Hamarosan nem kell már okmányirodába mennünk
Decemberre elkészült, a héten pedig a kormány is elfogadta a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programot, amely meghatározza a következő évek államigazgatási fejlesztéseit – írja az Index, amely elsőként nyert betekintést az új programba.Elektronikus tárca, digitális postaláda, elektronikus dokumentumtár és aláírás − egyebek mellett ezek létrehozásáról is rendelkezik Magyarország Nemzeti Digitális Állampolgárság Programja, amelyet a kormány ezen a héten fogadott el. Az alapdokumentum a digitális állampolgárságot helyezi a középpontba, rendelkezik a nemzeti adatvagyon hasznosításáról és a felhőtechnológia alkalmazásáról is. A programban a kormány vállalja, hogy megteremti azt az egységes és kiváló felhasználói élményt nyújtó digitális környezetet, amely jelentősen egyszerűsíti az állampolgár és a kormányzat különböző szervei közötti kommunikációt.
Az elfogadott dokumentum szerint a jövőben olyan közigazgatási terek jönnek létre, ahol az állampolgárok – többnyire – személyes megjelenés nélkül, egyszerűen és hatékonyan, a nap 24 órájában intézhetik az ügyeiket digitálisan – olvasható az Index cikkében. Azt írják, Magyarországon ma is számos ügyintézési lehetőség érhető el valamilyen digitális formában, de ezek nem átfogók, és hiába léteznek az alapszolgáltatásokra különböző fejlesztések, ezek az általános ügyintézésbe nem integráltak, sok esetben a meglévő platformok nem ügyfélközpontúak, gyakran egy-egy digitális ügyintézés inkább nyűg, mint ügyfélbarát szolgáltatás.
Négy digitális alapszolgáltatás jelenti a digitális átállás bázisát, ezek
- az eSzemélyazonosítás (a megoldás újszerűségét az adja, hogy az állampolgárok már egy mobilalkalmazáson keresztül is elvégezhetik a személyazonosítást)
- az ePosta (olyan azonosításra és hitelesített levelezésre alkalmas alapszolgáltatás, amely lehetővé teszi a könnyen kezelhető, kétirányú hivatalos kommunikációt),
- az eDokumentumkezelés (olyan digitális megoldás, amellyel az állampolgárok és a vállalatok egy helyen, felhasználóbarát módon találhatják meg az ügyintézéseik alatt felhalmozott dokumentumaikat és az állam róluk tárolt adatait), valamint
- az eFizetés-megoldás, ami olyan szolgáltatási környezet, amelyen keresztül hivatalosan is elfogadott, könnyen kezelhető, átlátható online fizetés valósul meg.
A négy alapszolgáltatás az egyes állami szervek saját folyamataikba való integrálása kiemelten fontos eleme a Nemzeti Digitális Állampolgárság Programnak.
A részletekről IDE KATTINTVA az Indexen olvashatnak.