Az állítólag forráshiánnyal küzdő fővárosnál, legalábbis annak egyik cégénél bukkant fel az ELTE hallgatói önkormányzatának korábbi elnökének; a Momentum, a Sétáló Budapest, illetve Márki-Zay Péter kormányfőjelölt egykori kampányfőnöke, Zaránd Péter.

Hirdetés

A volt kampányfőnök a 2010-es évek közepe óta aktív a magyar közéletben, de csupán egy sikeres kampány köthető a nevéhez: mégpedig a NOlimpia.

Igaz, Puzsér Róbert, Budapest korábbi főpolgármester-jelöltje így fogalmazott közösségi oldalán: „Zaránd hétmillió forintból gyártotta le a Sétáló Budapest kampányát. Ennek az összegnek Tarlós István és Karácsony Gergely kampánya is a százszorosába került, és akkor még szó sem esett az aktivistáik számáról meg a médiumaik erejéről. Ennyi pénzből megközelíteni a parlamenti küszöböt az én szememben tisztes helytállás volt, de mindenki ítélje meg maga.”

A legutóbbi országgyűlési választásokat megelőzően megjegyezte: logikus, hogy Márki-Zay is Zarándot választotta, hiszen neki nem annyi a tudománya, hogy „eléget ötszázmillió forintot a Facebookon meg óriásplakátokon”. 2022-ben „a Fidesz elsöprő anyagi és tudatipari fölényben lesz, úgyhogy az ellenzéknek aszimmetrikus hadviselésre kell készülnie, ha győzni akar – ehhez Zaránd a kellő vezető” – tette hozzá a publicista.

Korábban írtuk

Kiderült azonban, hogy közel sem nyílt akkorára az olló a kormánypártok és az ellenzék között, mint azt Puzsér vizionálta. Épp az egykori miniszterelnök-jelölt, Márki-Zay indította el a lavinát: több milliárd forintnak megfelelő dollárból finanszírozták a baloldal választási kampányát. S hogy Zarándból sem lett „kellő vezető”, mint azt a publicista jósolta.

Az országgyűlési választásokat követően a kampányszakértő többedmagával egy új, közvélemény-kutató projektbe kezdett Forrás Társadalomkutató Intézet néven. Mindezt azzal indokolták, hogy a kampány alatt megrendelt, valamint a nyilvánosan elérhető közvélemény-kutatási adatok nem azt jelezték, hogy az ellenzék ilyen mértékű vereséget szenved. Zarándék szerint valami nagyon nem stimmel a kutatók módszereivel, és a parlamenti voksolások után a jórészt fals eredményekért egyik intézet – ZRI Závecz Research Piac- és Társadalomkutató Intézet, Medián Közvélemény- és Piackutató Intézet, 21 Kutatóközpont, Iránytű Intézet – sem vállalta a felelősséget.

Az érintettek ezt teljesen másképp látták: „A nyilvános kutatások egy részéből és a nem nyilvános kutatásokból is lehetett látni, hogy az ellenzék hátránya jelentős, és az idő előrehaladtával egyre nagyobb. Zarándék mégis az utolsó pillanatig azt hitték, hogy az ellenzék nyerhet” – emlékezett vissza például Róna Dániel.

Mindenesetre egy, a Mandiner által kiszúrt megbízási szerződés szerint a kampánystratéga a Budapest Párbeszéd konzultációs és edukációs kampány előkészítésében és támogatásában is részt vesz idén mint szakértő. A 2020. november 1-től működő, Budapest Brand Nonprofit Kft.-vel kötött kontraktus 2023. január elsején lépett hatályba; a szerződés teljesítése idén december 31-ig tart, amelynek értéke nettó 5,4 millió forint.

Ez a fővárosi céggel kötött kontraktus annak fényében is érdekes, hogy Zaránd még Puzsér Róbert kampányfőnökeként ezt nyilatkozta: a baloldali jelölt riválisával szembeni lejárató kampánya megengedhetetlen; „Karácsony Gergely összekötötte a sorsát a szocialistákkal, a parkolási maffiával, a korrupcióval és a kokainnal”.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el a Mandiner oldalán.