesebb összefogás azok részéről, akik kiábrándultak a politikából, többek között azért, mert az Orbán-féle világot nem akarják a továbbiakban, és erre kínál most szerintem egy átmeneti lehetőséget ez a 99 Mozgalom.”

Egy másik volt SZDSZ-es, a budaörsi polgármester, Wittinghoff Tamás arról beszélt a Népszavának, hogy „a főpolgármester által életre hívott új mozgalom nemcsak a kampányban lesz aktív, a 2022-es választásokat követően is fontos szerepet szánnak neki.”

Gyorsan eljelentéktelenedett a mozgalom

Az új szervezet azonban már a nagy médiavisszhangtól kísért indulás után gyorsan eljelentéktelenedett. 2021. június 9-én Karácsony még arról beszélt, hogy közel 50 ezer tagjuk van, június 12-én „jóvátételi programot” hirdettek, és közben Nemény András szocialista polgármester, Jordán Tamás, Alföldi Róbert és Osvárt Andrea is képviselte a 99 Mozgalmat a nyilvánosságban.

Akkoriban úgy látszott, hogy Karácsony mellett alapítóként Nemény is fontos szerepet kaphat majd a 99 Mozgalom „pártok feletti” építkezésében, azonban néhány hónap után már ő sem beszélt többet a közös szervezetről.

Ahogy pedig Karácsony körül egyre több botrány robbant ki, az új formáció is szép lassan kikopott a híradásokból, és már a hírességek sem erőltették Karácsony propagálását. A 99 Mozgalom hamarosan már csak Karácsony kampányparavánjaként működött.

Ráadásul sokat rontott a balliberális kampányszervezet hitelességén, mikor 2021 július közepén kiderült, hogy gazdagellenes tónusú kampányuk székhelye Magyarország „Beverly Hillsén”, egy törökbálinti villában található.

Augusztusban a Magyar Nemzet arról írt, hogy „közöny és érdektelenség övezi a főpolgármester 99 Mozgalmát”, és a „szervezet hivatalos Facebook-oldala csupán 939 embernek tetszik és mindössze 1060 követője van.” Karácsony ekkoriban a kordivatnak megfelelően „99 podcast” néven egy új műsort is indított „Magyarország jövőjéről”, az azonban totálisan a kampánymegfontolásokhoz igazodott, és mindössze tíz adásig jutott 2021 szeptemberéig.

Csak a második helyen végzett az előválasztáson Karácsony Gergely

2021. augusztus elejétől aztán egyre inkább kiderült, hogy a 99 Mozgalom valójában a Karácsony-kampány eszköze. Ekkor kezdték meg az egészen október közepéig tartó óriásplakát-hadjáratukat, amelyet a mozgalom mögött álló egyesület finanszírozott ismeretlen forrásokból. Karácsony kezdetben a saját „Fudan-népszavazását” propagálta ily módon, majd az előválasztási kampányban is tovább hirdettette magát. Amikor szeptember közepén a Soros György által finanszírozott Project Syndicate nevű portálon publikált egy írást, ismét felmerült a kérdés, hogy kik lehetnek a Karácsony mozgalma mögötti titokzatos adományozók, de továbbra sem születtek konkrét válaszok az ügyben.

Végül a főpolgármester a baloldali előválasztás második fordulójában csak a második helyen végzett, és vita indult arról, hogy ő vagy a harmadik helyezett, Márki-Zay Péter lépjen vissza a másik javára. Utóbbi kettejük vitájában témává is tette Karácsony kampányköltéseit, és október 7-én kijelentette, hogy tudomása szerint Karácsony Gergely 500 millió forintból kampányolt.

Közben az is kiderült, hogy a főpolgármester Facebook-költései magasabbak voltak, mint a másik négy miniszterelnök-jelölté együttvéve. Ekkoriban több napig tartotta magát a hír, hogy Karácsony Gergely nem fog visszalépni a baloldali előválasztás második fordulójától, és egy, a balliberális Szabad Európa nevet viselő portál által – név nélkül – megszólaltatott szakértő szerint ezt lényegében a főpolgármester finanszírozói nem engedték meg.

Végül visszalépett a hódmezővásárhelyi polgármester javára

Karácsony Gergely végül visszalépett a hódmezővásárhelyi polgármester javára, amelyet követően lemondott a kampányfőnöke. A DK-s Nyugati Fény úgy értelmezte Gál J. Zoltán távozását, hogy „nyilván összefüggésben azzal, hogy közel 500 millió forintot költöttek a kampányra”. Karácsony Gergely tagadta, hogy 500 millió forintot költöttek volna a kampányára, de a pontos összeget nem ismertette.

A Mandiner készített összesítést arról, mennyit hirdettek el a főpolgármester kampányára

A Mandiner is készített ekkoriban egy összesítést arról, hogy mennyit hirdettek el a főpolgármester miniszterelnök-jelölti kampányára. Egyrészt a Facebook-hirdetéstárból kinyertek pár kézzelfogható összeget, hogy Karácsony facebookos profiljára ki mennyit költött 2019 áprilisa óta: a Kilencvenkilenc Mozgalom Egyesület 104 518 386 forintot, a Mindenki Budapestért Egyesület 15 142 988 forintot, Budapest Főváros Önkormányzata 2 600 930 forintot, a Párbeszéd Magyarországért pedig 22 172 971 forintot szánt az oldalra.

Ez összességében 144 477 818 forint, amelyből csak a kormányfőjelölti kampányra ment 114 millió – ehhez jön a Google-ön (YouTube-on) elköltött 26 millió, összesen körülbelül 171 millió forint. Voltak aztán óriásplakátok, poszterek, személyes mozgósítás, nyomda, logisztika – mindezt összességében a Mandiner is minimum 300 millió forintra becsülte.

A Karácsony Gergely kampányára elköltött több száz millió forint eredetére később, a visszalépése után sem derült fény. Márki-Zay Péter először úgy fogalmazott, nem tudja, ki volt a finanszírozó, majd Bohár Dániel újságíró kérdésére elismerte, hogy ismeri az adakozók egy részét. Hódmezővásárhely polgármestere ugyan neveket nem mondott, de annyit elárult, hogy „hazai nagyvállalkozói üzleti körökről” lehet szó.

A sajtóban Bige László neve merült fel, de Karácsony Gergely tagadta, hogy a különféle fehérgalléros bűncselekményekkel vádolt milliárdos is az adakozók között lett volna. A főpolgármester ezzel szemben azt állította, hogy kisadományokból jött össze a kampánypénz. Bige László nem válaszolt az ezzel kapcsolatos megkeresésre.

Pártfinanszírozási trükk állhat a 99 Mozgalom akciója mögött

Márki-Zay Péter a Hír TV-nek Karácsony állítólagos 500 milliója kapcsán abban az időben azt mondta: ennek az összegnek ő is örülne, de be kell érnie annyival, hogy az ő neve kerül a visszalépett politikus plakátjaira.

A titkolózások következtében pedig egyre többször felmerült, hogy pártfinanszírozási trükk állhat a kampánypénzeket kezelő 99 Mozgalom akciója mögött. A feltételezést közvetve az is megerősítette, hogy a Párbeszéd pártközpontjában csörgött ki a Karácsony-ernyőszervezet telefonszáma. Amint a Mandiner kiszúrta, a 99 adatvédelmi tájékoztatójában szereplő telefonos elérhetőség megegyezett a Párbeszéd kapcsolattartási telefonszámával. „Amikor Karácsony kampánybüdzséjéről érdeklődtünk a 99-nél, a párt képviselői irodájánál kicsengő telefonon keresztül azt a tájékoztatást kaptuk, hogy kérdéseinket küldjük el a Párbeszéd e-mail címére is” – írta a Mandiner 2021 október végén.

A Magyar Nemzet cikkét ITT olvashatják.

Korábban írtuk