Fotó: facebook.com/Karácsony Gergely
Hirdetés

A parkolási rendelet módosítását – amelyet eredetileg Karácsony Gergely főpolgármester és Vitézy Dávid, a Podmaniczky Mozgalom frakcióvezetője külön-külön előterjesztésben kezdeményezett – a képviselők 20 igennel, 9 nem szavazat ellenében és 2 tartózkodás mellett fogadták el.

A döntéssel a BudapestGO applikációnak olyan fejlesztését írták elő, amelynek eredményeként az széles körben használható parkolási alkalmazássá válik. Amikor ez megtörténik, megszüntetik a parkolóautomaták üzemeltetésének kötelezettségét.

A fejlesztés lehetővé teszi, hogy a közösségi közlekedési bérlettel rendelkezők jelentős parkolási díjkedvezményekben részesüljenek a közterületi parkolásnál, illetve kedvező árú bérletet vásárolhassanak az őrzött, fizető P+R várakozóhelyekre – írták az elfogadott javaslatban.

A módosítás szerint P+R parkolókat a közösségi közlekedési havibérlettel rendelkezők egy 5000 forintos bérlettel vehetik majd igénybe.

Korábban írtuk

A várakozási díjaknál 2026. július elsejétől érvényesítik az elmúlt évek inflációját, így az „A” várakozási övezetekben 800 forint/óra, a „B”-ben 600 forint/óra, a „C”-ben 400 forint/óra, míg a „D” várakozási övezetekben 300 forint/óra lesz a parkolás díj.

Ugyanakkor a díjakból 25 százalék kedvezmény illeti meg azt, aki a várakozási díjat a BudapestGO alkalmazás útján fizeti meg, és rendelkezik az alkalmazásban vásárolt, legalább 30 napos, a budapesti helyi közösségi közlekedés használatára jogosító, teljes árú érvényes bérlettel.

Továbbá a jelentős, 2000 kilogramm feletti saját tömeggel rendelkező autók használóinak kétszeres várakozási díjat kell majd 2026. január elsejétől. Ugyanakkor – mint a javaslatban rámutattak – a díjemelés korlátját jelenti jelenleg, hogy legfeljebb egy liter benzin kétszerese lehet a legmagasabb várakozási díj, s ezért ennek eltörlését felterjesztési joggal élve kezdeményezik.

A parkolási rendelet módosításával 2026. január elsejétől megszűnik a zöld rendszámos autók ingyenes parkolása, ugyanakkor a car sharing rendszerben használt, teljesen elektromos autók változatlanul díjmentesen parkolhatnak.

A rendeletmódosítás lehetővé teszi, hogy 2025. január elsejétől a car sharing rendszerben üzemeltetett autók a kizárólagos lakossági várakozóhelyeken is parkolhassanak. Továbbá a car sharing rendszerben kedvezményesen, de nem ingyenesen parkoló gépjárművek havi átalánydíját 30 ezer forintra emelik.

A módosítással szigorítják a budai Vár védett övezetbe való behajtás szabályait, illetve a behajtási engedély kiadását kerületi önkormányzati hatáskörbe utalják.

Karácsony Gergely főpolgármester a vitában arról beszélt, hogy az előző közgyűlés kijelölte az irányt, a mostaninak tovább kell mennie. A Vitézy Dávid és az általa benyújtott két javaslat egymással átfedésben van, és azok elfogadása átláthatóbb és hatékonyabb parkolási rendszert tesz lehetővé – mondta.

Vitézy Dávid (Podmaniczky Mozgalom) arról beszélt, itt az ideje leszámolni a parkolóautomata-lobbival, hiszen az automaták megdrágítják a parkolást, túlárazott a működtetésük, ezért a javaslatában azt kezdeményezi, hogy szüntessék meg a parkolóautomaták rendszerét és álljanak át digitális fizetésre. Az előterjesztésben szerepel az sms-ben történő díjfizetés, és az is, hogy vizsgálják meg a készpénzes fizetés lehetőségét is – mutatott rá.

A politikus javasolta, hogy felterjesztési joggal élve kezdeményezzék a kényelmi díj eltörlését, ugyanis a kényelmi díj kiszabása jelenleg bünteti a mobillal parkolókat.

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója a készpénzfizetés lehetőségével kapcsolatban azt mondta, másfél év van arra, hogy valamilyen modellt kidolgozhassanak.

Baranyi Krisztina (MKKP), IX. kerületi polgármester javaslatára kikerült az előterjesztésből az a rész, amely az „A” és „B” várakozási övezetekben a díjfizetési kötelezettséget hétvégére is kiterjesztette volna.

A politikus közölte azt is, hogy a parkolás díjak emelése már jövő év január elsejétől indokolt lenne.

Havasi Zoltán (Fidesz-KDNP) szerint a külső kerületekben kellene P+R parkolókat létesíteni, mert azzal a problémát megoldanák, hiszen a belső kerületekbe érkező forgalmat is csökkenteni lehetne. Szerinte a problémát csak díjemeléssel kezelni nem lehet.

Szepesfalvy Anna (Fidesz-KDNP) azt hangsúlyozta, hogy a parkolásnál szükséges a készpénzhasználat biztosítása, nem ragaszkodna a parkolóautomatákhoz, de az egyéni szabadság kérdése, hogyan akarja megfizetni valaki a parkolási díjat.

Béres András (Párbeszéd-Zöldek) közölte, támogatja az automaták kivezetését, ugyanis azok nagyon drágák, és bécsi mintára megoldható lenne a készpénzes fizetés is.

Kiss Ambrus, a Főpolgármesteri Hivatal főigazgatója azt mondta: a P+R parkolók építése jól hangzik, de nem jelent igazi megoldást, azt az elővárosi vasútközlekedés fejlesztése jelentené.

Gulyás Gergely Kristóf (Fidesz-KDNP) bírálólag említette: először hoznak egy döntést arról, hogy csak mobillal lehet fizetni a parkolásért, majd később gondolkoznak azon, miként lehet készpénzzel, bankkártyával fizetni majd. Továbbá szerinte a díjemelés előtt kellene a P+R-fejlesztéseket végrehajtani.

Karácsony Gergely főpolgármester az elhangzottakra reagálva kiemelte: igazságosabb és hatékonyabb rendszert kell kialakítani, és másfél év alatt meg tudják találni a módját a készpénzfizetési lehetőségnek is.