A múlt heti vasutassztrájkhoz még nem kapcsolódott, mára azonban kész a munkabeszüntetésre a MÁV-nál működő legnagyobb érdekképviselet, a Vasutasok Szakszervezete is. Simon Dezső, a tömörülés elnöke közölte: azért nem csatlakoztak korábban a VDSZSZ gördülősztrájkjához, mert egy hete még bíztak abban, hogy a tárgyalóasztal mellett meggyőzik a kormány képviselőit arról, hogy mondjanak le a tervezett vonalbezárásokról.

Az érdekvédő a lapnak azt mondta: olyan mellékvonalak bezárására is készül a kormány, amelyeket a közeljövőben éppen az uniós csatlakozások miatt nem bezárni, hanem fejleszteni kellene. A szakszervezetek már 2003 óta azt várják, hogy egy vasúti közlekedéspolitikai koncepció készüljön, ez azonban máig nem történt meg – állítja Simon Dezső. Hozzátette: mára kiderült, hogy az érveik nem hatottak a tárgyalófélre, ezért a szakszervezet döntéshozó testülete úgy döntött: készülnek a sztrájkra.

A nyomásgyakorlástól csak akkor állnak el, ha a kormány visszavonja a vasút átalakításának jelenlegi koncepcióját, és újat tesz az asztalra. A sztrájkot a kollektív munkaügyi vitát kezdeményező másik négy reprezentatív szakszervezettel együtt tartanák meg. Simon úgy véli, a munkabeszüntetést határozatlan időre kellene meghirdetni. A Mozdonyvezetők Szakszervezete ma dönt a sztrájkról.

Közösen utoljára 2000-ben sztrájkoltak a vasutas érdekképviseletek, akkor a társaság történetében leghosszabb munkabeszüntetést szervezték meg: két hétre leállt a vasúti közlekedés.

A vasutasok mellett a volános érdekképviseletek is sztrájkba lépnek, ha nem sikerül megegyezniük a kormánnyal a közösségi közlekedés átalakításáról. A Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumának ügyvivője a hétvégén azt mondta: nem számítottak ilyen drasztikus járatritkításra, mint amit kedden nyilvánosságra hozott a minisztérium. Hoffmann Antal emlékeztetett rá, hogy a volános szakszervezetek már egy hónappal ezelőtt megalakították sztrájkbizottságukat.

(Népszabadság)