Hirdetés

A hétköznapi valóságban alig érezni a keresztény fiatalok jelenlétét, legfeljebb a templomokban és a plébániák körül. Nem úgy a TikTokon, ami a legkedveltebb közösségi platform a tizen-, huszonévesek körében. Itt rengetegen osztanak meg keresztény tartalmakat, és a támogató hozzászólók is aktívak. Egy-egy tizenéves keresztény tiktokernek akár 10-14 ezer követője is lehet.

Első ránézésre nem sokban különböznek társaiktól: a fiatal lányok a hajukat már-már mániákusan ide-oda rakosgatva vallanak Jézus iránt érzett szeretetükről, mások pedig vallásos dalokra tátikáznak. De részben az is a fiatal keresztény videómegosztók célja, hogy megmutassák, a gyakorló hívő is pont olyan ember, mint a többi.

Pedig gyakorló hívőnek lenni, pláne fiatalon szokatlan és nemritkán visszatetsző a korosztályban. Az online közegben viszont ez is könnyebb felvállalni, ahogy a missziós elhívásnak is könnyebb eleget tenni. Az olyan platformok, mint a TikTok, tökéletesek erre. Ráadásul sok fiatal mögött érezhetően alapos bibliaismeret áll, felkészültek, találó idézeteket választanak, a kommentekben feltett kérdésekre hasznos válaszokat adnak, témába vágó könyveket vagy honlapokat ajánlanak – mint például Farkas Ivett vagy Olajos Lázár.

Az interneten a felekezetek gyakorlatilag eltűnnek, a fő téma általában a Biblia, így nem is kerül szóba, hogy ki hova tartozik. Ha valaki mégis rákérdez egy-egy kommentben, az influenszerek általában elmondják, hogy ezt nem érzik fontosnak, de oké, én ehhez meg ehhez a felekezethez tartozom. A különbségek inkább csak a poénok szintjén jelennek meg, mint például hogy mi történik, ha elmész misére reformátusként, és nem tudod, mit kell tenni, vagy katolikusként keresztet vetsz egy református istentiszteleten.

Korábban írtuk

A fiatalok körében a keresztény tartalmakat és gondolkodásmódot a mémek is közvetítik. Rengeteg humor és hatalmas önirónia tömörül egy-egy képbe; ha valaki elkezd ilyeneket nézegetni, szinte beszippantja ez a világ. A legnépszerűbbek arra mutatnak rá, mit szólhat Isten a különböző imáinkhoz, mint a „csak legyen meg a kettes” vagy „hadd legyen enyém az a fiú”. A párkeresés és a párkapcsolat témái mellett gyakori a hitélet körüli problémák humorba fordítása vagy a „belsős” poénok, melyeket csak akkor lehet érteni, ha valaki valóban ismeri a Bibliát.

A csontot töri össze

Az online térbe tartalomszolgáltatóként belépni ugyanakkor nehéz teher. A legnagyobb egyházi tematikájú YouTube-csatorna, a három éve indult, köz­ügyeket is gyakran tárgyaló Papifrankó gazdája, Hodász András atya a közelmúltban azért hagyta abba a videók készítését, mert az ebből fakadó stressz kiégéssel, depresszióval fenyegette. Ahogy fogalmaz: „Az online bullying és online lincselés világa képes sebeket okozni: a Bölcsesség könyve úgy fogalmaz, hogy az ostor csak a bőrt tépi fel, de a bántó szó a csontot töri össze. Ezt az igazságot a saját bőrömön tapasztaltam meg.”

Persze, gyakran szólalnak meg a papok közügyekben, de a templomban más a közeg: ott hat az a tisztelet, ami egy papnak kijár. Az online térben megszűnik a papokat övező szakralitás, legalábbis sokkal gyengébb. Fontos tanulság, hogy a politikailag kényes kérdésekben tett megnyilvánulások sajnos elvihetik a kialakuló párbeszéd fókuszát az eredetitől.

Divatos a külföldi

A fiatalok körében a nyelvtudás hiánya ma már ritkán akadály, így sokan követnek angol nyelvű tartalmakat is, népszerű YouTube-csatorna a The Catholic Talk Show, ami egy háromfős műsor, jó zenével, rengeteg humorral, öniróniával. A szereplők Rich Pagano atya, aki lesérült kosarasból lett pap, Ryan DellaCrosse, az egyik legnagyobb katolikus marketing- és dizájnercég vezetője és Ryan Scheel, aki rockzenészből váltott a marketingre, majd megalapította a népszerű catholicmemes.com weboldalt. Utóbbi kapcsán Scheel több interjúban elmondta: az internet alapvető kifejezési formája a mém, tehát az egyház tanításait ugyanúgy le kell fordítani erre, mint ahogy Cirill és Metód létrehozták az ószláv ábécét csak azért, hogy lefordíthassák a Bibliát a bolgároknak. Szintén kedvenc videocsatorna az Ascension Presents, ami olyan tabutémákat is feszeget, mint a szex vagy a pornófüggőség, egy nagyon közvetlen minnesotai pap vezeti, Michael Thomas Schmitz. Ezek népszerűsége szépen mutatja, hogy volna igény ilyen erőlködésmentes tartalomra magyarul is, amely a fiatalokat valóban érdeklő témákat dolgoz fel gátlásosság nélkül, keresztény szemléletmódban, olyan szereplőkkel, akik közben humoruknál maradnak.

Sokan szeretik az érdekes bibliamagyarázatokat is, ilyen a BibleProject, ami a legnagyobb videómegosztón is megtalálható, de hozzá lehet férni applikációként is. Itt animált videókon keresztül szólnak gyerekhez és felnőtthöz egyaránt: közérthetően magyarázzák a Bibliát, a rajzok felkeltik a gyerekek figyelmét, közben informatívak és komoly történelmi műveltséget is átadnak. Ráadásul mindezt magyarul is.

Oktatni kellene

A fiatalokat megcélzó 777blog 2016-os indulásakor már az első öt hónap alatt egymillió látogatóval, ötmillió kattintással büszkélkedhetett. Az alkotók többsége önkéntes fiatal, az olvasók többsége szintén negyven éven aluli.

– Az apostolok valaha kiálltak a piacra, és ott beszéltek Jézusról, hogy megtalálják azokat, akinek nyitott a szíve és a füle. Most erre inkább az online térben van lehetőség – summázza Bese Gergő atya, a 777 csapatának alapító tagja, paptanár, Tass, Dunavecse és Szalkszentmárton plébánosa. (Bese Gergő április 5-én távozott a 777-től.)

– Minden korban azokat a csatornákat kell kihasználnunk, amelyek adottak. Egyébként nagy előnye ezeknek a platformoknak, hogy a hatékonyság jól mérhető rajtuk: mennyi a követő, mennyien néznek online misét, mennyien olvasnak végig egy cikket az utolsó betűig. Azt is látjuk, hogy többen követték például az online vasárnapi misét a korlátozások ideje alatt, mint ahányan fizikailag jelen szoktak lenni rajtuk. Persze ez kétélű fegyver, az emberek most egy kicsit ellustultak, fotelkeresztények lettek. De azért ez is mutatja, milyen fontos az online tér.

Mivel az internet közönségének figyelméért nagy a versengés, az atya szerint külön kellene tanítani az online kommunikációt és marketinget a papneveldékben és továbbképzéseken az egyházmegyékben.

– Mindenki autodidakta módon próbálkozik, de ez édeskevés. Ezek külön szakmák – állapítja meg. Tapasztalata szerint nagyon kedvelik az internetezők az idézeteket, a mémeket, a fél-egy perces videókat, az olyan humoros tartalmakat, amelyeknek információértéke vagy komoly üzenete is van. Népszerűek a praktikus, lényegre törő írások, mint az öt dolog, mit ne felejtsek el nagyböjtben; két jó tanács a vasárnapi szentmiséhez; hét ige, amivel legyőzheted a szorongást; stb. Fontos, hogy nem szabad elrugaszkodni a valóságtól, a bibliai tartalmakat össze kell kapcsolni a hétköznapi élettel, különben senkit nem érdekelnek. A podcastekben a párkapcsolat, a házasság előtti szex, az abortusz, az eutanázia, a válás, a cölibátus a népszerű témák. Jól rá kell érezni arra, mi foglalkoztatja éppen a fiatalokat, és arra rezonálni.

– A közösség alapfeltétele a hitnek. Megtart, megerősít, tükröt tart a tagjai elé, tényleg életet ment, és az a feladatunk most, hogy visszaállítsuk ezeket a közösségeket, mert az elmúlt két évben egy kicsit szétestek. Az online tér egy kiegészítő kommunikációs felület, de nem helyettesíti a valódi jelenlétet. Nem véletlenül mondjuk azt, hogy nincs szentgyónás online, mert egészen más eredménye van a megtisztulás szempontjából, ha valakinek személyesen önthetem ki a lelkem – így az atya.

– De ez nem jelenti azt, hogy az online teret ne használhatnák, itt is jelen kell lennie az egyháznak, csak a megfelelő hangsúllyal. Ez célzottabb eszköz, ami konkrétan a tizen-huszonéveseknek talál be, hiszen ők kis részét képezik a mise gyülekezetének, inkább a családosok és az idősek jönnek el. Az online tartalomnak zsinórnak kell lennie, amivel behúzhatjuk a valódi közösségekbe a fiatalokat. De mi fogjuk a zsinór végét, és nem fordítva.

Az Egyház és fiatalok című mellékletünk további cikkei ide kattintva olvashatók.