Hirdetés

Egy évszázada még természetes volt, ma már önmagában az a tény is újdonság, hogy egy kiállításon közös platformon jelenik meg a felvidéki bodrogközi kolbász, a hazai pincészetek Villányban palackozott borai vagy a Délvidék mezőgazdasági gépei. A harmadik alkalommal megrendezett Kárpát EXPOrt célja az volt, hogy a kiállítóknak lehetőséget biztosítsanak a közvetlen kapcsolatfelvételre, üzleti tárgyalások lefolytatására, valamint az állami és szakmai szervezetekkel, illetve a regionális gazdasági élet szereplőivel való együttműködések kialakítására.

–  Két nap alatt közel kétezer látogató fordul meg itt, amely egyértelmű fokmérője a rendezvény létjogosultságnak. Az esemény során számtalan szakmai elő­adás, képzés, tematikus kísérőrendezvény és több mint 700 kétoldalú üzleti tárgyalás valósult meg. Azt, hogy a magyarországi és a határon túli vállalkozások tudtak együtt gondolkodni, egymással szoros együttműködést kialakítani, valamint közös árualapokat feltérképezni, egyértelmű sikerként könyvelhető el – mondta az eseménnyel kapcsolatban Csík László, a főszervező CED Közép-Európai Gazdaságfejlesztési Hálózat Nonprofit Kft. ügyvezetője.

A Millenáris Parkban az is elhangzott: több mint 200 milliárd forint a folyamatban lévő vagy a térségben már megvalósult gazdaságfejlesztési beruházások értéke. Ezek többnyire a Kárpát-medence mezőgazdaságának korszerűsítésére, összekötésére fókuszálnak, de természetesen egyéb meghatározó iparágakat is érintenek. Pár éven belül várhatóan kiépül az a turisztikai infrastruktúra, amely az egész Kárpát-medencét fel fogja helyezni a világ turizmusának térképére.

–  A CED feladata, hogy hozzájáruljon Magyarország exportvolumenének bővüléséhez. E célkitűzés jegyében alakítottuk ki az immár 22 képviseletből álló irodahálózatunkat a szomszédos országok magyar lakta területein, illetve Csehországban és Lengyelországban. Ma már elmondható, hogy a cégek erre felfigyeltek, elkezdték kihasználni a felkínált lehetőségeket, és elkezdett kialakulni köztük a szakmai együttműködés – hangsúlyozta Csík László.

–  A CED-del évek óta nagyon jó a kapcsolatunk, közvetítésének köszönhetően számos magyarországi, sőt erdélyi és felvidéki üzletet kötöttünk már – mondja Horvát-Király Andrea, aki délvidéki mezőgazdasági gépek gyártásával és forgalmazásával foglalkozó cégét jött népszerűsíteni Budapestre. A Berko Production igazgatója azt is elárulja, nekik különösen jót tett a Magyarországról érkező támogatás, a gazdák ugyanis hosszú idő után végre fejleszthették eszközeiket, gépeiket, ami rengeteg megrendelést hozott a Berkónak. Mint mondja, elindult egy pozitív előjelű dominóhatás: új munkahelyek jönnek létre, ez pedig segíti a magyarság helyben maradását. Tóth Bálint, a budapesti székhelyű WPA Packaging Kft. operatív vezetője szerint a CED kapcsolatteremtésben nagyon erős, most már az egész Kárpát-medencéből számíthatnak új partnerekre, legutóbb egy nagyváradi megrendelővel kötötték össze őket.

Az elmúlt években egyre több cég jutott el arra a szintre, hogy immár készen áll a külpiacok kihívásaira, ezért az idei Kárpát EXPOrt tematikájának egyik fontos eleme lett a távolabbi piacokra történő exportlehetőségek bemutatása. Ennek keretében a vállalkozók a CED huszonkét regionális képviselete mellett a HEPA japán, kínai, orosz, illetve török relációs partnerirodájával is megismerkedhettek. Ezt a célt szolgálta a HEPA Exportakadémiája is, amelynek során hatékony külpiacra lépési stratégiákról tartottak előadásokat releváns tapasztalatokkal rendelkező vállalkozók.

A CED első képviselete Szabadkán nyílt meg 2015-ben, azzal a céllal, hogy feltérképezze az exportképes termék- és szolgáltatási portfólióval rendelkező vajdasági magyar vállalkozásokat. Mindössze négy év telt el azóta, de már hatékony szakmai támogatást tudnak biztosítani a magyar vállalkozások számára Lengyelországtól Szerbiáig, Ausztriától Ukrajnáig. Az egyes irodák partnerei csak 2018-ban több mint 4,5 milliárd forint értékben valósítottak meg sikeres ügyleteket, és ez az érték az első iroda megnyitása óta meghaladta a 14,2 milliárd forintot. Mintegy háromezer olyan vállalkozást sikerült beazonosítani, amelyek érdekeltek a regionális együttműködésben.