Hoffmann Rózsa azt mondta, az új jogszabály a nevelést állítja a pedagógiai tevékenység középpontjába, vagyis a teljes személyiség formálását.

A részletekről kifejtette: 2003-ban kivették a nemzeti alaptantervből a kötelezően tanítandó ismereteket, ezt azonban most visszaállítják, de nem a törvényben, hanem a jogszabály felhatalmazást ad majd a kormánynak arra, hogy megalkossa azt az új nemzeti alaptantervet, amely előírja a mindenki számára egységesen biztosított és egységesen továbbítandó tartalmat, a magyar és az egyetemes műveltség minimumát.

Megjegyezte továbbá azt is, hogy ismét beindítják az oktatásügy külső szakmai ellenőrzését.

A fő célok között említette az államtitkár a tehetséggondozást, továbbá a leszakadás megállítását, amellyel kapcsolatban elmondta, lehetővé válik, hogy a nagyon nehezen fejlődő gyermekek kis létszámban legyenek fejleszthetők normál évfolyamban.

Tájékoztatása szerint az óvoda főszabály szerint – 2014-től – 3 éves kortól lesz „általános”, egyes nagycsaládoknak azonban lesz lehetőségük arra, hogy ne adják 3 éves kortól óvodába a gyermekeiket. Hozzátette azt is, hogy a második Széchenyi-terv keretében jelentős óvodaépítési program indul majd.

A pedagógusokról szólva Hoffmann Rózsa azt mondta, kiszámítható életpályát biztosítanak ki a számukra. Munkaidejük a magyar társadalomban szokásos heti 40 órán belül marad, ám a munka intenzitása változni fog, ugyanakkor minden tanár érezhetően többet fog keresni. Az új pedagógus-bértábla számítási alapja a minimálbér lesz – ami a jövő évtől 90 ezer forint -, és ahhoz viszonyítva 180-200 százalékon állapítja meg az induló bért – ismertette, hozzátéve, hogy ezért bírja el az új rendszer az olyan viszonylag kisebb összegeknek a megszüntetését, mint például bizonyos pótlékok. Megjegyezte, a pedagógus-életpálya bevezetését eleve 2013. szeptember 1-jére ütemezték.

A szakszervezetek jelentős elbocsátásokról, iskolabezárásokról szóló aggályaira az államtitkár úgy reagált: az érdekképviseletek nem tudják alátámasztani az állításaikat a törvény szövegével, az új jogszabályból ugyanis nem következik sem intézménybezárás, sem pedagóguselbocsátás, így – mint fogalmazott – hamis állítással nem tud vitába szállni. Rámutatott ugyanakkor, hogy ha a gyermekek száma csökken, matematikailag következhet pedagóguselbocsátás, de „nem mi fogjuk központilag előírni azt, hogy bocsássanak el pedagógusokat”, hanem az iskolafenntartó összesíti majd a gyermeklétszámokat. Számításaik szerint viszont – folytatta – a nyugdíjazás és a természetes fogyás magasabb arányú, mint a gyermeklétszám csökkenéséből következtethető pedagóguslétszám-csökkenés. Közölte továbbá azt is, hogy a jövő évi költségvetés nem ütemezett elő kivonást a közoktatásból.

A két tanítási nyelvű általános iskolák jövőjét firtató felvetésre azt mondta, lehetőségük nem tiltott a törvényben, hiszen a tanítás nyelve lehet idegen nyelv is. Arra, hogy ki nevel majd párkapcsolatra – ahogyan annak szükségességét a napokban a KDNP frakcióvezetője felvetette -, azt válaszolta: a családi életre nevelés témája, amelyet pedagógusoknak kell oktatniuk, eddig is benne volt a közoktatásban.

Arra a kérdésre, hogy lesz-e mindenhol általános iskolai alsó tagozat, közölte: attól függ, van-e annyi gyermek, van-e annyi szülő, akik ezt kezdeményezik, vagyis ahol van rá igény, ott lesz alsó tagozat, pontos számot azonban nem tudott mondani.

Hoffmann Rózsa kérdésre kitért arra is, hogy a jövőben generálisan az állam lesz minden intézménynek a fenntartója, de az önkormányzatok mint fenntartók „visszaszerződhetik” az iskolájukat.

A sajtótájékoztatón Giró-Szász András kormányszóvivő azt mondta: Magyarország sikere azon múlik, milyen alapokat tudnak adni a gyermekeknek a jövőre nézve az oktatásban. Hangsúlyozta, az oktatás és a nevelés ügye elválaszthatatlan kötelékekkel kapcsolódik össze. Mindehhez az oktatást gyökeresen újjá kell szerveznie a kormánynak – jelentette ki, megjegyezve, hogy az elmúlt húsz év oktatási rendszere fenntartás és finanszírozás szempontjából teljes mértékben szétzilálódott. Az új köznevelési törvény három fő céljának az esélyegyenlőség, a versenyképesség, valamint a társadalmi felzárkóztatás megteremtését nevezte a szóvivő.

Oktatási államtitkárság: jövőre sem emelkednek a tankönyvek árhatárai

Jövőre sem emelkednek a tankönyv-kategóriák árhatárai a Nemzeti Erőforrás Minisztérium rendelete alapján – olvasható a kormany.hu portálon.

Az oktatási államtitkárság szerdai közleményében emlékeztetett, hogy a nemzeti erőforrás miniszter rendeletben határozza meg azt a legmagasabb fogyasztói árat, amelynél drágább kiadvány nem kerülhet fel a tankönyvek hivatalos jegyzékére. Az árkorlát kizárólag az iskolai tankönyvellátásban részt vevő kiadványokra vonatkozik.

A kormány a korlátozással – az energia-díjszabáshoz hasonlóan – az iskolás gyermekeket nevelő családok anyagi terheinek növekedését kívánja megakadályozni. Költségkímélő hatása mellett a rendelkezés takarékosságra, hatékonyabb gazdálkodásra ösztönzi ugyanakkor a kiadókat – mutattak rá.

Az államtitkárság kitért arra is, az anyagi körülményektől függetlenül biztosítani kell, hogy valamennyi iskoláskorú gyermek azonos eséllyel jusson hozzá a kiadványokhoz. Mint felidézték, az Országgyűlés 2001-ben törvénnyel kívánta garantálni, hogy a tankönyvek megfelelő áron, időben és választékban álljanak a tanulók rendelkezésére.

A piaci sajátságok miatt a vásárlók – a szülők, az iskola – és az állami költségvetés védelme érdekében elengedhetetlen, hogy a tankönyvek forgalmazásában az általános szabályoktól eltérő, szigorúbb előírások érvényesüljenek – olvasható a közleményben.

(MTI)