Ezer forintos behajtási díj, ötszáz forintos hídvám – a következő évtizedben valószínűleg ez vár a Budapesten közlekedőkre. A dugódíj bevezetésének előkészítése megkezdődött, a pontos összeget jövőre határozzák meg. A Magyar Autóklub a budapesti dugódíj bevezetését előkészítetlennek tartja.

Még ebben az évtizedben megtörténhet az autósok és a közlekedési vállalatok felkészítése a Budapesten a dugódíjra, a belvárosba tartóknak leghamarabb 2012 körül kell fizetniük, a pontos díjtételt csak jövőre határozzák meg. Az előzetes számítások szerint 500-1000 forintba kerülhet az autósnak, ha kocsijával akar bejutni a városközpontba. Nem kizárt az sem, hogy ismét bevezetik a hídvámot is.

A városháza szerint a behajtási díjat csak azt követően lehet bevezetni, hogy elkészült az M0-s körgyűrű. Bár egyelőre a dugódíj előkészítési szakasza kezdődött el, Dancs Gábor, a Fővárosi Közgyűlés SZDSZ-es közlekedési tanácsnoka ötszáz forintos behajtási díj bevezetését tartotta elképzelhetőnek, ám ezt Demszky Gábor főpolgármester nemes egyszerűséggel hülyeségnek nevezte. Mondván, még semmi sem végleges.

Annyi mindenesetre igen, hogy a főváros által tavaly elfogadott levegőtisztaság-védelmi programban a sürgős teendők között olvasható a dugódíj bevezetése. A modell szerint a belső zónába való behajtásért az autósnak négy tömegközlekedési vonaljegy árának megfelelő összeget (jelenleg nagyjából ezer forintot), a belső hidakon való átkelésért további kétegységnyi (körülbelül ötszáz forintos) díjat kellene fizetniük.

A Magyar Autóklub a budapesti dugódíj bevezetését előkészítetlennek tartja, és elutasítja. Közleményük szerint, amíg nem épül meg a körgyűrű, annak mentén pedig a mélygarázsok, P+R parkolók és az elővárosi vasútvonalak, nem várható el a Budapest vonzáskörében élőktől, hogy egy olyan díjat fizessenek, amelyért cserébe semmilyen szolgáltatást nem kapnak.

Hasonló állásponton van Rogán Antal, az V. kerület fideszes polgármestere is, aki szerint a szolgáltatások koncepciójának kidolgozása nélkül elképzelhetetlen a dugódíj bevezetése a belvárosban; előbb parkolókat, mélygarázsokat kell építeni, és a tömegközlekedést kell fejleszteni akár hitelekből is, pénzt majd csak ezután lehet szedni az autósoktól.

(stop.hu)