Fotó: youtube.com (képernyőfotó, archív)
Hirdetés

A fővárosi önkormányzatot Tüttő Kata és Kiss Ambrus főpolgármester-helyettesek, a Budapest Közút és a BKK vezérigazgatója képviselték, a kormányoldalt Fürjes Balázs államtitkár mellett Vitézy Dávid, a Budapest Fejlesztési Központ vezérigazgatója képviselte.

„Természetesen tiszteletben tartjuk, hogy a Lánchíd felújítása a fővárosi önkormányzat feladata. A híd gazdája a Városháza, a híd felújítása a főpolgármester felelőssége, de a kormány kész támogatni a munkát. A beruházást Tarlós István hiánytalanul előkészítette, ám októberben a budapestiek Karácsony Gergelynek adtak megbízást a legrégibb budapesti híd felújítására. Az ő munkáját segíti a kormány hatmilliárd forinttal és szakmai támogatással, ha erre a főpolgármester igényt tart.” – mondta Fürjes Balázs.

Az államtitkár emlékeztetett: több mint fél éve a főpolgármestertől és az általa személyesen átadott mérnöki szakvéleményből tudták meg, hogy a híd nagyon veszélyes állapotban van, a felújítás nem tűr halasztást, a késlekedés drasztikusan növeli a költségeket.

Korábban írtuk

„Az elmúlt hónapokban semmilyen tájékoztatást nem kapunk a fővárostól, ezért minket is hidegzuhanyként ért, hogy májusban főpolgármester a Facebookon bejelentette: a hídfelújítást bizonytalan időre elhalasztja. Ekkor levélben kértük az ellentmondás feloldását, a tisztázatlan kérdések megválaszolását és személyes egyeztetést is felajánlottunk. Levelünkre és kérdéseinkre három hete nem kapunk válaszokat, a főpolgármester lemondta a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának vele közösen összehívott ülését, ezért nagyon örültünk neki, hogy Tüttő Kata szervezésében végre létrejött a mai egyeztetés. Meggyőződésem, hogy vitáink mellett fenn kell tartanunk a párbeszédet és vannak kihívások, amikre a budapestiek érdekében közösen kell keresnünk megoldásokat” – fejtette ki Fürjes Balázs.

Közölte: „A legfontosabb, hogy száz százalékig egyetértettünk Tüttő Katával abban: a Lánchíd felújítását a lehető leghamarabb meg kell kezdeni.”

Az államtitkár hozzátette: reményeik szerint a városházi munka felgyorsulását eredményezi, hogy a főpolgármester elvette a feladatot Dorosz Dávidtól és Tüttő Katára bízta a felújítás megszervezését. A gyors munkakezdéshez a kormány minden támogatást megad, de egyetlen perc további késedelmet sem tudunk támogatni – fogalmazott.

Elmondása szerint az egyeztetésen a főváros beszámolt a Lánchíd mai állapotáról, a felújítás állásáról: sajnálattal vették tudomásul, hogy fél éve a városházán semmi más nem történik, minthogy a Budapest Közút elvégzi a még Tarlós István által elrendelt heti állapotfelméréseket. A Budapest Közút vezetője a tárgyaláson ismertette és átadta a kormány képviselőinek ezen állapotfelmérések összefoglalóját. „A helyzet annál is rosszabb mint vártuk, a híd állapota rohamosan romlik” – mondta Fürjes Balázs a Budapest Közút szakvéleményét értékelve.

A főváros saját cége, a Budapest Közút áprilisi állapotjelentése leszögezi: „… A vasbeton szerkezetrészek állapotára való tekintettel számítani lehet arra, hogy kisebb betondarabok lehullhatnak a szerkezetről és ezek esetlegesen kárt is okozhatnak. (…) a legnagyobb kockázat a déli oldali járdalemez vonatkozásában áll fenn.”

Fürjes Balázs elmondta: minél később fognak a felújításhoz, annál hosszabb ideig tart, és sokáig fogja megbénítani a belváros közlekedését.

Az egyeztetésen a kormány képviselői garantálták: a kormány a fővárosi feladat ellátásához biztosítja a hatmilliárdos támogatást, és ha szükséges, a kormányzati Budapest Fejlesztési Központ kész segítséget adni a beruházási program összeállításához és a közbeszerzés kiírásához.

A tárgyaláson szóba került, hogy Tarlós Istvánnal még abban állapodott meg a kormány, hogy a hatmilliárdos támogatás feltétele a Váralagút és a pesti oldali villamosaluljáró felújításának elvégzése is, és hogy a budapesti közlekedés érdekében a munkák ne tartsanak tovább másfél évnél. E feltételeken Karácsony kérésére már év elején lazított a kormány: akkor a főpolgármester azt kérte, a hatmilliárdot használhassa fel kizárólag a Lánchíd munkálataira, így növelve a hídfelújítás fedezetét.

Fürjes Balázs beszámolója szerint Tüttő Kata azt kérte, hogy oldják fel a 18 hónapos korlátozást is, mert a főváros abban bízik, ha hosszabb ideig végezhető a munka, olcsóbb ajánlatokat fognak kapni. Az államtitkár elmondta, nyitottak a javaslatra, de nem ok nélkül javasolták a másfél éves felső határt: az a budapestiek érdeke, hogy a lehető legkevesebb ideig legyen lezárva a tömegközlekedés, az autós, kerékpáros és gyalogosforgalom elől a város kellős közepe. „ (…) az elmúlt hónapokban a főpolgármester egyszemélyi vezetésével működik a főváros, Karácsony Gergelynek a járványhelyzet tejhatalmat biztosít, egy személyben gyorsan és hatékonyan tudott volna dönteni, intézkedni a felújításról” – állapította meg az államtitkár. „Ugyanakkor nem lehet a magyar adófizetőkkel megfizettetni a főpolgármester késlekedésének árát, ezért én személyesen támogatom Tüttő Kata javaslatát. Sőt kínáltunk neki egy kiegészítő megoldást is: azt javasoltuk, hogy a főváros a közbeszerzésen két változatban kérjen ajánlatot a vállalkozóktól: mennyiért vállalják a munkát a 18 hónapos időkorláttal és mennyiért időkorlát nélkül. Ez lenne a legjobb megoldás, így lehetne a legjobb döntést hozni” – mondta.