Jól vizsgázott a magyar oktatás
Meggyőződésem, hogy a magyar oktatási rendszer jó teljesítményt mutatott fel az elmúlt években. Vannak olyan tradícióink, amelyekre építhetünk, és építenünk kell – mondja Bódis József oktatásért felelős államtitkár. Állítását alátámasztja a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet jelentése, amely szerint a magyar oktatásügy az OECD-átlag felett teljesít. Az államtitkárt a jelentés részleteiről is kérdeztük.– A magyar közoktatás eredményeiről biztató bizonyítványt állított ki a nemrégiben közzétett OECD-jelentés, miközben egyre durvább támadások érik a tárcát az ellenzék és a civilnek mondott szervezetek részéről. Nem érzik e támadásokat méltánytalannak az oktatáspolitikusok és a pedagógusok?
– Tudomásul kell vennünk, hogy kampány van. Az ellenzék előszeretettel használja fel kampányakciókhoz a diákokat, pedagógusokat. Az oktatásról szóló hangulatkeltő nyilatkozatokat, híreket ezért érdemes mindig kellő higgadtsággal kezelni. Az iskolaüggyel minden egyes család kapcsolatba kerül a gyerekei, az unokái révén, vagy éppen a saját emlékei miatt. Azért különösen értékes számunkra az OECD-jelentés, mert az első visszaigazolása volt annak, hogy az utóbbi nyolc évben jó lépéseket tett a kormányzat az oktatás fejlesztésére. Országszerte zajlanak az iskolafejlesztések, a tanintézmények megújulnak, digitális eszközöket szereznek be, tantermek, tornatermek, tanuszodák épülnek. Ráadásul tudni kell, hogy a jelentés három korábbi felmérés eredményeinek másodlagos elemzésével készült. Ez azt jelenti, hogy az adatokat összevetve kirajzolódnak azok a folyamatok, amelyeket az egyes különálló vizsgálatok nem tártak fel, hiszen más volt a feladatuk.
– A PISA-felmérések rendszerint csüggesztő képet festenek a magyar diákok teljesítményéről. A jelentés azonban, amely tartalmazza a 2016 előtti PISA-eredményeket is, az OECD-országok átlagánál jobbra, 34 pontra értékelte a hazai oktatási rendszer eredményességét.
– Különösen örvendetes, hogy az általános és a középiskolában egyaránt az OECD-átlagnál jobb eredményeket értek el a diákok a szövegértés, a matematika és a természettudományok területén. A digitális eszközök használatában pedig a mi gyerekeink jobban teljesítettek még a németeknél is, noha a jelentés a gyengeségeink között említette az iskolák infokommunikációs eszközökkel való ellátottságát. Azóta ezen a helyzeten jelentősen változtattunk. 2017-ben és 2018-ban százezer informatikai eszköz került az iskolákba. Ezek a számok értelemszerűen még nem jelentek meg a jelentésben.
– A javuló teljesítmény vélhetően annak is köszönhető, hogy valamelyest sikerült csökkenteni a szegényebb kistelepülések intézményei és a városi iskolák közötti színvonalbeli különbségeket. Ez igazolni látszik az oktatás állami kézbe vételét is.
– Igen. Tény, a családi háttér egyelőre a kívánatosnál nagyobb mértékű hatással van a gyerekek iskolai teljesítményére. Azaz minél jobb vagyoni helyzetű családból érkezik a diák, annál valószínűbb, hogy az iskolai teljesítménye is kiemelkedő lesz. A felmérések azt mutatják, hogy ez a különbség már a 6. osztályban kimutatható, sőt a 10. évfolyamra még növekszik is. Ezen a helyzeten nyilvánvalóan változtatni kell, hiszen a szociokulturális hátrányok ledolgozása rengeteg munkát ad a pedagógusoknak. Az elmúlt években jó úton haladtunk, az ország gazdaságilag is erősödik, a hátrányosabb régiókban is jelentősen nőtt a foglalkoztatás, azzal együtt a családok jövedelmi helyzete is javult; ha a szülők dolgoznak és állandó jövedelmük van, az a gyermekek iskolai teljesítményére is kihat.
– A kötelező óvodáztatás, a tanodahálózat fejlesztése alkalmas eszköz lehet erre?
– Ezektől a lépésektől komoly eredményeket várunk. Bátran kimondhatjuk, hogy a hazai óvodapedagógia világszínvonalú eredményeket mutathatott fel eddig is. Nem csak a kisgyermekkori fejlesztésben eredményesek a pedagógusok. A sajátos nevelési igényű, esetleg beilleszkedési, magatartási gondokkal küzdő vagy éppen halmozottan hátrányos helyzetből induló gyerekek felzárkóztatásában, a tehetségek szűrésében is komoly szerepük van az óvónőknek. Szerencsére mára elmondhatjuk, hogy a hároméveseknek közel 87, a négyéveseknek 93 százaléka jár óvodába. Igaz, ennek a hozadékát leghamarabb akkor mérhetjük majd, amikor a mai óvodások hatodik osztályosok lesznek. Számadatokra tehát legkorábban 2024-ben számíthatunk.
– Az óvodapedagógusoknak, az alsós tanítóknak valóban rendkívül gazdag eszköztáruk van ahhoz, hogy felkeltsék a gyerekek érdeklődését. A felsős vagy középiskolai tanárok többsége azonban mintha a szaktárgyuk tudományos igényeinek akarna megfelelni, és alig vannak tekintettel a gyerekek életkori sajátosságaira, a világ változásaira.
– Ez valóban sok iskolában jelenthet problémát, noha az elhivatott pedagógusok törekszenek rá, hogy változtassanak ezen a helyzeten. Ezen a területen nyilván a tanárképzésnek is van feladata. Az is változást hozhat, hogy ma már tízezer körüli azoknak a fiataloknak a száma, akik tanári szakra jelentkeznek, és évente öt-hatezren végeznek. Ha a friss diplomásaink pályára lépnek, az felélénkítheti az egész pedagógusszakmát. Ám sokat kell még tennünk azért, hogy ezek a fiatalok a pályán is maradjanak. Az életpályamodell, a béremelés, az erkölcsi megbecsülés növelése mind azt szolgálják, hogy valóban vonzó legyen ez a hivatás. A tanítókra, tanárokra hárul a feladat, hogy felkészítsék a gyerekeket a változásokhoz való alkalmazkodásra.
– De ma még nem tudhatjuk, milyen ismeretekre, képességekre lesz szükség húsz év múlva.
– Ez igaz. Ám vannak különböző prognózisok. Mondok egy példát. Neves közgazdászok időről időre összeállítanak egy listát arról, milyen képességekre, kompetenciákra van szükségük a munkavállalóknak az érvényesüléshez. A 2015-ös állás szerint az első helyen említették a komplex problémamegoldást, a másodikon a kritikus gondolkodást. A kreativitást az utolsó, vagyis a tizedik helyre sorolták ezen a listán. Prognózisuk szerint 2020-ra az elvárt képességek listájának első két helyén nem lesz változás. Ám a harmadik legfontosabb képességként említik a kreativitást. Ezt nekünk is figyelembe kell venni a most készülő oktatási stratégia kidolgozásakor.
– Laikusként úgy gondolnánk, a kreativitás fejlesztésében minden más tárgynál fontosabb szerepük van a művészeti tárgyaknak, a zenének, a rajznak, a mozgásnak, akár a táncnak. Az új Nemzeti alaptanterv (NAT) tavaly megjelent első változata azonban ezt nem tükrözi, sokak csalódására.
– Az új Nemzeti alaptanterv munkapéldányának megalkotásában több száz pedagógus vett részt. Az első változathoz ezres nagyságrendben érkeztek további javaslatok. Ezek rendszerbe foglalását, összegyúrását nagy tudású, tapasztalt pedagógusokból álló csapat végzi. Azután kerül majd a kormány elé, elfogadása után megkezdődhet az új kerettantervek véglegesítése, illetve az új tankönyvek és digitális tartalmak fejlesztése.
– Tankönyvügyekben minden bizonnyal új háborút indítanak majd a szülői szervezetek és az ellenzéki pártok. Már ma is diktatúrát, a szabadság elfojtását vetik az oktatáspolitikusok szemére.
– Erre fel vagyunk készülve, hiszen kőkemény üzleti érdekekről van szó. Az állam a tavalyi évhez hasonlóan 12 milliárd forintot költ a mintegy háromezerféle állami finanszírozású tankönyvre. A kiadványok 49 százalékát magánkiadóktól rendeljük, 51 százalék az állami kiadás. Ma is számos magánkiadóval állunk kapcsolatban, és újakkal is folytatunk tárgyalásokat. Amióta az állam átvette a tankönyvellátást, több mint egymillió gyerek kap ingyentankönyvet, és a programot a 2020–2021-es tanévben a középiskolák minden évfolyamára kiterjesztjük.
– Nem csak a tankönyvpiacért folyik a küzdelem. Sokan a liberális oktatási, nevelési elvek érvényesülését kérik számon az oktatási rendszeren. Csakhogy a mai iskolásoknak felnőttként például a gyerekkorukban kemény terhelésnek kitett kínai és indiai szakemberekkel kell versenyezniük a munkaerőpiacon, például az innovációban. Erre felkészít a magyar oktatási rendszer?
– A mi célunk, hogy a diákok az életben és a munkaerőpiacon is versenyképes tudással, ugyanakkor nemzeti identitással is rendelkezzenek. Meggyőződésem, hogy a magyar oktatási rendszer jó teljesítményt mutatott fel az elmúlt években. Vannak olyan tradícióink, amelyekre építhetünk, és építenünk kell. Ezekhez kell hozzáillesztenünk a kornak megfelelő ismereteket, az új módszereket. Az OECD-jelentés azért okozott kellemes meglepetést, mert igazolta, hogy jó úton járunk. Most az a feladatunk, hogy ledolgozzuk azokat a hátrányainkat, amelyeket az elemzés feltárt, és erősítenünk kell azokat a területeket, amelyeken előnyben vagyunk. Be kell indítanunk például a nyelvtudás fejlesztését szolgáló, nem kis munkát igénylő programot. Jövő nyáron a 9. és 11. évfolyamos diákok ingyenes nyelvi utakra mehetnek a kormány támogatásával. Ki kell dolgoznunk azokat a módszereket, amelyek leginkább fejlesztik a diákok kreativitását, miközben használható, a kultúránkat továbbadó ismereteket nyújtunk. Biztos vagyok benne, hogy ebben a munkában nemcsak a jó elméleti szakemberekre, de a jó pedagógusokra és a nagy tanáregyéniségekre is számíthatunk.