Hegyen-völgyön zakatolva…
2017 óta folyamatosan, komplex turizmusfejlesztési koncepció részeként újulnak meg hazánk kisvasútjai. A program soron következő üteme 18 kisvasutat érint. A fejlesztéseket az utasok biztonságának növelése indokolja, de ökoturisztikai és oktatási-nevelési célokat is szolgálnak a múlt örökségének megőrzése mellett.A kormány kisvasútfejlesztési koncepciójának második ütemében a következő három évben 12,6 milliárd forint áll rendelkezésre 18 hazai kisvasút pályájának és szerelvényeinek tervezésére, illetve felújítására. Minderre azért van szükség, mert több kisvasút az elmúlt években rendkívül elhasználódott. A biztonságos közlekedés érdekében sürgetővé váltak a felújítások, több vonalszakaszt majdnem bezártak.
A fejlesztés második ütemében – amely szinte valamennyi hazai kisvasutat érint – nem született kormánydöntés a Vál-völgyi vonal meghosszabbításáról és a Salgótarján–Salgóbánya szakasz kiépítésről. Az itteni jövőbeli lehetőségeket megvalósíthatósági tanulmányban vizsgálják.
A múlt öröksége
Hétköznaponként délelőtt tíz órakor indul Kismarosról a Királyréti Erdei Vasút első járata. Bernáth Viktória két kisfiával már türelmetlenül várja a vágányok mellett, hogy a 12 kilométeres távolságot átívelő, Királyrétre közlekedő vonat elé begördüljön a turistalátványosságnak is beillő, régi korok hangulatát idéző mozdony. Az állomás peronján ácsorogva arról mesél a veszprémi család, hogy évek óta visszajáró vendégek a Börzsönyben.
– Minden évben Verőcén nyaralunk. Korábban már kirándultunk a kisvasúttal, és olyan maradandó élményben volt részünk, hogy idén újra elutazunk Királyrétre, egy kis erdei barangolásra. A kisvasút egészen különleges élményt nyújt a gyerekeknek, hiszen lassan közlekedik, így útközben nyugodtan tudunk nézelődni. Rengeteg a látnivaló az állomások között – magyarázza Viktória, miközben felszállva a vonatra helyet keresünk magunknak a lakkozott fapadok között. Sietnünk kell, hiszen pillanatok alatt elfoglalják a szerelvényt az utasok: vakációzó családok, közelben táborozó kisiskolások vidám csapata és a szomszéd faluba, Szokolyára igyekvő helyi lakosok.
Az indulást hangos vonatfütty jelzi. A kis vonat erősen zötyögve halad a vadregényes tájon. Utastársainkkal együtt kíváncsian figyeljük a félig már learatott repcetábla fölött köröző gólyamadarat. A lehúzott vonatablakon kihajolva akár meg is érinthetnénk az út menti fák előre hajló ágait.
A mintegy félórás utazás során csatlakozik hozzánk Horváth Barnabás, az Ipoly Erdő Zrt. főmérnöke is. Megtudjuk tőle, hogy Magyarország legrégebbi erdei vasútjainak egyike a Morgó-patak völgyében halad a Duna-parttól Szokolya községen át a legszebb börzsönyi túrák kiindulópontjára, Királyrétre. Az erdei vasutat a XIX. század végén építtette egy földbirtokos, hogy gazdaságosabban szállíthassa le a völgybe a területén kitermelt fát. Később már nemcsak fát fuvaroztak a szerelvényeken, hanem a hegységben bányászott vulkanikus andezit kőzetet is. Az 1940-es évektől az áruszállítást fokozatosan a személyforgalom váltotta fel, aztán a következő évtizedekben többször is szüneteltették a vonal működését.
Gőz, dízel, napelem
Horváth Barnabás arról is tájékoztat, hogy 2017-ben indult, és jelenleg is folyik a vasútfejlesztés első üteme, amelynek során az utasok biztonságának érdekében kicserélik a megkopott síneket, korszerűsítik a járműveket, és felújítják a paphegyi járműjavító és -tároló épületét, csaknem kétmilliárd forint költségvetési forrásból.
– Régi idők hangulatát idéző gőzmozdonyunk, napjainkban használatos dízelek és jövőt idéző, magyar fejlesztésű, napelemes gépeink is vannak, mind része az első ütemben zajló beruházásnak. A járművek és a pálya utoljára több mint negyven éve esett át felújításon, pedig 2010 óta megduplázódott az utasforgalom: a Királyréti Erdei Vasút ma már évente több mint 110 ezer embert szállít. Szükség van tehát az infrastruktúra modernizálására is, ezt célozza a fejlesztés második üteme. A második szakaszban pályahosszabbítás során új, nagyobb kapacitású, tágasabb parkolóhelyeket és kulturált vendégfogadó tereket építenénk. A második ütem beruházásaira mintegy 400 millió forint van elkülönítve.
A főmérnök hozzáteszi: a kisvasút létét megdönthetetlen érvek támasztják alá. Ezek közül a legfontosabb a múlt örökségének méltó megőrzése. A XIX. század végén létesített kisvasút ugyanis nap mint nap élő ipartörténeti múzeumként mesél elődeink építőmérnöki teljesítményéről, a korábbi generációk mindennapi életéről, közben pedig ráépülő szolgáltatásként folyamatosan erősödő ökoturisztikai és oktatás-nevelési igényeket is szolgál.
Horváth Barnabás kiemeli, hogy a Királyréti Erdei Kisvasút jelenleg is önellátó, sőt nyereséget termel. A pálya- és szerelvényfelújítások, valamint a vendégeket kiszolgáló infrastruktúra-fejlesztések minden bizonnyal tovább élénkítik majd a gazdaságos üzemeltetést.
A főmérnök azt is megjegyzi, hogy Rétvári Bence, az Emberi Erőforrások Minisztériumának parlamenti államtitkára, a térség KDNP-s országgyűlési képviselője a vidék egyik legújabb látványossága, a Királyréti Kirándulóközpont tavaszi átadásán azt emelte ki, hogy a Börzsöny egyre népszerűbb lakó- és kirándulóhely, még a külföldiek körében is, köszönhetően a kisvasút-, turistaút-, szálláshely- és bicikliút-fejlesztéseknek is.
A pusztai Sziktipró
Komótosan zakatol a Sziktipró mozdony húzta kisvasút a Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság (HNPI) Halászbárka Halastavi Fogadóközpontjának öt kilométeres tanösvényén. Az Öreg-tavak teljes térsége nemzetközi egyezménnyel védett vizes élőhely, valamint az EU által kijelölt, természetvédelmi rendeltetésű Natura 2000 terület. A tanösvény útvonalán haladó kisvasútból a látogatók megcsodálhatják Közép-Európa és egyben a Hortobágy egyik legfontosabb vízimadár-élőhelyét.
Danyi Zoltán oktatási és turisztikai osztályvezető elmondja: a vasutat az 1920-as években azért hozták létre, hogy egyszerűbben be tudják hordani a takarmányt a halastavakhoz, és kiszállíthassák a lehalászott halat. Az eredetileg 13 kilométeren futó sínek nagy részét felszedték, amikor áttértek a közúti árufuvarozásra.
A HNPI a megmaradt pályaszakaszon 2007-ben indította el a turisztikai célú személyszállítást, a tizenkettedik évfordulót éppen a napokban ünnepelték. A Hortobágy-halastavi Kisvasút egyre népszerűbb az idelátogató turisták körében, és ahogy Danyi Zoltán fogalmaz, igencsak megérett a felújításra.
– Az 1920-as években még lóval vontatták a csilléket, később azonban motoros vontató váltotta fel az állati erőt. Az egyik látogató által Csodabogár névre keresztelt első mozdony jelenleg is működőképes, de ma már veterán nosztalgiavonatként, csak ünnepnapokon teljesít szolgálatot. A munkás hétköznapokon az 1955-től forgalomban levő Sziktipró szállítja az utasokat. A szerelvényeken tavaly több mint 33 ezren utaztak. A mozdonyok kora és műszaki állapota miatt azonban gyakoriak a hibaelhárítás miatti leállások.
A szakember beszámolója szerint a kisvasútfejlesztés során környezetkímélő, négy évszakos motor- és személykocsik beszerzését tervezik. A beruházástól azt várják, hogy a jelenleg 50 férőhelyes kisvasút legkevesebb 90 vendég biztonságos utaztatását tegye majd lehetővé, hiszen a Sziktipró a főszezonban már nem tudja kiszolgálni a megnövekedett igényeket. Szükség van a régi, felújításra szoruló pályarészek cseréjére és a töltésre épült, többnyire halastavak között közlekedő, víz által megbontott partszakaszok megerősítésére is. Ezenfelül egy százméteres pályaszakaszon korrigálni kell a kanyarodó ívet is, hogy a sebességet kiegyenlítetten tudják tartani a teljes vonalon.
A Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság szakemberei abban bíznak, hogy az 500 millió forintos kormánytámogatással a munkálatok akár már ősszel megkezdődhetnek, és legkésőbb a 2021-es szezonban már a megújult kisvasúton utazhatnak a kiemelt fejlesztési térségbe érkező vendégek.