Elszálló árak az építőanyag-piacon
Nyakunkon az építőipari anyaghiány, ami sajnos az árakon is meglátszik. Sokan a lakásfelújításra adott kormányzati támogatásra mutogatnak, pedig globális jelenség az áruhiány, több mint tíz folyamat együttes hatása hajtja fel az árakat. A meglóduló kínai gazdaságtól kezdve a tengeri szállítmányozás nehézségein át a koronavírus által szétzilált ellátási láncokig több tényező nehezíti az ellátást. Mindent egybevetve kisebb csoda, hogy „csak” ennyivel nőttek az árak.– Az építőipari termékek nagy részénél beütött az áremelkedés, amivel már egy ideje sokan riogatnak. A fémtermékek ára átlagosan húsz-harminc százalékkal ugrott meg – mondja a Demokratának Policsek Ferenc, a Terrán Kft. kereskedelmi igazgatója.
A magyar cég rendszerben értékesíti cserepeit, melyhez fém és műanyag rendszerelemek is hozzátartoznak, melyeket úgy vásárolnak meg. Most viszont a beszállítóik emeltek az árakon, sőt azt is jelezték, hogy további növekedésre számítanak. A kereskedelmi igazgató szerint ennek oka a világpiacon kialakult acélhiány, melyet többek között Kína gazdasági fellendülése is hajt. Az ázsiai nagyhatalom gazdasága 2020. harmadik negyedévében például 4,9% bővült, a felpörgő gyártás hatalmas nyersanyagigénnyel jár, ami meglátszik a vasérc árának drasztikus emelkedésében is.
Beütött a vírus
2020 tavaszán, amikor világszerte elkezdődtek a pandémia miatti lezárások, jelentősen csökkent az érdeklődés az építőanyagok iránt. Emiatt sok termék ára mérséklődött, és a gyártók is visszafogták, sőt esetenként teljesen le is állították a termelést. A nyitás után azonban gyorsan megugrott a kereslet, zavart okozva az ellátási láncokban. Hatása elsősorban az építőipari gyártó cégeknek okoz gondot, de a végfelhasználó is megérzi a pénztárcáján. Ehhez adódik hozzá, hogy az idei év elejére magához tért, mára pedig hordónként hatvan dollár felé emelkedett a kőolaj hordónkénti ára, ami a tengeri szállításhoz használt bunkerolaj árára is kihatott.
Hiány van konténerből is. Korábban a nagy hajóstársaságok birtokában voltak a konténerek, amiket a szárazföldi fuvarozáshoz bérbe adtak, majd a kirakodás után vissza is vettek. 2016 óta a vasúti szállítás új gyakorlatot honosított meg. Konténerlízingcégek és nagykereskedők felvásárolták Kínában a szállítóeszközöket, megtöltötték őket a megrendelők árukészletével, majd amikor elértek a célországokba, ott egyszerűen újra eladták a kiürült konténereket, amelyek így már nem jutottak vissza Ázsiába. A járványhelyzet miatt felpörgő e-kereskedelem növelte a hiányt konténerekből, így azokat most jelentős felárral vásárolják össze, és üresen szállítják vissza Kínába. Az olajár-növekedés és a konténerhelyzet együtt háromszáz százalékkal növelte meg a tengeri fuvarozás költségét, ami az import építőanyagokat és építőipari alapanyagokat is megdrágította.
Márpedig import alapanyagokra még a hazai gyártók is rászorulnak. A Terránnak van például saját homokbányája, amely a cserépgyártást kiszolgálja, de hiába adja egy cserép tömegének nagy részét a homok, a drága alapanyagok többségét ők is úgy vásárolják. Ilyen a cement, amelyet Magyarországon két multinacionális cég gyárt helyben és forgalmaz, akik könnyen tudnak árakat emelni, velük szemben a vásárlóknak csak minimális az alkupozíciójuk.
– A gyártáshoz szükség van festékre is, itt jön a képbe a németországi BASF-gyár katasztrófája – mutat rá a kereskedelmi igazgató. A BASF ludwigshafeni vegyi üzemében különböző építőkémiai termékek alapanyagait állították elő, Európa-szerte sokan vásároltak tőlük, például magyar vakolatgyártó cégek is a színezővakolatok komponenseit, de gyártottak itt kellékeket festékekhez és homlokzati szigetelőkhöz is. Március 3-án viszont tűz pusztította el a gyárat, ami tovább súlyosbította az építőanyagok hiányát, és felfelé hajtotta az árakat.
– Ha közvetve is, de mi is vásárolunk olyan festéket, amelyhez a BASF-gyárban készült kötőanyag. Most viszont komoly nehézségek vannak a piacon. Eddig év elején megegyeztünk a forgalmazóval az árban és mennyiségben, ehelyett most havonta mondják meg, mi az ár, és hogy egyáltalán mennyi festékanyagot tudnak szállítani, jellemzően a tavalyi évhez képest harminc-negyven százalékkal drágábban – teszi hozzá Policsek Ferenc.
Minden összeesküdött az építkezők ellen
A jelentős importigény azzal is együtt jár, hogy minden, ami hat a nemzetközi szállítmányozásra, végső soron kihat az építőanyagok árára is. Mivel a tavalyi évben nőtt az online kereskedelem volumene, ez magával rántotta a csomagolóanyagok, összességében a műanyagok árát is. Az orvosi maszkok és védőköpenyek iránt is soha nem látott kereslet van a járványhelyzet miatt, ezek pedig épp abból az anyagból készülnek, mint a háztetőkön alkalmazott páraáteresztő fóliák. Így ezekből is gyorsan hiány lépett fel; ahol pedig van készleten, ott harminc-negyven százalékkal drágábban lehet hozzájutni. Még azt is megérezték az építőanyag-forgalmazók, hogy tavasszal hetekre bedugult a Szuezi-csatorna az Ever Given balesete miatt.
Az euróhoz képest gyenge forint is meglátszik az árakon. Míg a járványhelyzet előtt 320 forint volt egy euró, tavaly februárban gyorsan romlani kezdett a nemzeti valutánk, majd elérve történelmi mélypontját, majdnem 370-ig gyengült.
Mindezek mellett öt százalékkal drágultak a belföldi a fuvarköltségek, és a dolgozók fizetése is nőtt. A segédmunkások tizenöt, a betanított munkások húsz, a szakmunkások huszonöt, míg a műszaki vezetők huszonhárom, a projektvezetők pedig huszonöt százalékkal keresnek többet, mint tavaly.
– A bérköltségek növekedése mindig meglátszik a termékek árán. Sok építőanyag-gyártónak, köztük nekünk is Budapest vonzáskörzetében vannak az üzemei. Itt szinte lehetetlen munkaerőt találni, és az elszívó hatás is nagyon erős. A magas bérigények jelentős nehézségeket okoznak a munkaerő-toborzásban a Terrán Kft. számára is – mutat rá Policsek Ferenc.
Megugrott a kereslet
Januárban egyes ágazati szereplők még úgy vélekedtek, hogy a támogatási rendszer jelenlegi formájában csak mérsékelt hatással lesz a keresletre. Mára azonban kiderült, hogy tévedtek. Már tavaly megjelentek a hírek az otthonfelújítási programról, és bár november-decemberben még nem sok konkrétumot lehetett tudni a feltételekről, sokan a lehetőségek reményében kivártak a munkálatokkal. Idén viszont rászabadultak a piacra, és elkezdték megvásárolni mindazt, amire szükségük van. Ekkor már tele voltak a hírek a küszöbönálló drágulásokkal, így aki csak tehette, megpróbálta beszerezni a tárolható építőanyagokat. Az állami támogatások hatására fellendülő keresletnek, valamint a várható áremelkedés miatti bevásárlásoknak köszönhetően számos forgalmazó könyvelhetett el az elmúlt hónapokban komoly növekedést a tavalyi év hasonló időszakához képest.
– Éreztük ezt mi is, már az év elején áprilisi-májusi számokat produkáltak az eladások – fűzi hozzá Policsek Ferenc, azt sem rejtve véka alá, hogy ez a hatalmas kereslet meghozta a gyártóknak a lehetőséget az áremelésre. A Terrán kínálatában szereplő prémium cserép, a Zenit például a 2017-es 280 forintos árához képest ma akciósan 355 forintba kerül, míg a beton tavaly nyár óta nyolc százalékkal drágult, a bitumenes szigetelőanyagokért húsz százalékkal, a tégláért tízzel kell többet fizetnünk. A betonvasnak és az ahhoz kapcsolódó termékeknek az ára nagyjából negyven százalékkal emelkedett év eleje óta, a polisztirol szigetelőanyagok pedig akár hatvan százalékkal is többe kerülhetnek, mint tavaly decemberben.
– A villanyszerelés kellékei nagyjából tizenöt-húsz százalékkal drágultak. Úgy pörögnek az árak, hogy már csak egy hónapra előre tudok árajánlatot adni. Ma egy kis lakáshoz vásároltam be, tíz kapcsoló, húsz dugalj, nyolcvanezer forintot otthagytam a boltban – mondja a Demokratának Kovács István villanyszerelő, hozzátéve, hogy pár éve ezt még negyven-ötvenezer forintból ki tudta hozni.
Az áremelések jelentős részét a valóságos alapanyaghiány indukálja, a másik részét viszont a lehetőség, hogy most lehet emelni, amit a gyártók és a forgalmazók folyamatosan ki is használnak.
A Magyar Építőanyag és Építési Termék Szövetség (MÉASZ) közleményében úgy fogalmaz, az otthonfelújítási program hatására az első negyedévben megnőtt a kereslet a korszerűsítési munkáknál használt valamennyi termékcsoportban, de főként a szerkezetépítő termékek, a nyílászárók, valamint a gyorsan beépíthető betonelemek és a műanyag alapú (EPS) hőszigetelők iránt. A szövetség szerint a külpiaci nyersanyagok árrobbanása Európa-szerte érinti az építőkémiai termékeket, a nyílászárógyártást, az épületgépészeti szolgáltatásokat, a műanyagalapú (EPS) hőszigetelők piacát, valamint az acélon keresztül a betonelemgyártást is. Úgy látják, a beszerzési költségek a pandémiás helyzet rendeződésével csökkenni fognak. Ez azonban nem jelenti azt, hogy az építőanyagárak mérséklődni fognak. Míg a szigetelőanyagok ára könnyen mozdul, így ezek esetében a gyors visszarendeződés sem zárható ki, a nehéz építőanyagok, például a tégla vagy a cserép még jó ideig megtartják majd az árukat. Az építtetők életét tovább nehezíti, hogy habár nagyot drágultak az építőanyagok, a munkadíjak ennél is nagyobbat nőttek, így amíg néhány évvel ezelőtt a munkadíj és az anyagár nagyjából fele-fele arányban oszlott meg, most kétharmad-egyharmad az arány a munkadíj javára.
Az áremelésdömping jól mutatja, hogy a hazai építőipar mennyire ki van téve a nemzetközi környezet változásainak. Némi öröm az ürömben ugyanakkor a lakásfelújítási támogatást fontolgatóknak, hogy bár most minden hatás ellenük dolgozik, akkora drágulás azért nem következett be, hogy ne érje meg belevágni a munkába.