Egyenlő mérce
A Belváros ragaszkodik az egységes parkolási elvekhez
A fővárosi V. kerület többéves politikai állóvizét Rogán Antal közel egyéves polgármesterségének ideje alatt többször felkorbácsolták az indulatok. A Fideszes politikus kampányában meghirdette a „lendület, rend, biztonság” programját, amelynek keretein belül a közlekedés korszerűsítését, sétálóutcák felújítását illetve fűtés- és bérlettámogatási kedvezményt ígért a Belváros lakóinak. Az építkezés megkezdődött a város szívében, mégsem emiatt került a figyelem középpontjába: Rogán Antal a parkolás kapcsán pengeváltásba keveredett több minisztériummal. A forró ősz elérte az ötödik kerületet is.
Rogán Antal polgármesteri ciklusának kezdetén a választási szlogenhez híven a rend és az építkezés jegyében telt. Gesztusértékű volt, amikor eladta elődje, Steiner Pál MSZP-s polgármester hivatali autóját, hiszen mint a Belváros fideszes polgármestere nyilatkozta, tíz éven belül a gyalogosoknak szeretné visszaadni a Belvárost. Ennek szellemében vágott neki a szebb időket is megélt kerület kaotikus helyzetének rendezéséhez. Nyáron megszépült a Szent István-bazilika sétálóutcája, majd a Szabadság tér déli része is. A nyári szezon idején a belvárosi vendéglátóhelyek terpeszkedő kerthelységeit igyekeztek visszaszorítani és egységes arculatot rajzolni önkormányzati segédlettel. Szintén a nyár elején – szocialista ellenállás mellett – döntés született arról is, hogy ezentúl csak nonprofit rendezvényeknek adhat helyet a Szent István tér.
Az ősz beköszöntével a tavalyihoz hasonlóan a belvárosi önkormányzat az idén is fűtéstámogatást biztosít az időseknek. A belvárosban csaknem két és félszer gyorsabban emelkednek a rezsiköltségek, mint a nyugdíj, ezért is döntött úgy a képviselő-testület, hogy segít a belvárosi időseknek. Ennek értelmében az egyedül élő kerületi nyugdíjasok tízezer forintot kapnak, míg a családban élők 6 ezer forint támogatásban részesülnek. A fűtéstámogatást öt hónapon keresztül biztosítja az önkormányzat a kerületben élő mintegy 6 ezer nyugdíjas számára. Ezzel a 2006-2007-es fűtési szezonban mintegy 226 millió forinttal járul hozzá az önkormányzat a nyugdíjasok fűtésszámláihoz. A kerületben a bérlettámogatási program is az új polgármesteri ciklushoz köthető: a belvárosi diákok számára 23 éves korig az önkormányzat vállalta, hogy megvásárolja a tömegközlekedési bérletet és ennek adóvonzatát is állja. Így 2006-ban összesen 810 diák jutott bérlettámogatáshoz, amely összesen mintegy 28 millió forint volt.
A polgármester hároméves programjába tartozik a belváros-kártya bevezetése, amely bizonyos kedvezményeket biztosítana a kerület lakóinak, a Fővárossal karöltve megálmodott Város Szíve terv, amelyben rehabilitálnák a belváros tereit, a „Fő utca program”, amely az V. kerület forgalmát ütemezné át. Továbbá a XII. kerületben bevezetett kommunális adó mintájára egy olyan adó bevezetését szorgalmazná a polgármester, amellyel nem a lakosságot sújtanák, hanem azokat a cégeket, amelyek tulajdonában használaton kívüli épületek állnak.
A nagy terveket és a csendesen folydogáló belvárosi hétköznapokat tavaly novemberben felbolygatta a minisztériumokkal való parkolási vita. Mint ismert, tavaly novemberben Belváros-Lipótváros Önkormányzata egy tíz évvel ezelőtti rendeletre hivatkozva több, a belváros területén működő minisztériumot szólított fel arra, hogy szabadítsák ki az általuk önkényesen lezárt parkolókat és fizessenek parkolási díjat. Az ügy előzményeként fontos megjegyezni, hogy az 1991-ben egy úgynevezett vagyonátadó törvény született, amely a korábbi állami vagyon jelentős részét az önkormányzatok tulajdonába adta. Így került az V. kerületi önkormányzat tulajdonába több száz milliárdos ingatlan vagyon. A törvény következtében a többi 3200 önkormányzathoz hasonlóan, a korábban az állam által megépített kerületi utcák az önkormányzat tulajdonába kerültek. Ennek értelmében az új tulajdonosok kötelezettségévé vált az utak fenntartása és jogává a parkolási díjak beszedése. Ugyanakkor az V. országos intézmények saját tulajdonú parkolók nélkül maradtak. A kezdeti minisztériumi és közintézményi homlokráncolás majd felháborodás után a honvédelmi és az egészségügyi tárca kivételével minden érintett intézménnyel sikerült megállapodni a közterület-használatról, így például az APEH-hel, az Országgyűlés hivatalával, a brit és az amerikai nagykövetséggel is. A két makacskodó tárca – a Honvédelmi és Egészségügyi Minisztérium – akkor hat hónap türelmi időt kapott arra, hogy felszabadítsa az önkényesen lezárt területeiket. Rogán Antal polgármester július 4-én döntött arról, hogy a közterület-használati díjat mindkét tárcának visszamenőlegesen meg kell térítenie.
A Honvédelmi Minisztérium először megfellebbezte a döntést, majd szeptemberben sikerült egyezségre jutni: így a tárca évente mintegy 20 millió forintot fizet majd közterületi használati díjként. Az Egészségügyi Minisztérium viszont nem fellebbezett, így kezdetét vette a parkolóháború. Időközben ugyanis az önkormányzat által küldött határozat jogerőre emelkedett, s ezzel a tárca úgymond elfogadta a 10,5 milliárd forint megfizetésére vonatkozó döntést.
Rogán Antal a földhivatali nyilvántartásra hivatkozva elmondta, hogy a mintegy 70-80 férőhelyes parkoló a kerület tulajdona. Horváth Ágnes miniszter ezzel szemben úgy véli, a terület a tárcához tartozik, mivel az alatt az épület pincéje húzódik. A tárca a területet évek óta sorompóval zárja le a nem minisztériumi autósok elől. A polgármestere elmondta, a Belváros nem feltétlenül pénzt szeretne, elvi kérdés, hogy a parkolóhelyekért mindenkinek fizetnie kell. „Ha fizet az egyszerű ember, a minisztériumoknak is fizetni kell” – nyilatkozta az V. kerületi polgármester. A polgármester korábban ismertette, hogy a belvárosi önkormányzat a bíróságig is hajlandó elvinni az ügyet, hiszen az Egészségügyi Minisztérium számlájára tett azonnali fizetési meghagyást még nem teljesítették. Hozzátette, az október 8-i „Mikulás-csomag” akcióhoz hasonlóan megbírságolják a tárca előtt parkoló autósokat, akik nem fizetnek parkolódíjat.
Budapest-Cityben, ahogyan korábban Rogán Antal fogalmazott, a várakozások szerint a következő három évben mintegy ötvenezer négyzetméternyi út és közterület újul majd meg. Ennek egyötöde zöldterület lesz. Feltehetően a maradék négyötödön bőven jut majd hely a minisztériumi parkoló autóknak is. Csak fizetniük kell érte. Mint mindenki másnak.
Usztics Anna