Fotó: shutterstock.com (illusztráció)
Hirdetés

Vajon a családtámogatás rendszere maradéktalanul beváltotta a hozzá fűzött reményeket, elérte a népességfogyás értékelhető csökkenését? A cikkben látható táblázat alapján a KSH adatai azt bizonyítják, hogy a családtámogatási rendszer a kormány szándéka és növekvő erőfeszítése, a média családbarát műsorai ellenére a népességfogyás tekintetében számszerű eredménnyel eddig nem járt. Örvendetes tény ugyanakkor, hogy a házasságkötések száma emelkedett, és az abortuszoké csökkent. A tendencia jó, az áttörés azonban még várat magára.

A családok pénzügyi helyzetét sokan jelölik meg a népességfogyás legfőbb okaként, holott azt látjuk, hogy a legjobb anyagi körülmények között élő házaspárok mondanak le elsősorban a gyermekáldásról, és Európa leggazdagabb országai a migrációtól várják munkaerőgondjaik megoldását, mert a magas életszínvonalon élő, szekularizált, hedonista népesség már rég kivonta magát az élet tovább­adásából. Ezzel szemben a legszegényebb, páriasorban élő népek (Afrika, India, Pakisztán stb.) szaporodása messze megelőzi a gazdag európaiakét. A családok anyagi helyzete tehát csak részben magyarázza a gyermekáldás elutasítását.

A népességfogyás jelensége nem vezethető vissza egyetlen tényezőre, a kérdés összetett, és családonként más-más ok a meghatározó. Meggyőződésem, hogy a gyermekvállalás döntően a hittől, Isten parancsainak követésétől, a házasság stabilitásától, a nők érzelmi biztonságától, a gyermek utáni vágy erejétől, a család értékrendjétől, a jövő egzisztenciális biztonságától, valamint az anya munkavállalásától és teherbírásától függ.

Érdemes végigtekinteni, milyen okok játszanak szerepet az anyaság értékvesztésében.

Korábban írtuk

Hit- és erkölcsrombolás

Istentagadó világban élünk, az ember letaszította trónjáról Istent, és önmagát állította a helyére. Az emberek évszázadokon keresztül hittek Isten létezésében, tudták, hogy ő teremtette ezt a világot, az övé minden hatalom mennyen és földön, akinek mindenki elszámolással tartozik. Volt egy abszolút igazság és egy kiforrott etika, amelyet az emberek követtek.

Az ember gondolkodását, magatartását a hit és az erkölcsi szabályok vezérlik. Régen a hívő ember számára Isten parancsa szent volt, gyermekeit Isten áldásának tekintette, és a legszegényebb családban is annyi gyermek született, amennyit Isten adott – nem pedig annyi, amennyit „vállaltak”. A hívő ember hisz a Gondviselésben, hisz a jövőben, hisz abban, hogy gyermekeit fel tudja nevelni, ezért nem lesz tevékeny részese az önpusztításnak sem méhen belül, sem azon kívül. Az ateizmus kifosztotta az embert: elvette a hit biztonságát, elvette a minden értelmet felülhaladó békességet, a bűnbocsánat üdvösségét és az örök élet reményét.

Pótolhatja-e önmagában a családtámogatás az istenhit hiányát, biztonságát, erejét és a tízparancsolat erkölcsi rendjét? A hit és az erkölcsi megújulás, a keresztény egyházak társadalmi tevékenységének, befolyásolásának növelése nem volna éppen olyan fontos, mint az anyagi támogatás?

A család leértékelődése

Az emberi társadalom szervezetének alapegysége a család. Ha a sejtek tönkremennek, a szervezet is elpusztul. A család és a társadalom egészsége kölcsönösen feltételezi egymást. Csak tiszta és jó családokból épülhet fel jó társadalom, elszigetelt, gyökértelen elemekből sohasem. Csak a jó család taníthatja meg a gyermekeket a jóra, az állam sohasem. A család a szülők értékrendje, hagyományai, szokásai és magatartása alapján a közvetett szocializáció legfőbb színtere. Ez a legkisebb közösség egyúttal modell, amely követendő példát nyújt, mert a gyermekek majdani, saját családja az átélt mintára fog hasonlítani. Ha ez a közösség sérül, a torz modell adódik tovább, mert nem csak az arcvonások, a családi bűnök is öröklődnek.

Az ateizmus, a liberalizmus és az individualizmus erősödése elősegítette a házasság és a család szerepének leértékelődését. A háború után alkotott családjogi törvény megteremtette a válás jogi feltételeit, és ezzel lehetővé tette a holtomiglan-holtodiglan házasság felbontását. A házasság intézményének a válságát az erkölcsi hanyatlás, a szabad szerelem és az abortusz liberalizálása fokozatosan elmélyítette. A korábbi normákat lerombolták: a család nem szent, a család hosszú távú érdekeit biztosító hűséget a pillanatnak élő hűtlenség váltotta fel. A felelősségvállalással járó, holtig tartó házasság helyére bármikor felbontható, rövid életű, egymást követő monogám együttélés és korlátlan nemi szabadosság lépett. Pedig a társadalom ellenálló képessége elsősorban a család, a társadalom legfőbb önvédelmi egységének a szilárdságán múlik.

Az értékrend torzulásai

Értéknek nevezzük mindazt, ami fontos, ami szükséges, ami gondolkodásun­kat, magatartásunkat, vágyainkat, cselekedeteinket irányítja. Az értékrend: az emberi cselekvést szabályozó elvek és eszmék hierarchiája. A hagyományos, keresz­tény értékrend – Isten, haza, család – magában foglalja Isten parancsainak követését, a nemzeti, közösségi értékek tiszteletben tartását és a család, a gyermekek jövőjét szolgáló, hosszú távú érdekek szerint történő cselekvést.

Amikor a régi rendet végképp eltörölték, az új értékek alapja a modern ateizmus lett, amely szerint a világmindenséget teremtő, élő Isten nem létezik. Ha az ember lelkében Isten helyét önmaga, a hazáét a környezet, a családét az egyén elsődlegessége foglalja el, a legfőbb parancsok helyére a „szeresd önmagadat” eszmeisége épül, akkor az embert semmi sem tartja vissza a magzatgyilkosságtól.

Ha nem Isten áll az értékrend csúcsán, akkor minden megengedett. Ha a tisztesség és a becsület nem érték, az egyén megvásárolható, és a közéletet átitatja a becstelenség. Ha az igazság nem érték, szemrebbenés nélkül lehet hazudni, és el lehet tűrni az igazságszolgáltatás megcsúfolását. Ha a nemzet nem érték, idegen hatalmak zsoldjába lehet szegődni. Ha a hűség nem érték, a házastársat el lehet hagyni, ha a család nem érték, a házasságot fel lehet bontani, vagy meg sem kell kötni. Ha az emberi élet nem érték, akkor meg lehet rövidíteni, és a gyermek­áldást a vödörbe lehet takarítani.

A nők átnevelése

A teremtés óta semmi nem változott, a Gonosz megkísérti az embert, az ember elbukik és bűnhődik. A modern világban a női egyenjogúság és felszabadítás almáival a Sátán ugyanúgy rászedte a nőket, mint egykor, és ugyanúgy megszerezte az együttműködésüket. A hazug állítással, miszerint a nők a nemek közötti konkurenciaharcban hátrányban vannak, a nőket a férfiak ellen uszították. A férfiak és a nők ugyanis nem vetélytársak, hanem különböző feladatot ellátó szövetségesek. „Ezért a férfi elhagyja apját és anyját, ragaszkodik feleségéhez, és lesznek egy testté.” (1Móz 2,24) A magyar nyelv gyönyörűen fogalmazza meg ezt az egységet, az asszony a férfi fele-sége, tehát ketten együtt alkotnak egy egészet. Ennek az egységnek közös célja a gyermek. Ezt az egységet bomlasztja a liberalizmus az önmegvalósítás maszlagával és a feminizmus a férfiak és a nők szembefordításával.

A női egyenjogúság széles körű értelmezése ütközik a természettel, a nők biológiai hivatásával. Nyilvánvaló, hogy a nők jogi egyenlősége, elméleti esélyegyenlősége kimondható, de tényleges megvalósítása objektív akadályokba ütközik. A munkavállalás területén a nők férfiakhoz viszonyított „hátrányos helyzete” az életből fakad, és a férfiakéval azonos, egyenlő esélyeket követelni a nők számára lehetséges, de értelmetlen. A nőknek más a feladatuk: ki kell hordaniuk, világra kell hozniuk, szoptatniuk kell és fel kell nevelniük gyermekeiket. Az alapvető baj éppen az, hogy a nőknek legfontosabb hivatásuk, az anyaság betöltésére csak korlátozott lehetőségük van. Tőlük nem azt kellene elvárni, mint a férfiaktól, hanem női és anyai mivoltukban a legtöbbet, a legmagasabb minőséget, mert tőlük függ a család, a nemzet jövője.

A természettudományok fejlődése az emancipáció segítségére sietett, mert lehetővé tette a születésszabályozást. A fogamzásgátló tabletták és az abortusz liberalizálása együtt megnyitotta a sorompót a nők szexuális szabadsága előtt, az előtt, hogy a nő megtagadja Istentől nyert hivatását, és felszabadítsa magát a „természet igája” alól. A természetbe való durva és veszélyes beavatkozással az anyai tevékenységet sikerült visszaszorítani: a termékenység Európa-szerte házaspáronként kettő alatti értékre, a szoptatási idő néhány hónapra csökkent, és ma már kampány folyik a genderideológia és a végleges sterilizáció érdekében.

A főállású anyaság megadhatná a nőknek a család és munkavállalás közti választás lehetőségét, ezáltal növelné a családtámogatási rendszer hatékonyságát.

A „magzatvédelem” következményei

Hazánkban 1956 óta kormányrendelet, 1992 óta pedig a parlament által szentesített törvény biztosítja a művi terhességmegszakítás szabadságát. A két világháború, az 1956-os megtorlás és kivándorlás 2,5 milliós együttes vesztesége eltörpül az 1956 óta végzett közel hétmillió abortuszéhoz képest!

A terhességmegszakítások évenkénti száma csökkenő tendenciát mutat, de a családtámogatások ellenére még mindig 25 ezer körül mozog, és igen magas a magzati halálozások száma is. 2019-ben az élve születések száma 89 200, a halálozások száma 129 600, az abortuszoké 25 800, a magzati halálozásé 16 500 volt. A magzati veszteség együttesen: 42 300 volt! Ha abortusz helyett az édesanyák megszülnék megfogant gyermeküket, és a magzati halálozások (vetélések, koraszülések stb.) száma jelentősen csökkenne, a népesség szaporodása és fogyása közel egyensúlyba kerülne.

Bár az embergyilkosságot Isten parancsa határozottan tiltja, és a földi törvény is szigorúan bünteti, a magzatgyilkosságot a jog mégis megengedhetőnek tartja. A lényeget elfedő, hamis indoklás az, hogy a törvény „a magzat életjoga és az anya önrendelkezési joga” közötti kompromisszumot fejezi ki, mivel a jogalkotás bizonyos korlátozásokkal (indikációs és időbeli) kozmetikázza a legalizált abortuszt. Lehet-e fontosabb az önrendelkezés, mint az élet? Lehet-e kompromisszum bárki számára a halál?

Bár az Alkotmánybíróság újabb határozata (1998. IX. 23.) lehetővé tette volna a magzati élet védelme érdekében a törvény módosítását, 2000-ben a Ház mégis a törvény további liberalizálását fogadta el. Ebben a határozatban az szerepel, hogy „a jogrend büntetőjogon kívüli megfontolások alapján csupán megtűri a társadalomra veszélyes és káros cselekményt”. Ha az abortusz „veszélyes és káros cselekmény”, a jogrend miért tűri meg? Milyen megfontolások szólhatnak a magzatgyilkosság megtűrése mellett? A törvényhozás miért nem tudja érvényesíteni a magzat életjogát?

A családtámogatásra a jövőt építő házaspároknak, a házasságot tervező fiataloknak elengedhetetlen szükségük van. De megoldja-e az anyagi segítség a válsághelyzeteket, megelőzi-e a művi terhességmegszakítások sokaságát? A liberális magzatvédelmi törvény módosítása nem volna időszerű? Nem volna ideje Istent rehabilitálni?

A szerző az orvostudományok kandidátusa.

Népesség, népmozgalom20132015201720192020
A népesség száma9 908 7989 855 6719 797 5619 772 7569 769 000 
Házasságkötések száma36 98646 13750 57265 300
Élve születések száma88 68991 69091 52789 200
Halálozások száma126 778131 697131 674129 600
Terhességmegszakítások34 89131 17628 49625 800
Magzati halálozások16 49716 80216 54216 500