Indul a mintaprojekt
A II. kerületben indul a budapesti iskolabuszprogram mintaprojektje.A kormányzat iskolabuszprogramot indít, a mintaprojekt a II. kerületben kezdődik el 2019-ben – jelentette be Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter a kerületben tartott keddi sajtótájékoztatón.
Fotó: ShutterStock.com (illusztráció)
Kiemelte: a kormányzat célja a fővárosban és az agglomerációban élő emberek mindennapi közlekedési problémáinak enyhítése és az iskolabuszprogram várható forgalomcsökkentő hatására a közlekedés okozta környezeti terhelések mérséklése.
„A kormányzat az elmúlt években is arra törekedett, hogy az emberek mindennapi gondjaira hosszú távú, fenntartható és biztonságos válaszokat adjon” – emelte ki, hozzátéve, hogy a mindennapokban ilyen gond a II. kerületben a családok számára az általános iskolás gyermekek iskolába szállítása is.
Ezért kezdi meg a kormányzat Budapesten az iskolabusz szolgáltatás kidolgozását, hasonlóan a Volán társaságokkal közösen induló vidéki iskolabusz programhoz.
Kiemelte: a kezdeményezés fontos célja, hogy biztonságos megoldást találjon a családok utazási problémáira, csökkentse a tanulók és a családok terhét, környezeti szempontból fenntartható legyen, segítségével csökkenjen a forgalom a városban, és így a környezeti terhelés is kisebb legyen a városlakók számára.
Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter kiemelte, hogy a magyar ipar, a magyar buszgyártás „van abban az állapotban, hogy ezeknek az iskolabuszoknak a legyártását és szállítását tudja vállalni”.
Egy kísérletként tekint a kormányzat erre az iskolabuszprogramra, amely ha jól működik, egész Budapestre is kiterjeszthető lehet a későbbiekben – fűzte hozzá Fürjes Balázs, Budapest és a fővárosi agglomeráció fejlesztéséért felelős államtitkár.
Mint mondta, a program szorosan illeszkedik a Budapest 2030 városfejlesztési koncepcióhoz is, hiszen több ponton is hozzájárul a főváros jövője szempontjából fontos kihívások megoldásához: segítheti a térségi együttműködést, oldhatja a közlekedési feszültséget, mérsékelheti a környezeti terhelést és megkönnyítheti a családok mindennapi életét.
Az észak-budai kerület ideális a koncepció kidolgozására, hiszen több mint 10 ezer gyerek tanul ott 15 állami és több magánintézményben. A gyerekek közül sokan az agglomerációs településekről érkeznek az iskolákba nap mint nap – mondta Láng Zsolt (Fidesz-KDNP), a kerület polgármestere.
Kifejtette, hogy a domborzati és településszerkezeti adottságok miatt a közlekedési helyzeten érdemi javulást az hozhat, ha nem csupán a közlekedési infrastruktúra hagyomány elemeinket bővítésén gondolkodnak, hanem a közúti közlekedésben résztvevő eszközök számát is csökkentik.
Hozzátette: a koncepció kidolgozásánál törekedni fognak a biztonságos és családbarát üzemeltetésre, a megbízható működésre, a környezetbarát megoldások alkalmazására és a közösségi szempontok figyelembevételére.
A rendszer tesztelése – párhuzamosan a budapestivel – Kecskeméten és Debrecenben is megkezdődik.
A koncepció kidolgozásával és a mintaprogram lebonyolításával megbízott polgármester elmondta, hogy a jövő év első felében felmérik az érintett családok és oktatási intézmények igényeit, és feltérképezik a szakmai és civil közreműködők körét és az összegyűlt tapasztalatok alapján 2019 őszén a kiválasztott intézményeknél kísérleti jelleggel elindítják a tesztüzemű szolgáltatást. Az itteni tapasztalatokra alapozva készül el az egész kerületre kiterjesztett koncepció, amelyeket az előzetes tervek szerint 2021-ben követhet a teljes fővárosi rendszer kiépítésére szolgáló javaslat.