Az új menetrend életbe lépése után 29 és fél szakaszon szűnik meg a vonatközlekedés. A fél vonal a Zirc és Veszprém közötti pályaszakaszt jelenti, ahol turisztikai okokból a hétvégén mégis járnak majd a vonatok. A bezárt vonalakon azonban jövőre csak buszok közlekednek. A kormány úgy döntött, hogy a Karád-Siófok, a Nyíregyháza és Nyírbátor, illetve a Nyíregyháza és Vásárosnamény közötti vasútvonalak december közepe után is megmaradnak.

A kormányszóvivő szerint olyan döntést hozott a kormány, amely figyelembe vette az érdekképviseletek kéréseit is. Szollár Domokos azt mondja, a vonalszakasz-bezárás nem létszámleépítést, hanem belső átcsoportosítást jelent, hiszen ezekről a vonalszakaszokról át kell tenni a vasutasokat, a dolgozókat más vonalra. Az új menetrend nyomán az országos vonalakon 24 százalékkal nő majd a kapacitás, az itt felszabaduló embereket várhatóan oda fogja áttenni a MÁV. Szollár Domokos hozzátette, hogy az átcsoportosításról még tárgyalnak a szakszervezetekkel. A közlekedési minisztérium honlapján már olvasható a jövő évi menetrend, és itt tájékozódhatnak az érintett vonalakon utazók arról is, hogy mikor jár majd busz a vonat helyett.

A Fidesz szerint a kormány nem szakmai, hanem politikai döntést hozott. Fónagy János az ellenzéki párt országgyűlési képviselője úgy véli, hogy a közösségi közlekedéstől jövőre elvont 40 milliárd forint és a vonalbezárások komoly gondokat okoznak majd. A szakember szerint politikai bosszút állnak egyes vidékeken élő embereken, ugyanakkor más vidékeken lehetőséget adnak a helyi szocialista vezetés számára, hogy a vasút megőrzésének bajnokaként tüntessék fel magukat. Fónagy János úgy gondolja, hogy nem lesz gazdasági eredménye a vonalbezárásoknak, és kormány döntése csak pánikcselekvés. Az ellenzéki képviselő hangsúlyozta, hogy a Fidesz továbbra sem támogatja a vonalak bezárását.

A vasutas szakszervezetek elégedetlenek a kormány döntésével. Szerintük a hárommal kevesebb vonal megszüntetése kevés engedmény. További lépéseikről később döntenek.

(MR)