Így választ autót a középosztály
Egyre öregebb, egyre drágább, de a mienk
Húszéves Astra, ötéves, E osztályos Merci vagy vadonatúj elektromos városi terepjáró – a középosztály tág fogalom, végletei között jelentős különbség van a vásárlóerőben, ami az autóválasztás terén is megmutatkozik. Milyen márkákat favorizál, mennyit költ rá, hány autót tart fenn egy magyar középosztálybeli család? Riportunkból kiderül, ahogy az is, kik és milyen céllal vesznek villanyautót.Egyre több az autó a hazai utakon, tapasztalhatja ezt mindenki, aki legalább tíz éve ül a volán mögött. Noha személygépkocsit vásárolni ma már nem feltétlenül jelenti azt, hogy valaki a középosztályhoz tartozik – kevésbé jó állapotú használt járművekhez már 500 ezer forint alatt is hozzá lehet jutni –, egy-vagy két, jó karban lévő, rendszeresen szervizelt, naponta használt autó megléte már a középosztálybeli életmód része, a szalonból kihozott új jármű megvásárlása pedig azon belül is inkább csak a felső rétegre jellemző. Utánajártunk, milyen autót vesz, mennyiért egy átlagos középosztálybeli család, hogyan teremti elő a rávalót, milyen különbségek vannak a társadalmi csoporton belül, és milyen lehetőségeket tartogat számukra a jövő. Ágazati szereplők segítségével derítettük fel a vásárlási szokásokat, hogy mi változott az infláció hatására, és hogy milyen hatásai vannak az elektromos járművek terjedésének.
Olcsót, de akár kettőt
Lássuk először is a számokat: a KSH adatai szerint 4,1 millió személyautó fut jelenleg a hazai utakon, ami rekordnak számít. A növekedést mi sem mutatja jobban, mint hogy csak az elmúlt öt év alatt 500 ezerrel ugrott meg a számuk. Az adatsorból az is kiderül, hogy a legtöbb autó Opel, Volkswagen és Suzuki, együtt 32 százalékos az arányuk. A Magyar Nemzeti Bank (MNB) adatai is ezt támasztják alá – közel hatmillió élő kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási (kgfb) szerződést kezeltek idén a hazai biztosítók. A jegybank statisztikái szerint 2020 közepéhez képest 308 ezerrel nőtt a kötelező biztosítással rendelkező, azaz a forgalomban lévő járművek száma Magyarországon, hétéves időtávon pedig 1,28 milliós – vagyis több mint 27 százalékos – az emelkedés.
– 700-800 ezres vagy egymillió forint körüli autóból visznek a legtöbbet – mondja a Demokratának Nagy Zoltán autókereskedő, akit arról kérdeztünk, hol látja a belépő szintet, hogyan választ az alsó középosztály.
A kereskedő hozzáteszi, hogy szinte kizárólag készpénzes vevői vannak, ami vélhetően annak tudható be, hogy korábban, még a devizahiteles korszakban sokan megégették magukat. Ez nem jelenti azt, hogy teljesen ki volna zárva a banki támogatás; akik már a drágább, 3 millió forint körüli autók közül válogatnak, azok Nagy Zoltán tapasztalatai alapján jellemzően személyi kölcsönnel tolják meg a megtakarításukat.
– Többnyire 2005 és 2010 között mozog a megvásárolt autók gyártási éve, ez Magyarországon átlagosnak mondható. Nehezíti a vevők dolgát, hogy az elmúlt években jelentősen megemelkedett a használt autók ára – mutat rá a kereskedő. Ehhez jött még hozzá az elmúlt évben elszenvedett infláció is, hatására sokan döntenek úgy, hogy inkább elhalasztják a vásárlást. A másik opció, hogy kompromisszumot kötnek és a tervezettnél öregebb autót választanak, esetleg eltekintenek attól, hogy a kiszemelt járműben benne van már 300-350 ezer kilométer. Márpedig ha fiatalabb vagy újabb modellt szeretne a vevő, akkor jóval mélyebbre kell a zsebébe nyúlnia, ugyanis már akár egy-két éves fiatalítás is meglökheti 50 százalékkal az árat.
Nagy Zoltán szerint ugyanakkor már az alsó középosztály berkeiben is jó ideje megfigyelhető az a tendencia, hogy egy háztartásban két, sőt akár három autót is fenntartanak, még akkor is, ha a második kocsihoz zömmel igyekeznek a lehető legolcsóbban hozzájutni.
Kevesen vesznek újat
Az alsó és a középső szegmens szinte kizárólag használt autóban gondolkodik – fejti ki lapunknak Várkonyi Gábor autópiaci szakértő, hozzátéve, az újautó-eladásoknak csupán egyharmada jut a lakosságra, kétharmadát cégek veszik meg a flottájukba, és ez az autóárak emelkedése miatt egyre inkább így lesz.
– Aki mégis szalonból veszi meg új autóját, az jellemzően rendkívül árérzékeny, olcsóbb modellek, Suzuki vagy a Dacia közül választ
– mutat rá a szakértő, de azt is leszögezi, ez nem országspecifikus jelenség, a bérből és fizetésből élő vásárlókra egész Európában ez jellemző.
Várkonyi Gábor azt is elmondja, a magyar vásárlók előszeretettel veszik meg a használt cégautókat, amelyeket a vállalatok jellemzően háromévente lecserélnek, de még ebben a szegmensben is jelentős volt az áremelkedés az elmúlt három évben.
– Azok a 3-4 éves Škoda Octaviák, Toyota Corollák, Opel Astrák, amelyek pár éve még a 3 milliós kategóriába tartoztak, ma már közel kétszer annyiba, 5-6 millióba kerülnek. Ennyivel tolódott el az ársáv, ami jelentősen nagyobb teher a középosztálybeli vásárlóknak, főleg azoknak, akiknek a fizetése nem követte az inflációt – húzza alá Várkonyi Gábor.
Ezzel szemben a felső középosztálynak már van akkora vásárlóereje, hogy a több tíz milliós elektromos autókból is bevásároljon, amit a szakértő szerint az elmúlt években meg is tettek, jellemzően második kocsinak választották, mivel egyelőre erre a célra kényelmes használni. Ettől meg is ugrott a villanyautók eladása, viszont már a középosztály középső rétege sem engedheti meg magának ezeket a jellemzően drága járműveket, a szélesebb tömegek bevonása nélkül pedig hamar lendületét veszti az elektromos átállás.
– Ahhoz, hogy a középosztály közepe is be tudjon kapcsolódni, 10 millió alá kellene menni a villanyautók árának; persze az sem mindegy, hogyan alakul a továbbiakban az adóztatásuk. Sehol sem működőképes nemzetgazdasági szinten az, hogy a jövedéki-, gépjárműadó- és egyéb bevételek teljesen kiessenek a költségvetésből, előbb-utóbb minden területen elkezdik majd visszanyesni a kedvezményeket, ami csökkenteni fogja e technika attraktivitását – nyomatékosítja a szakértő.
Maradunk majd a réginél
Az egyre magasabb árak láttán sokan inkább elhalasztják az autóvásárlást, vagy, ahogy korábban írtuk, régebbi modellt választanak a tervezettnél. Ennek hatására ugyanakkor folyamatosan öregszik a hazai autóállomány, a KSH adatai szerint idén június végén az autópark átlagéletkora 15,6 év volt, 3 hónappal magasabb, mint tavaly év végén.
– Drámai mértékű ez a növekedés Európában és Magyarországon is; mi nagyjából a 15 éves korosztályban keresgélünk. Az áremelkedésért kisebb részben az infláció a felelős, jórészt inkább az EU által előírt technikaváltás költsége. Az látszik bekövetkezni, amit évek óta mondunk: ha kivezetik a kifizethető átlagautókat a piacról, azzal nem azt érik el, hogy pillanatok alatt mindenki átüljön elektromosba, hanem megtartja korábbi, adott esetben környezetszennyezőbb járművét – hangsúlyozza Várkonyi Gábor, hozzátéve, az elöregedő autóállománynak idővel egyre több és drágább karbantartásra lesz szüksége, ami minden bizonnyal feszültségekhez vezet majd, viszont a modernebb modelleknek már eleve magasabb a szervizköltségük, így az autózás idővel eltolódik a luxus irányába.
Hasonló véleménynek adott hangot tavaly Carlos Tavares, Európa második legnagyobb autógyártója, a Stellantis-csoport vezére, amikor egy interjúban arról beszélt, hogy a politikusok által megszabott kibocsátási kvóták csapdájában vergődő autógyárak jelenleg nem tehetnek mást, mint hogy a magasabb haszonkulcs mellett eladható, drágább kocsik gyártása felé fordulnak a nagy mennyiségű – így a kvótát gyorsan betöltő – alsó- és alsó középkategóriás személyautók előállítása helyett. A cégvezető szerint ugyanakkor emiatt egyre kevésbé lesz megfizethető az új autó még a nyugat-európai középosztály számára is, amely így egyre inkább a gazdagok kiváltsága lesz.
A középosztály nyomában című összeállításunk cikkei ide kattintva olvashatók.