A főváros vezetését nem különösebben érdekli, hogy olyan fontos szakmai és érdekvédelmi szervezetek, mint a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK), illetve a Magyar Autóklub (MAK) határozottan tiltakoznak a pesti alsó rakpart Lánchíd és Erzsébet híd közötti szakaszának végleges lezárása ellen. Az önkormányzat Mandinernek adott válaszaiból egyértelmű: megvalósítják a tervüket, arra hivatkozva, hogy ez nagyon jó lesz az itt élőknek.

Hirdetés

BKIK: Vegyék figyelembe a szolgáltató vállalkozások véleményét!

Néhány héttel ezelőtt került nyilvánosságra, hogy Karácsony Gergelyék hogyan kívánják újból „megreformálni” Budapest közlekedését, és azóta is tart a nyilatkozatháború az ügyben, hiszen ez a lépés alapvető változásokat jelent a főváros életében. A BKIK május 13. és 31. között készíttetett online felmérést, a 11 ezer 242 válaszadó 64 százaléka ellenezte a tervet, 69 százalék szerint romlani fog az autós közlekedési helyzet, 61 százalék úgy látja, a helyi vállalkozókra és gazdaságra tekintve is hátrányos következményekkel jár majd.

A szervezet szerint „a többségében fővárosi vállalkozó és alkalmazottai által kitöltött internetes véleménykutatás eredménye összecseng a kamara szakembereinek meglátásával, amely szerint a tervezett intézkedés tovább ronthatja Budapest gépjárművel történő átjárhatóságát, újabb nehézséget jelent majd az érintett területen működő vagy ott szolgáltatást nyújtó vállalkozások számára, akadályozhatja a lakosság, a vállalkozások és közületek megfelelő ellátását” – írták a közleményükben.

Ezért arra kérik a döntéshozókat, hogy a rakpart fejlesztése során vegyék figyelembe a szolgáltató vállalkozások véleményét és szempontjait. A kutatásból az is kiderül, hogy az időszakos lezárást a kitöltők kétötöde támogatná, 56 százalékuk azonban ezzel sem értene egyet.

Korábban írtuk

A Magyar Autóklubot (MAK) és az autós közvéleményt is meglepetésként érte Karácsony Gergelyék elképzelése. Április végén részt vettek a Duna-partok jövőjéről folytatott egyeztetésen, ahol azonban – ismerik el – az álláspontok nem közeledtek egymáshoz. Az Autóklub „nyomatékosan és ismételten kinyilvánítja álláspontját a valódi szakmai-társadalmi vita szükségességére vonatkozóan”. A MAK támogatja az élhető, zöld város koncepciót, közösségi terek létrehozását és a város szépítését, és azt is tudomásul veszi, hogy szükséges a forgalom csillapítása a belső kerületekben. Ugyanakkor nem ért egyet a „visszaadjuk a Duna-partot a budapestieknek” retorikával, az itt lakók jelentős hányada ugyanis autót használ, és a Duna-part az övék is.

Az Autóklub szerint a rakpart jelenleg fő közlekedési útvonal, amely nemcsak a fővárosiaké, hanem az ország minden autósáé, gyalogosáé, kerékpárosáé, ezért visszautasítják a közlekedők szembeállítását, egyes csoportok diszkriminálását.

Az Autóklub szerint a kiterjesztett sétány alatti közúti alagút jelentheti a megoldást

A Magyar Autóklub már csak azért sem ért egyet a rakpart végleges lezárásával, a forgalom belvárosba terelésével, hiszen a cél a belváros tehermentesítése és levegőszennyeződés csökkentése, a környezet védelme és a balesetmentes forgalom levezetése. Ezért ötletelés helyett stratégiai tervezést kérnek, azt, hogy vizsgálják meg a rakparti forgalom felszín alatti elvezetésének, illetve lefedésének a lehetőségét is, és szerintük nem halasztható tovább a P+R parkolók építése és az elővárosi közlekedés fejlesztése.

Az Autóklub arra is kitért a közleményében, hogy Karácsony Gergely választási programjában konkrét célként nem szerepelt a rakpart forgalmának részleges lezárása, ezért erre nem kapott felhatalmazást a választóktól.

Állítják, hogy elsőként nem az autómentes szakasz „hosszúságáról” kell dönteni, hanem „mindenekelőtt az öt kilométeres rakparti kapcsolat megszakításának, lényegében az észak-déli közlekedési folyosó megszüntetésének problémaköréről kell szakmai és társadalmi egyeztetést folytatni”. A MAK támogatja a Duna-korzó folyópartig történő kibővítését, egységes gyalogos tér kialakítását, azonban a sérelmezi, hogy a főváros még csak nem is próbálkozott olyan megoldással, mely a gépkocsiforgalom sétány burkolata alatti átvezetését célozza – hasonlóan az ismert hannoveri, bécsi, oslói alagutakhoz –, és felhívják a figyelmet, hogy a párizsi rakpartlezárás sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket.

A MAK elégtelennek tartja a főváros által megrendelt autós/gyalogos választási kényszert erőltető közvélemény-kutatást, a szervezet tavalyi felmérése szerint a megkérdezettek 58 százaléka nem támogatta a rakpart lezárását. A kiterjesztett sétány alatti közúti alagút alternatíváját mintegy kétszer annyian pártolják, mint a rakparti útkapcsolat megszakítását.

Az Autóklub hangsúlyozza, általában támogatják a környezetkímélő közlekedési módok térnyerését, azonban a közúti szolgáltatások kárára megcélzott újabb és újabb döntések előtt fontosnak tartják a közlekedésbiztonsági, környezetvédelmi szempontok mérlegelését. Úgy vélik, a Kis- és a Nagykörút forgalomáteresztő kapacitásának csökkentését követően „a közúti ellátottság további lerontása veszélyeztetné a magyar főváros működőképességét és versenyképességét”.

A főváros továbbra is eltökélt, hogy végrehajtja a tervét.

A teljes cikket IDE kattintva olvashatják el a Mandiner oldalán.