Karácsony Gergely Tarlós István projektjével kampányol, akárcsak öt éve
Karácsony Gergely ahogy 2019-ben, most is a Tarlós István vezetése alatt megálmodott projekttel kampányol. Karácsony a Tarlós István főpolgármestersége alatt létrejött budai fonódó villamoshálózat mintájára létrehozná a pesti fonódót, összekötve a 12-es, 14-es, illetve a 47-es, 49-es vonalakat. Szentkirályi Alexandra leleplezte a főpolgármester újabb hamis ígéretét.Karácsony Gergely öt évvel ezelőtti ígérete ellenére nem épült meg a pesti fonódó villamoshálózat, vagyis a főpolgármester „kamuzott” – jelentette ki a Fidesz főpolgármester-jelöltje a Facebookon hétfőn közzétett videónyilatkozatában. Szentkirályi Alexandra Kamuméter címmel indított videósorozatot, amelyben szembesíti a főpolgármestert öt évvel ezelőtt tett ígéreteivel.
A kormánypárti jelölt bejárta a megígért Bajcsy-Zsilinszky úti, Váci úti villamos helyszínét, vágányokkal azonban nem találkozott. A helyszínen azt mondta: itt kellene lennie annak a villamossínnek, amely összeköti a Lehel teret a Deák térrel, közvetlen kapcsolatot teremtve Újpest és Újbuda között. „Ez nagyjából két és fél kilométer sín, aminek se híre, se hamva”, „ez az öt évvel ezelőtti ígéret tehát kamu”.
„A pesti fonódó továbbra is egy álom, a főpolgármester munkája pedig rémálom. Változást Budapesten!”
– fogalmazott Szentkirályi Alexandra.
Más tollával ékeskedik
A főpolgármester mostani ígéretének különös pikantériát ad az, hogy ezt a villamosfejlesztést a BKK már Karácsony Gergely egyik kihívója, Vitézy Dávid vezetése alatt előkészítette, egy évtizeddel ezelőtt, Tarlós István főpolgármestersége idején. Vitézy tavaly év végén azt írta, fel nem foghatja, hogy az elmúlt négy évben hogy nem sikerült egyetlen villamosberuházást sem előkészíteni, miközben szerinte a Bajcsy-Zsilinszky úti villamos terveinek elkészítése a BKK éves büdzséjének körülbelül 0,1 százalékába kerülne.
2020-ban a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ készítette elő a Nyugati tér terveit, a látványtervek a most újból beígért villamosfejlesztést is tartalmazzák.
Még a sárga vonalakhoz sem értenek
Eddig azt hihettük, hogy Budapest jelenlegi vezetése legalább a sárga vonalak felfestéséhez ért (lásd a városszerte felfestett, forgalmat bénító, indokolatlanul széles kerékpársávokat), most ezt is megkérdőjelezhetjük. A BKK által közzétett térképen annyival jobbra csúsztak a villamosvonalak, hogy a Műegyetem rakpart átkerült Pestre, a Szabadság híd pedig elferdülve landolt a Dunában. (A BKK azóta korrigálta az ábrát, a javított változat itt látható.)
Példátlanul eredménytelen ciklus
Ahogy Szentkirályi Alexandra a videójában jelezte, már az ellenzéki sajtó is elkönyvelte, hogy egyetlen kilométer metró- vagy villamosvonal építése nélkül ér véget Karácsony Gergely önkormányzati ciklusa. Noha a pesti fonódó villamoshálózat nulladik ütemének nevezhető Haller utcai deltavágány elkészült, azt még Tarlós István idején készítették elő, és az csupán négy új váltót és néhány méter új vágányt jelentett. Ugyan számos projektet előkészített az előző vezetés, egyetlen új metró- vagy villamosszakasz tervezése, építése nem indult a 2019–24-es ciklusban.
Karácsony Gergely kapkodását jól mutatja, hogy a választás előtt néhány hónappal jelentette be a pesti fonódó villamos mellett a 42-es villamos hosszabbításának megtervezését is, amely szintén évtizedes adóssága a fővárosnak, és amelyet szintén előkészítettek Tarlós István főpolgármestersége idején.