Reklámetikai kódexünk szerint „gyerekek és fiatalkorúak nem szerepelhetnek olyan termékek vagy szolgáltatások reklámjában, amelyeknek reklámozására alapvetően alkalmatlanok” – fogalmazta meg véleményét az MNO-nak Fazekas Ildikó azzal kapcsolatban, hogy az egyik internetes weboldal a készülő leszbikus, meleg-, biszexuális és transznemű fesztivál közelgő időpontjáról adott előzetes tájékoztatást, ám a mellékelt figyelemfelkeltő plakáton három gyerek is szerepel.

Az Önszabályozó Reklámtestület elnöke felhívta a figyelmet a plakáttal kapcsolatban arra, hogy „nem gazdasági célú reklámról” van szó, vagyis „nem lehet büntetést kiszabni”. Kijelentette: egyáltalán nem jó, hogy bármilyen, szexuális tartalommal bíró reklámban gyerekek szerepelnek. Fazekas Ildikó úgy véli, nagy a felelőssége a médiának abban, hogy az ilyen tartalmakat közzéteszi-e, szerinte a médiának segíteni kell abban, hogy az ilyen üzenetek csak a meghatározott célcsoporthoz jussanak el.

A Magyar Reklámszövetség főtitkára szintén azt emelte ki az esettel kapcsolatban, amit Fazekas Ildikó a gyermekek reklámokban való szereplésével összefüggésben. Markovich Réka úgy véli, hogy „első ránézésre” aggályos lehet a hirdetmény, ám ezt csak az etikai eljárás során lehet tisztázni. Amíg azonban hivatalosan nem indít valaki eljárást, az etikai bizottság nem foglalkozik az üggyel.

Mint az MNO-nak elmondta, a Magyar Reklámetikai Kódex alábbi passzusába ütközés lehetőségét mindenképpen felveti a reklám: „Gyermekek és fiatalkorúak nem szerepeltethetők az olyan termékek, szolgáltatások reklámjában, amelyek reklámozására alapvetően alkalmatlanok” – idézi az MRK-t a főtitkár (12. cikkely (11) bekezdés).

A fenti esetek nyilvánvalóan azokra a reklámokra korlátozódnak – folytatja Markovich Réka –, amelyek nem gyerekeknek szólnak, szerepeltetésük ilyenkor azért kíván különösen nagy elővigyázatosságot, mert a gyermekek magukhoz hasonló szereplőket látva érdeklődéssel fordulnak a reklám felé – ami egy szexuális hovatartozáson alapuló esemény esetében etikusságában megkérdőjelezhető.

„Tilos közzétenni olyan reklámot, amely a gyermek- és fiatalkorúak fizikai, szellemi vagy erkölcsi fejlődését károsíthatja, így különösen, ha a gyermek- és fiatalkorúakat veszélyes, erőszakos, továbbá a szexualitást hangsúlyozó helyzetben mutatja be” – idézi a „csak általánosságban” fogalmazó gazdasági reklámtevékenységről szóló 1997. évi LVIII. (5.§ (2)) törvényt. Hozzátette azt is, hogy „ennek a tényállásnak való megfelelés természetesen (hatósági) mérlegelés kérdése”.

Az MNO megkérdezte a Szociális és Munkaügyi Minisztérium illetékeseit is, mit szólnak ahhoz, helyesnek tartják-e, hogy félmeztelen gyerekekkel reklámozzák a melegfesztivált, ám mind ez idáig nem érkezett válasz írásban feltett kérdéseikre.

(MNO)