Elektromos buszt állítottak tesztüzembe Mosonmagyaróváron
A Zöld busz mintaprojekt részeként Mosonmagyaróváron is tesztüzembe állítottak egy elektromos buszt, amelyet november 21-ig lehet kipróbálni.Nagy István agrárminiszter, a térség fideszes országgyűlési képviselője pénteken, a mintaprojektet bemutató sajtótájékoztatón hangsúlyozta: az éghajlatváltozás arra ösztönöz, hogy „új utakat találjunk az energia előállítására és hasznosítására”.
Hozzátette, a technológiai fejlődést a környezetvédelem szolgálatába kell állítani, így a zöld energiának, a környezettudatos gondolkodás kialakításának, a zöld kutatás-fejlesztésnek és innovációnak a figyelem középpontjában kell lennie.
A tárcavezető elmondta, hogy Mosonmagyaróvár elkötelezett a közösségi közlekedés zöldítése mellett, és megfelelő infrastruktúrával rendelkezik az elektromos buszok üzemeltetéséhez. Hozzátette, hogy a buszok jövőbeni üzembe helyezésével modern, gazdaságos, környezetbarát szolgáltatást lehet biztosítani, ami „egy élhetőbb környezet záloga”.
Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára azt emelte ki, hogy Esztergom után Mosonmagyaróvár a második olyan település, amely nem megyei jogú városként vesz részt a programban.
Felidézte: a kormány célja az, hogy 2030-ra a villamosenergia-termelés kilencven százaléka szén-dioxid-kibocsátásmentesen történjen, 2050-re pedig klímasemleges legyen az ország. Ennek egyik módja az atomerőművi termelési kapacitás növelése, másik a megújuló energiák termelésének növelése – mondta, hozzátéve, hogy utóbbi esetében a napenergia felhasználásban látják az alternatívát. A klímasemlegesség eléréséhez fontos a villamos energia használatának növelése a közösségi közlekedésben és a személygépjárművek területén is, mert ez a közlekedési szektor adja az összes magyar kibocsátás húsz százalékát – mondta.
Steiner Attila hangsúlyozta, hogy a kormány a következő pár évben 36 milliárd forintot szán 1100 elektromos busz beszerzésére. Az államtitkár kitért arra is, hogy Mosonmagyaróváron a Kravtex Kft. és a SOR Libchavy spo. s.r.o. konzorciuma által biztosított SOR NS 12 modell közlekedik, amely a mintaprojektben eddig tesztelt buszok közül a legtöbb utast (103) tudja szállítani, emellett kétszáz kilométert tud megtenni egyetlen töltéssel.
Steiner Attila emlékeztetett, hogy a zöld célok elérése érdekében indította el a kormány a zöld ügyekről szóló online konzultációt, amely november végéig még kitölthető. Árvay István (Fidesz-KDNP), Mosonmagyaróvár polgármestere azt emelte ki, hogy Mosonmagyaróvár környezettudatos város.
Példaként említette, hogy az elmúlt 6-8 évben valamennyi közintézményt korszerűsítették, amellyel csökkent az energiafelhasználásuk, és több megújuló energiát is használnak. Szélerőműpark működik a város határában, évente több mint négyszáz fát és többezer cserjét ültetnek el, a közeljövőben pedig geotermikus hőt is használnak majd a távfűtésben – sorolta.
Weingartner Balázs, a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. elnök-vezérigazgatója azt emelte ki, hogy a mintaprojektnek a szemléletformáló hatása a legjelentősebb, amellett, hogy bemutatják, van alternatívája a tömegközlekedésnek.
Mindezek mellett üzemeltetési tapasztalatot szereznek, amely háttérként is szolgál a kormány jövőbeni, elektromobilitással kapcsolatos döntései megalapozására – mondta.