Hirdetés

A Ferenc, a József, az Erzsébet, a Teréz és a Szent István körutat magába foglaló Nagykörút szétverése 2020-ban kezdődött, amikor a József, az Erzsébet és a Teréz körúton irányonként egy teljes sávot lezártak a gépjárművek előtt, hogy sárga festék ötletszerű szétlocsolásával indokolatlanul széles kerékpársávot alakítsanak ki. A kapkodás itt abban rejlett, hogy a leromlott állapotú útpályához egyáltalán nem nyúltak, a kerékpárosok útját kátyúk és úthibák teszik a mai napig izgalmassá.

A legzavarosabb szakasz a József körúti lett, ahol a szűk keresztmetszet miatt a Buda irányú kerékpársáv festését utólag felmarták és felfestették a járdára. Mindezt két szakaszon is, így tehát a Kölcsey és a Békési utca, illetve a Krúdy utca és a Baross utca között újra két sávon mehetnek az autók, a biciklisek viszont a gyalogosok között száguldoznak a járdán.

Azóta több kerékpársáv-szakaszt pollerek (pesti gúnynevén „gerikarók”) leszúrásával választottak el a gépjárművektől. Arra azonban nem gondoltak, hogy a villamospálya nyaranta esedékes karbantartásának idejére ezzel ellehetetlenült a buszsáv kijelölésének lehetősége. A Nagykörúton kerekezők száma egyébként elmarad az autóval közlekedőkétől, a biciklisek jelentős hányadát pedig az ételfutárok adják, így komolyan megkérdőjeleződik a kerékpársávok értelme.

Figyeljünk az apróbetűs részre!

Néhány látványterv, nulla valódi cselekvés

A társadalmi egyeztetést Karácsony Gergely és a BKK egyaránt meghirdette. Vitézy Dávid ennek kapcsán felidézte, hogy először közösségi tervezési kérdőív volt 2020-ban, aztán közösségi ötletpályázat 2021-ben, majd most egy újabb társadalmi egyeztetés 2024-ben. „Egy a közös mindegyikben: egy darab műszaki tervlap sem készült el eközben.”

Az LMP fővárosi frakcióvezetője a BKK által közzétett képeket „kézi rajzos látványterveknek” minősítette, amelyek „mögött nincsenek valódi műszaki tervek, olyannyira, hogy oda is van írva a rajzokra, hogy: »A képek illusztrációk, a pontos műszaki kialakítása tervezés során válik majd véglegessé«”.

Mégis mi történt az elmúlt 4 évben?

– tette fel a kérdést Vitézy Dávid, aki itt gyűjtötte össze Karácsony ígérgetéseit.

Korábban írtuk

Rövid időre a villamosközlekedést is tönkretették

Karácsony Gergelyék kapkodását az is jól mutatja, hogy 2021-ben megszüntették a 2012-ben bevezetett lámpaprogramot, amivel szétverték a világ egyik legforgalmasabb villamosvonalának közlekedését. Az addigi lámpaprogramot Tarlós István főpolgármestersége alatt a Vitézy Dávid irányította BKK vezette be a 4-es, 6-os villamos előnyben részesítése érdekében. Karácsonyék intézkedése utasok százezreit érintette hátrányosan, az egykori BKK-vezér ezt akkor súlyos közlekedéspolitikai aránytévesztésnek nevezte.

A városvezetés nem sokkal később visszavonta a hibás intézkedést.

Összességében az látható, hogy amíg Tarlós István főpolgármestersége alatt egységes, kiszámítható szabályozás vonatkozott a Nagykörút közlekedésére a legnagyobb forgalmat bonyolító villamosok előnyben részesítésével, addig a Karácsony-féle városvezetés sokféle, szakaszonként változó közlekedési rendet alakított ki, a sokszor ötletszerűen, kapkodva bevezetett változtatással összezavarva gyalogost, biciklist, autóst, tömegközlekedőt egyaránt. Ha a most bemutatott látványtervek valósággá válnak, akkor pedig még nagyobb torlódások alakulhatnak ki.