Fotó: Vogt Gergely/Demokrata

A Fővárosi Közgyűlés június végén elfogadott új parkolási rendeletében négy díjzónát határozott meg a jelenlegi huszonhét helyett. Az A zónában 8 és 22 óra között 600 forintba kerül óránként a parkolás, a B-ben 8 és 20 óra között 450 forintot kell fizetni, a C zónában 8 és 18 között 300-at, a D-ben 8 és 18 között pedig 200-at. Az első három zónában legfeljebb három órát lehet parkolni, míg a D zónában nincs ilyen korlát.

Hirdetés

A szeptembertől életbe lépő új rendelet eredményeként egyes övezetekben a drágulás százszázalékos, sőt van, ahol az eddiginek több mint a dupláját kell fizetni. Például a 8. kerületi Józsefváros egyes részein 265-ról 600 forintra nő az óránkénti díj, míg a Nagykörúton kívül eső A zónás utcákban szintén 600 forintot kell fizetni a mostani 350 helyett. Angyalföld, Kőbánya, illetve Óbuda egy része eddig a 175 forintos zónába tartozott, szeptembertől azonban a C-be kerül, így 300 forint lesz ott egy óra parkolás. Bár kevesebb lesz a fizetős díjzónák száma, mint Kiss Ambrus általános főpolgármester-helyettes elmondta, a fizetős övezetek területe összességében tíz százalékkal növekszik.

Egynapos határidő

A főpolgármester-helyettes tájékoztatása szerint 2020 óta folyamatosan egyeztetnek a kerületekkel az új parkolási rendszer bevezetéséről. Ezzel szemben Szentgyörgyvölgyi Péter, Belváros–Lipótváros fideszes polgármestere a Demokratának arról számolt be, hogy a fővárosi önkormányzattól egyetlen napot kaptak a tervezet véleményezésére.

– A részvételiség és az egyeztetés fontosságát hangoztató fővárosi önkormányzat június 21-én délelőtt juttatta el Belváros Önkormányzatához a teljes parkolási rendszert érintő koncepciót, amelyre másnap kért visszajelzést, tehát mindössze egyetlen napot kaptunk a kerületek mindennapjait jelentősen befolyásoló rendeletmódosítás szakmai véleményezésére.

Korábban írtuk

Szentgyörgyvölgyi Péter 2020 novemberében nyújtott be javaslatot arról, hogy a fővárosi parkolási rendelet módosításával minden budapesti polgármester az általa vezetett kerületek lakosai számára kizárólagos várakozóhelyeket jelölhessen ki. Épp csak az 5. kerület vonatkozásában nem talált együttműködésre: míg ez idő alatt a főpolgármester az ellenzéki vezetésű kerületekben osztogatta az engedélyeket, addig közel két éven át nem adott lehetőséget a belvárosiaknak, hogy saját parkolóhelyeik legyenek.

Balogh Samu, a főpolgármester kabinetfőnöke többek között azzal érvel a háromórás időkorlát bevezetése mellett, hogy az autósok így majd előnyben részesítik a mélygarázsokat a felszíni parkolás helyett. Csakhogy erre volna más megoldás is. A budapesti kerületek közül elsőként Belváros Önkormányzata tette lehetővé a helyi autósoknak a mélygarázsokban, parkolóházakban való elhelyezést. Minderre annak van lehetősége 2018 óta, aki jogosult várakozási engedély kiváltására, de helyette a mélygarázsban történő parkolást választja. Az 5. kerületben ez ingyenes, míg a többi önkormányzatnál fizetni kell érte. A fővárosi vezetés azt várja a magasabb tarifáktól, hogy gyorsabban cserélődnek majd az autók, így könnyebb lesz parkolóhelyet találni.

Szentgyörgyvölgyi Péter felvetésünkre elmondta, az 5. kerületben erre a problémára is találtak megoldást:

– A beszedett parkolási díj jelentős részét visszaforgattuk a parkolás fejlesztésébe, és többek között létrehoztuk a Parkert, egy saját fejlesztésű applikációt. Segítségével a Belvárosba érkezők már a kerület határához közeledve ellenőrizhetik, merre érdemes szabad parkolóhelyet keresniük. Az ingyenesen letölthető alkalmazás 30 százalékos forgalomcsökkenést eredményez, mérsékeli a zaj- és légszennyezést, és üzemanyagot spórol az autósoknak. Idén nyártól Pécs is átvette okosparkolási rendszerünket, működő ötleteinket szívesen megosztjuk másokkal is.

Sétáljatok!

Vörös Tamás, a józsefvárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője a Demokratának arról beszélt, az új parkolási zónák kijelölésével bebizonyosodott, hogy a baloldaliak csak a saját ideológiai megfontolásaik alapján politizálnak, nem a budapestiek érdekében.

– A 8. kerületi baloldali városvezetés nem titkolt célja, hogy életmódváltásra kényszerítse az embereket. Lakossági fórumokon többször elhangzott, nem az átmenő forgalom csökkentését szeretnék elérni, hanem hogy egyre kevesebben használjanak autót. Európai nagyvárosokkal példálóznak és azt hiszik, hogy az ottani megoldások rögtön, előzetes vizsgálatok nélkül átültethetők Budapestre. Fő érvük a dugódíj bevezetése mellett az, hogy mennyire bevált a többi nagyvárosban, csak azt felejtik el, hogy ezek a városok előbb komoly infrastrukturális változásokat eszközöltek. Nem veszik figyelembe az eltérő településszerkezetet. Budapest belvárosa – ellentétben a baloldal által követni kívánt európai példákkal – nem kizárólag irodákból és szállodákból áll, hanem lakónegyedekből is. A belvárosban nem csak átmenő forgalom van, sokan élnek ott életvitelszerűen, és ezeket most az új parkolási rendelettel jól megbüntetik – mondta a képviselő. Hozzátette, Józsefvárosban úgy zártak le utcákat és vettek el parkolóhelyeket, hogy semmilyen fejlesztés, például mélygarázs vagy egyéb pluszfunkció nem valósult meg.

– Az autóforgalom csökkentése mellett mindig elhangzik a zöldítés jelszava is. Pikó András azt ígérte a kampányban, hogy évente ötezer négyzetméter új zöldfelületet hoz létre, de két és fél év alatt egyetlen négyzetmétert sem sikerült. Az előző városvezetés idején a józsefvárosiak háztartásonként több autó után is igényelhettek ingyenes parkolást. Pikó egyik első intézkedése volt, hogy ezt a kedvezményt eltörölje, és így a második autó után már éves díjat kell fizetni, amely most az új tarifák meghatározásával szintén emelkedni fog – mutatott rá egy másik fontos változásra Vörös Tamás. Aki szerint az intézkedés egészen
biztosan nem fogja elérni azt a célját, hogy kevesebb autó legyen a kerületben, hiszen nem eredményez plusz parkolóhelyeket, hogy felemelik a díjat az eddigi 440, illetve 525 forintról 600-ra.

Lindmayer Viktor, a terézvárosi Fidesz–KDNP frakcióvezetője szerint nem felel meg a valóságnak, hogy az új parkolási rendelet egységes rendszert hozott volna létre.

– Soproni Tamás, a 6. kerület momentumos polgármestere üdvözölte, hogy a kerületben végre egységes lesz a parkolási rendszer. Ez azért különös, mert ahogy eddig, úgy szeptembertől is két zóna lesz a kerületben.

A frakcióvezető szerint a baloldali városvezetés minden megnyilatkozásában autóellenes, és mindent meg is tesz azért, hogy Terézvárosban is ellehetetlenítse az autóközlekedést.

– Elképzelhető, hogy ideiglenesen, néhány hónapon át valóban kevesebb jármű parkol majd a 6. kerületben, de a gyakorlat azt mutatja, hogy egy idő után minden megint a régi lesz, és így a rendelet alkalmatlan arra, amivel bevezetését indokolták, hogy új parkolóhelyek létrejöttéhez vezet.

Soproni Tamás közösségi oldalán „az elmúlt évtized legfontosabb változtatásának” nevezte a parkolási rendeletet, mert szerinte segíteni fogja a helyiek parkolását és csökkenteni az átmenő forgalmat. A hozzászólások alapján azonban úgy tűnik, a 6. kerületiek sem fogadták kitörő lelkesedéssel a díjemelést. „Orvosként nem tudjuk garantálni, hogy a járóbeteg-szakrendelésre, kivizsgálásra, kúraszerű ellátásra érkező betegek 3 órán belül végezni fognak (sőt, szinte biztosan nem!), viszont nagy részük aktuális egészségi állapota miatt a tömegközlekedést sem engedheti meg magának. És bár van pár P+R parkoló a kórházak közelében, ezek elégtelen kapacitásúak és messze vannak a bejárattól, így nem tud minden beteg ott parkolni” – írja egy a kerületben praktizáló orvos. A felvetés jogos, hiszen számos belvárosi kórház (Honvédkórház II, Péterfy, Klinikák) kerül a maximum három­órás parkolási zónába. Egy másik hozzászóló arra hívja fel a figyelmet, hogy a címre érkező szerelők, karbantartók mindig a megrendelőre terhelik a parkolási költségeket, így szeptembertől egy több hétig tartó lakásfelújítás súlyos tízezrekkel kerülhet többe. A 600 forintos díjzónában 4800 forintba kerül majd egy reggel nyolctól délután négyig tartó parkolás, nem beszélve arról, hogy a szakmunkásoknak figyelniük kell arra is, hogy maximum csak három órára hagyhatják az autót az adott helyen. Egy másik hozzászóló arra világít rá, nemhogy könnyebb, még nehezebb is lesz a parkolás egy B zónában lakó számára, hiszen minden autós igyekszik majd elkerülni a drágább A zónát, így az olcsóbb övezetben élő még nehezebben tudja majd letenni az kocsiját.

Niedermüller Péter, Erzsébetváros DK-s polgármestere szerint a legdrágább A zóna „talán többeket is visszatart majd attól, hogy csak gépjárművel közlekedjen, s ezáltal csökken majd a hozzánk érkező autóforgalom”. A polgármester közösségi oldalán hívja fel a budapestiek figyelmét arra, hogy Erzsébetváros minden irányból könnyen megközelíthető tömegközlekedéssel, és érdemes használni az alternatív közlekedési módokat is, majd hozzáteszi, „egy jó séta is beleférhet egy-egy színházi este vagy más program után”.

A 13. kerületieknek Puchner Gábor MSZP-s alpolgármester próbálta elmagyarázni, miért is jár jól mindenki a drágulással. Közösségi oldalán közzétett bejegyzésében ő is azzal érvel, hogy csökken a kerületbe érkező autóforgalom, és ezáltal javul a helyiek parkolási helyzete. Természetesen itt sem minden lakos rajong azért, hogy szeptembertől Újlipótváros teljes területén este 22 óráig kell fizetni a parkolásért, a kerület többi részén pedig 20 óráig tart a fizetős időszak. Sok felháborodott hozzászólás érkezett ezzel kapcsolatban, miszerint a látogatóba érkező családtag, rokon vagy barát csak úgy tud este a kerületben parkolni, ha fizet. Többen szót emeltek az albérletben élők mellett, akik most még nehezebb helyzetbe kerültek. Ugyanis sok albérlő nem jogosult ingyenes parkolásra, hiába él akár évtizedek óta a kerületben, mert a tulajdonos nem engedélyezi, hogy a lakcímre bejelentkezzen. Az ő helyzetük most még nehezebb lesz, hiszen eddig hétköznap reggel elmentek autóval dolgozni, és mire hazaértek munkaidő után, már nem kellett fizetni a parkolásért. Szeptembertől viszont csak akkor ússzák meg a fizető parkolást, ha este 20 vagy 22 óra után érkeznek haza. Hasonló a probléma céges autó esetén, ha a gépjármű másik kerületben van bejelentve.

Bevezetnék a dugódíjat

A hozzászólásokból kiderül még egy nagyon fontos változás, amely meglehetősen hátrányosan érint rengeteg autóst, de nem verték nagy dobra a fővárosi és kerületi vezetők. „Ez a változás azt jelenti, hogy az alsó rakpart megszűnik P+R-ként működni, és ott is 600 forint/óra lesz a parkolási díj?” – teszi fel a kérdést egy hozzászóló Puchner Gábornak. Puchner válaszában elmondja, a teljes rakpartot érinti ez a változás, nem csak a kerülethez tartozó szakaszt. „Ezt érdemes lett volna kilobbizni a fővárosnál, mert sok dolgozó ott tette le az autóját” – jegyzi meg a hozzászóló, majd hozzáteszi, „ennek politikai árát az önkormányzati választásokon majd meg kell fizetni”.

Az LMP szerint a parkolási díjak több oldalról történő emelése nem elégséges a gépjárműforgalom csökkentéséhez, szükség lenne a dugódíjra is. Dömötör Csaba, a Miniszterelnöki Kabinetiroda parlamenti államtitkára az Országgyűlésben arról beszélt, nem jó irány, hogy a háborús infláció korában a baloldal újabb és újabb terheket tegyen az emberekre és hozzátette, amíg ez a kormány van hivatalban, nem lesz dugódíj. Közben a Századvég legújabb felmérése szerint a budapestiek kétharmada leváltaná Karácsony Gergely főpolgármestert. A kutatásból kiderül, a megkérdezettek 62 százaléka úgy látja, hogy ma Budapesten inkább rossz irányba mennek a dolgok. Pedig az új parkolási tarifákkal még csak az iskolakezdéskor szembesülnek majd a fővárosiak.