A mobilpiac többszereplős, és bár a szolgáltatók közötti váltás meglehetősen ritka, a verseny a fogyasztói igényeknek megfelelő csomagok kialakítására sarkallja a szolgáltatókat. Így a csomagok előfizetői száma alakulásának elemzése megmutatja a fogyasztói igények változását – közölték.

Hirdetés

Az NMHH rendszeresen összesíti és elemzi a mobilszolgáltatók által negyedévente megküldött forgalmi adatokat, ez alapján megvizsgálta a csomagok életciklusát, megnézte, hogy mi jellemzi a népszerű csomagokat, és milyen újdonságok jelentek meg a mobiltelefon szolgáltatásban – írták.

A közlemény szerint az előfizetői csomagokon a szolgáltatók által megadott csomagelnevezéseket értik, melyekhez az általános szerződési feltételekben meghatározott szolgáltatásmennyiségek (hanghívás perc, mobilinternet adatmennyiség), díjak, feltételek, esetleg kiegészítő szolgáltatások tartoznak. Az NMHH az elemzés során a három nagy szolgáltató azon 2015 negyedik és 2021 negyedik negyedéve közötti, hangszolgáltatást is tartalmazó, lakossági csomagjait elemezte, amelyeknek volt olyan negyedévük, hogy minimum ezren előfizettek rájuk.

Az új csomagok száma a vizsgálat alapján az első öt évben meglehetősen egyenletes volt, viszont 2021-ben (talán a Covid miatti gazdasági nehézségek hatására) mindhárom szolgáltatónál jelentősen visszaesett. Az előfizetési csomagok bevezetését jellemzően hangos reklámkampányok kísérik, melyek a csomagok újdonságát, előnyeit mutatják be. A régi előfizetők vagy váltanak, vagy megmaradnak régi csomagjaikban, amelyeket a szolgáltatók általában nem szüntetnek meg, de nem ajánlják vagy új ügyfeleknek már nem értékesítik. Ennek következtében a vizsgált előfizetési csomagok ügyfélszáma a bevezetésük után gyors ütemben nőtt, és egy-másfél év múlva tetőzött. Ezután az emelkedéshez képest kevésbé meredeken, de csökkenni kezdett, majd három év után stagnált, és lassan elfogytak az előfizetők. Ez az élettartamot mutató görbe mindhárom nagy szolgáltatóra jellemző volt – közölték.

A hatóság a fogyasztói elvárások elemzésekor az egyes előfizetői csoportok számának változását vette alapul, azokét, akik az adott előfizetői csomagok felhasználói. Ezért negyedévente és szolgáltatónként összegyűjtötték a legfelkapottabb, vagyis legnagyobb havi ügyfélszám-növekedéssel bíró lakossági, postpaid, hangszolgáltatást tartalmazó csomagokat.

Az NMHH kiemelte: a csomagok szerződési feltételeit vizsgálva a leginkább szembeötlő változás a csomagba foglalt mobilinternet-adatkeret egyre meredekebb növekedése.

A vizsgált időszak elején, 2016 első felében a legdivatosabb csomagok 500 MB szabadon felhasználható adatkeretet tartalmaztak. Ez 2016 végére 1 GB-ra növekedett. 2017-ben a 2 GB volt jellemző, 2018 és 2019-ben 2-5 GB, 2020-ban 3-5 GB, 2021-ben pedig a 100 GB vagy korlátlan mennyiséget jelentő internet.

Jelezték: 2016-ban volt először népszerű olyan csomag, melynél volt olyan meghatározott jellegű adatforgalom (például, ami videó vagy zenei szolgáltatáshoz, csethez vagy közösségi oldal igénybevételéhez szükséges), melynek használata nem fogyasztja a rendelkezésre álló adatkeretet. Ez a feltétel 2020-ig a legnépszerűbb csomagok egy részénél fennmaradt, és a nagyon magas adatkeretet vagy korlátlan internetet kínáló csomagok tették fölöslegessé az adattípusok (a hálózatsemlegesség szempontjából amúgy problematikus) megkülönböztetését.

Összességében a vizsgált időszakban leginkább az otthonon kívüli internetezésből adódó egyre nagyobb adatmennyiség iránti igény határozta meg a mobiltelefon előfizetési csomagok kínálatát – olvasható az elemzésben.

Korábban írtuk