A vasúti közlekedés megbénult Kelet-Magyarországon – mondta reggel Gaskó István, a Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezetének elnöke. Az érdekképviseleti vezető délelőtt bejelentette: 18 órától az egész ország területére kiterjesztik a határozatlan idejű vasutassztrájkot. Gaskó István elmondta még: délután konzultációt folytatnak a Légiközlekedési Egyesült Szakszervezet képviselőivel arról, hogyan lehetne összekapcsolni a reptéri és a vasúti akciót, hogy erősíteni tudják a nyomásgyakorlást.

A MÁV szerint ugyanakkor alacsony, 3,7-18 százalék közötti a sztrájk támogatottsága, így a vonatok 88 százaléka közlekedett a munkabeszüntetés első hét órájában – áll a MÁV Zrt. közleményében.

Déli helyzetkép

Szegeden délelőtt megindult a vasúti forgalom, a nagyállomás indít és fogad is vonatokat. A VDSZSZ szegedi vezetője hozzátette: a sztrájk folytatódik, ám mostanra lecserélték a fontos pozíciókban dolgozó sztrájkoló kollégákat, a délutáni műszakváltás után azonban várhatóan ismét megáll a forgalom a Csongrádi megyeszékhelyen. Közben a Tisza Volán Közszolgálati divízióigazgatója elmondta: tizenegy órakor két busz indult a fővárosba Szegedről. A délutáni utasforgalom várhatóan újabb plusz járatok indítását teszi szükségessé.

A miskolci pályaudvar teljesen kihalt. A VDSZSZ helyi vezető ügyvivője azt mondta, hogy az összes kocsivizsgáló és a forgalmi iroda is sztrájkol. Azok a BZ motorvonatok, amelyeket közlekedtet a MÁV, Ózd, illetve Tornanádaska felől csak a Miskolc-Gömöri pályaudvarig jutnak, amelyek pedig Nyíregyházáról, illetve Sátoraljaújhelyről érkeznek, csak Felsőzsolcáig közlekednek. A Füzesabonyból érkező BZ motorvonatok csak Nyékládházáig tudnak eljutni.

A nyíregyházi vasútállomáson is sok a tanácstalanul várakozó utas. A tájékoztató táblán egy-egy vonat indulása vagy érkezése szerepel. A debreceni vasútállomásról a vonatok tíz százaléka indult el reggel, miközben több tucat ember várakozott az állomáson. Sokan nem tudtak a sztrájkról. A Keleti pályaudvarról ugyanakkor eddig rendben kifutottak a vonatok a sztrájkoló országrész felé, de azt egyelőre nem tudni, hogy megérkeznek-e a célállomásokra. A szakszervezet szerint a Borsod megyei Ózdról sztrájktörők kocsivizsgálat és fékpróba nélkül akartak elindítani egy vonatot, de ezt az illetékes vasúti vezető megakadályozta.

Kavalecz Imre, a MÁV Zrt. sajtófőnöke elmondta: a Dunántúlon zavartalan a vasúti közlekedés, a budapesti főpályaudvarokon dolgoznak a vasutasok, fogadják és indítják a járatokat. A távolsági belföldi forgalomban és az InterCityk közlekedésében járatkimaradásokra kell számítani a sztrájk alatt. A budapesti elővárosi közlekedés szinte zavartalan.

A munkabeszüntetés oka

A Vasúti Dolgozók Szabad Szakszervezete éjfélkor kezdte újra a határozatlan idejű munkabeszüntetést. A sztrájkkal továbbra is azt követelik, hogy a vasutasok kapjanak részt az eladott MÁV Cargo árából, és tiltakoznak a ma életbe lépett új menetrend ellen is. A MÁV elutasítja a követeléseket: mint mondják a MÁV Cargóért kapott pénzt a vasút fejlesztésére, a szolgáltatások minőségének javítására, és a kedvezőtlen hitelek törlesztésére fordítják.

(MR)