Az infrastruktúráért felelős államtitkár a rendezvényen bejelentette: a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium hosszú távú közútfejlesztési programot készít a 2014 és 2027 közötti évekre.

A gazdaság pillanatnyi teherbíró képessége és a meglévő úthálózat leromlott állapota miatt a következő években a felújítás élvez elsőbbséget. A középtávú fejlesztési lehetőségek az új utak építésére viszonylag szűkösen rendelkezésre álló források ésszerű, hatékony felhasználása mellett is korlátozottak. Egy kiszámítható jövőképet biztosító hosszú távú program meghirdetése a 2013 utáni időszakra vonatkozó részletes fejlesztési elképzelések hiánya, a jelentősebb útberuházások 7-10 éves előkészítési időigénye miatt is indokolt.

A két uniós tervezési ciklusra szóló program egyebek mellett meghatározza majd a fejlesztési célok rangsor alapú ütemezését és a forgalmi igényekhez illeszkedő sávszám méretezést. Megalkotásával most pl. az is eldőlhet, hogy a területrendezési tervekben egységesen „gyorsforgalmi útnak” jelölt utat autópályaként vagy autóútként kell továbbtervezni.

A szaktárca szándékai szerint 2011 első felében megvalósítható a program alapdokumentumai – elsősorban az autópálya-törvény és a főúti fejlesztéseket is tartalmazó kormányhatározat – projektlistájának aktualizálása és időbeni kiterjesztése – mondta el Völner Pál.

A távlati úthálózat-fejlesztési program szakmai javaslatának társadalmi egyeztetése a régiós és megyei testületek bevonásával rövidesen megkezdődik. A programtervezet a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ (KKK) honlapján a közeljövőben megtekinthető, észrevételezhető lesz. A folyamatot lezáró kormánydöntést követően kezdődhet meg az elsők közé rangsorolt beruházások tervezési előkészítése – fejtette ki az államtitkár.

A Nemzeti Közlekedési Napokat idén első alkalommal, hagyományteremtő szándékkal rendezte meg a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ. Mintegy 600 résztvevője között a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium háttérintézményeinek vezetői és szakértői mellett a közlekedésszakma más meghatározó szereplői is megtalálhatók. A nyitónap plenáris ülését 12 tematikus szekcióban elhangzó előadások és vita követik. A harmadik napon, a szekcióülések beszámolóit követően Schváb Zoltán közlekedési helyettes államtitkár szakmai összefoglalója zárja a rendezvényt.