A MÁV Zrt. a rendőrséggel közösen ismét csatlakozik a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és az Európai Unió által 2009-ben életre hívott „Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban!” elnevezésű Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampányhoz. Ennek célja, hogy elkerüljük a tragédiába torkolló vasútátjárós baleseteket. Június 9-én a 41 kiválasztott és kiemelten veszélyes helyszínen a szakemberek ellenőrzik egyebek között a fénysorompók, csapó rudak és optikák, a vasúti átjárót jelző közúti táblák, útburkolati jelek állapotát és láthatóságát, továbbá szórólapokkal kívánják felhívni a figyelmet arra, hogy a KRESZ szabályainak betartásával a balesetek megelőzhetőek.

A „Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban!” elnevezésű nemzetközi kampány szervezői, köztük a MÁV Zrt. elsődleges célja, hogy országszerte 41 kiemelten veszélyes átjáróban az ellenőrzésekkel, figyelmeztetésekkel felhívja a közlekedők figyelmét arra, hogy ezek a balesetek minden esetben elkerülhetők. A nemzetközi kampánynapon a vasúti őrök, rendőrök nem csak a vasúti átjáróban áthaladókat felügyelik, de külön, erre a célra nyomtatott szórólappal figyelmeztetik őket arra, hogy a tragédiák megelőzhetőek. A megállított gépjárművezetők, biciklisek és gyalogosok a szórólap hátoldalán található játékos kvíz-kérdések helyes kitöltésével és a szórólap visszaküldésével – a MÁV Zrt. jóvoltából – értékes nyereményekben, ajándékokban részesülhetnek.

A június 9.-i kampány része a Nemzetközi Vasútegylet (UIC) és az Európai Unió által 2009-ben életre hívott, „Közlekedj biztonságosan a vasúti átjárókban!” elnevezésű Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Kampánynak. A több mint 40 országban elindított kampány öt kontinensen egy ún. Nemzetközi Útátjárós Biztonsági Nappal (ILCAD) kezdődött, hogy még nagyobb figyelmet kapjanak a közút-vasút szintbeli kereszteződések. A programmal tudatosítani kívánjuk a gépkocsivezetőkben, kerékpárosokban, gyalogosokban, hogy rendkívül veszélyes, ha a vasúti átjárókra vonatkozó szabályokat megszegik. A jelenlegi előírások megkövetelik, hogy az átjárókat fokozott óvatossággal közelítsék meg.

A nemzetközi akcióprogram kiemelt célja továbbá, hogy az idén a vasúti átjárókban bekövetkezett balesetek száma csökkenjen! Ennek érdekében a MÁV Zrt. biztonsági szakemberei az ORFK-OBB munkatársaival közösen a kampány részeként kiemelten nagy hangsúlyt fordítanak a prevencióra.


A legtöbb vasúti átjárós balesetet a gyorshajtás, a vezetés közbeni telefonálás okozza. A fülhallgató nélküli mobilhasználat ugyanis elterelheti a vezető figyelmét, így előfordulhat, hogy a vasúti átjáró tilos jelzését nem veszi észre. Kiemelt veszélynek vannak kitéve azok a gondatlan kerékpárosok és gyalogosok, akik anélkül haladnak át a kereszteződéseken, hogy körülnéznének. Magyarországon évente 40 súlyos baleset történik, közülük 20 esetben halállal végződik a tragédia! Ezek csaknem 100 %-át a vezetők figyelmetlensége, agresszivitása okozza. Az ütközések egyaránt nagy erkölcsi és anyagi kárt okoznak mind a balesetért felelős sofőröknek, mind a vasúttársaságnak: a menetrend felborul, ami több ezer utasnak jelent kellemetlenséget. Tavaly a vasúti átjárókban történt ütközések miatt 345 vonat több mint 18000 percet késett, mindez átlagosan egy-két órás várakozást jelent a vonaton utazóknak.

Magyarországon a járművezetők átlagosan 27 km-enként haladnak át egy-egy vasúti átjárón, amelyből 5807 található a hazai, 160 ezer km hosszú közúti szakaszon. A MÁV Zrt. mindazonáltal egyike a legbiztonságosabban működő vasúttársaságoknak Európában. A biztonság fontos tényezői: a járművek műszaki állapota, a vasúti személyzet szakképzettsége és munkavégzés színvonala. A biztonság a vasúti közlekedés védjegye, a vasúti szolgáltatások legfontosabb minőségi tényezője. A MÁV Zrt. Biztonsági Igazgatósága 2003-ban fogadta el a Biztonságvédelmi Koncepció és Programot. Ennek keretében tűztük ki célul az EU követelményeinek megfelelő üzembiztonsági rendszer kialakítását; a technológia és az üzembiztonság egységeinek megteremtését; a baleset-megelőzési tevékenység javítását; a kedvező tűzbiztonsági helyzet megőrzését, valamint a veszélyes áruk szállítása során bekövetkezett rendkívüli események számának csökkentését.