Fotó: MTI (archív, illusztráció)
Hirdetés

„Sajnálattal látjuk, hogy a PSZ álhíreket terjeszt, az új szakképzési törvény alapvető elemeivel sincs tisztában” – áll az ITM által az MTI-hez eljuttatott közleményben.

A PSZ „most már nyíltan nem a pedagógusok érdekeit, hanem szakszervezeti és netán politikai érdekeket szolgál, a pedagógusok hiteles tájékoztatása helyett valótlanságokat állít, amelyekre hivatkozva feszültséget akar kelteni” – fogalmaznak a közleményben. Hozzátették: nem ez az első eset, hogy egyes szervezetek a pedagógusokat megtévesztve akarnak politikai akciókat szervezni.

Az Emmi és az ITM különösnek tartja, hogy a szakszervezet egy olyan törvényt akar megsemmisíteni, amely átlagosan 30 százalékos béremelést és kiemelt megbecsülést biztosít a szakképzésben dolgozó pedagógusoknak.

A minisztériumok szerint a szakszervezet súlyos tévedésben van, amikor azt állítja, hogy a szakképzésben dolgozó pedagógusok jogviszonya már 2020. január elsején munkaviszonnyá alakult volna. Ezzel szemben a valóság az, hogy a jogviszony csak a július elsejével esedékes jelentős béremeléssel egyszerre változik majd meg – fűzték hozzá.

A szakszervezetnek nyilvánvalóan nem érdeke, hogy 32 ezer szakképzésben dolgozó pedagógus jogállása változzon, és ezzel a szakszervezet gyengüljön, de a szakképzésben dolgozó tanároknak egyértelműen érdekük és számukra előrelépést hoz az, hogy rugalmasabb munkaviszonyban magasabb bért fognak kapni – írták. Példaként említették, hogy egy egyetemi diplomával és tíz év szakmai gyakorlattal rendelkező, pedagógus II. besorolású szakmai tanár illetménye a jelenlegi bruttó 300 ezer forint helyett júliustól akár a bruttó 400 ezer forintot is meghaladhatja. Egy húsz éve tanító szakoktató a jelenlegi 274 ezer forint helyett 356 ezer forintot vagy akár többet is kereshet majd. A minisztériumok megjegyezték: minderről a Szakképzési Innovációs Tanács múlt heti ülésén is beszámoltak, amelyről a PSZ képviselője „érthetetlen módon hirtelen távozott”.

A kormány azt is egyértelművé tette, hogy elkötelezett a köznevelésben dolgozó pedagógusok megbecsülése mellett, az eddigi átlagosan 50 százalékos pedagógusbér-emelést várhatóan további emelés követi, és az iskolaigazgatók bére is jelentősen nő.

A közleményben a Nemzeti alaptantervre (Nat) is kitérnek: a módosítás előtt több hónapon át tartó szakmai párbeszéd zajlott róla, és több pontja is a pedagógusok véleménye alapján változott. Csökken a diákok óraszáma, a tanterv határain belül a pedagógusok szabadsága megmaradt. A Nat alapelveiben „vállaltan hazafias, gyermekközpontú és 21. századi” – olvasható a közleményben.