A közleményben felidézik, hogy a bérmegállapodás szerint három év alatt összességében átlagosan legalább 28,4 százalékos alapbéremelést garantálnak az érintett munkavállalóknak. A kilenc reprezentatív érdekképviseletből kettő, Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ) és a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SzAKSz) nem fogadta el a munkáltatói ajánlatot, így a volánbuszos munkavállalók csak abban az esetben kaphatnak 2024. január 1-jétől béremelést, ha az érdekképviseletek január 31-ig aláírják a megállapodást – írja a MÁV közleményben.

Hirdetés

Kifejtették, hogy a megállapodás az első évben, 2024-ben a 600 ezer forintos alapbérrészig 17 százalékos, de legalább 70 ezer forintos béremelést és továbbá jogi garanciát biztosít a további évek reálbérnövekedésére, 2025-re és 2026-ra. A tájékoztatás szerint a béremelés annak a hónapnak az első napjától érvényes, amelyben a megállapodást a szakszervezetek aláírták.

Az új munkáltatói ajánlat a Volánbusz-munkavállalóknak különösen kedvező, hiszen a vasárnap és hétfőn sztrájkoló Volán autóbuszsofőrök esetében például már idén 20 százalékot meghaladó mértékű alapbéremelést biztosítanának – hívták fel a figyelmet.

Pafféri Zoltán, a MÁV vezérigazgatója a társaság közleményében úgy fogalmazott, a megállapodás bátran nevezhető történelminek, hiszen jelentős változások kezdetét jelenti.

Korábban írtuk

A MÁV tájékoztatása szerint a hároméves bérmegállapodás preambulumában a szakszervezetek kifejezik elkötelezettségüket a MÁV-Volán-csoport újraszervezésének, korszerűsítésének támogatásában, és megerősítik a folyamatban való részvételüket.

A Vasutasok Szakszervezete (VSZ) MTI-nek küldött keddi közleményében Meleg János, a szakszervezet elnöke kifejtette, a körülményekhez képest a lehető legjobb bérmegállapodás született 2024-2026-ra a MÁV-Volán-csoportnál.

A szakszervezet részletezi, hogy az egyezség alapján idén januártól 600 ezer forintos alapbér határig 17 százalékkal – de legalább 70 ezer forinttal -, 600 ezer forintos alapbér felett egységesen 102 ezer forinttal kapnak többet a vasutasok, ugyanakkor 2025-ben legalább 6,7, míg 2026-ban legalább 4,7 százalékkal nőnek az alapbérek.

A megállapodásba foglalt 2025-ös és 2026-os béremelési mértéket a jelenleg ismert előrejelzések alapozzák meg – jelezte a VSZ elnöke a szakszervezet közleményében.

Meleg János jónak, és egyedülálló eredménynek tartja azt a kitételt, miszerint ha 2025-ben és 2026-ban az infláció az előrejelzettnél mégis magasabb lesz, akkor az adott év végén a munkáltató köteles a különbözetnek megfelelő alanyi jogú béremelést végrehajtani az egész évre.

A megállapodás értelmében a munkavállalók továbbra is hozzájutnak a SZÉP-kártya-kerethez és az év végi lojalitási összeghez. Ezek mellett változatlanul jár mindenkinek az önkéntes egészségpénztári tagdíj-kiegészítés, az önkéntes nyugdíjpénztári tagdíjtámogatás, valamint a szolgálati idő elismeréseként számolt kifizetés – ismertette Meleg János.

A VSZ elnöke hozzátette, a munkáltató vállalta, hogy a MÁV-Volán-csoport most kezdődő átszervezési folyamatában nem mondja fel 2026. december 31-ig a vállalatcsoport cégeinek kollektív szerződéseit.