Hirdetés
Fotó: demokrata.hu / Karácsony Gergely, Facebook (szerk.)
Egyre több busz kijelzőjén olvashatjuk

A BKK az utasok biztonságérzetére hivatkozik, azonban ha az intézkedés megálmodói nem autóval bejárva a munkahelyükre, íróasztalnál ülve húzogatnák a vonalakat a térképre, hanem valóban használnák a budapesti tömegközlekedést, ők is megtapasztalhatnák, hogy a biztonságot, komfortérzetet veszélyeztető potyautasokat (pl. a hajléktalanokat) aligha zárja ki az, ha csak az első ajtónál szabad felszállni.

A járatok gyorsaságát viszont szépen lerombolja, ha a buszvezetők következetesen betartják az ellenőrzést. A cikk szerzője utazott már úgy hétvégén Budapest egyik legfontosabb „gyorsjáratán”, a 20E-n, hogy a busz 14 perc(!) késéssel érkezett a Keleti pályaudvarra, ahonnan azonnal indulnia kellett vissza Káposztásmegyerre.

Nevetséges módon számos gyorsjáratot lassítanak reggeli és délutáni csúcsidőben is a fölösleges intézkedéssel. Minden időszakban elsőajtós „expressz” a 40E, a 84E, a 89E, a 94E, a 100E, a 122E, a 168E, a 188E, a 193E, a 200E, a 202E, a 217E, a 251E, a 254E és a 255E busz. Ez nemcsak az utasoknak rossz, akik gyorsjárat ellenére elbukják a megállóban töltött értékes perceket, de a sofőröknek is, hiszen elveszíthetik emiatt a végállomási pihenőidejüket.

Korábban írtuk

Vitézy Dávid: Ez nem ér ennyit

Az intézkedés kapcsán Vitézy Dávid közlekedési szakember is megszólalt. Szerinte a BKK túlzásba esik. „Sok kis forgalmú időszakban indokolt az elsőajtózás, magam is támogattam a bevezetését anno néhány kisebb forgalmú vonalon, de egyrészt hétköznap 20 órakor számos érintett vonalon a forgalom ennél jóval nagyobb még, ez pedig lassítani fogja a közlekedést, másrészt a rendszer egyre követhetetlenebbé válik az utasok számára” – írta.

„Utas legyen a talpán, aki 20:25-kor tudni fogja, mi az elvárás épp az adott járaton. Ennyit ez nem ér. A rendet fenntartani pedig másképp is lehetne, például a biztonsági őrök visszahozatalával a késő esti és éjszakai kitettebb járatokon”

– tette hozzá Vitézy Dávid. Valóban, amikor még ő volt a BKK vezérigazgatója Tarlós István főpolgármestersége alatt, éjszakánként számos járaton lehetett akár többfős biztonsági személyzettel találkozni, a járművezetőnek pedig elég volt azt a munkát elvégeznie, ami egyébként a feladatuk.

Betarthatatlan téboly

A rendszer követhetetlenségét jól példázza a 72-es (a bevezetéskor még 72M) trolibusz, amely sokáig háromfelé volt vágva a felszállási rendet tekintve, ez ráadásul időszakonként váltakozott. A trolibuszjárat a terézvárosi–városligeti szakaszon mindennap elsőajtós volt, a belvárosi szakaszon soha, Józsefvárosban pedig hétvégenként kellett jegyet, bérletet mutatni. Valószínűleg rájöttek, hogy ez agyrém, mert ma már a belvárosban is megy a hétvégi elsőajtózás. Noha így még lassabb lett a 72-es, legalább hétvégén a teljes vonalon egységes a felszállási rend.

Fotó: demokrata.hu
Noha nem látszik, ez is elsőajtós járat. A kijelző nélküli járműveken nem jelzik a felszállási rendet, az csak a megállótáblánál, a menetrendből derül ki

Ma is akadnak azonban szép számmal többfelé vágott vonalak, ilyen például az 5-ös busz, amelynek a két külvárosi szakaszán az első ajtóhoz kell fáradni, a belvárosban viszont az összes ajtó használható. Ma már Budapest szinte összes busz- és trolivonalán bevezették ezt a rendszert, egyedüli kivételek egyes, csak hétköznap közlekedő járatok (pl. 176E, 182A busz), a 7E busz, valamint az ingyenes 135-ös járat.

Az esti módosítást is összevissza vezetik be. Ahogy írják, január 19-étől, péntektől a 11-es, a 182-es, a 184-es busz, a 70-es, a 74-es és a 78-as troli teljes vonalán, valamint a 110-es és a 112-es busz budai szakaszán lesz 20 órától munkanapokon elsőajtós felszállás. Tehát a 110-es és a 112-es busz pesti szakaszán továbbra is minden ajtó használható. Nem lennénk a buszvezetők helyében, akiknek valamennyi vonalra lebontva fejből tudniuk kell majd, melyik megállótól nyithatják ki az összes ajtót…

Többször megbukott már a budapesti elsőajtózás

„20 óra után felszállás az első ajtón” – lehetett olvasni a kilencvenes években a buszokra ragasztott matricákon, amelyek kifakult, lekapart maradványai még hosszú évekig látszódtak. Az intézkedés néhány év alatt elhalt, most, évtizedekkel később ismét megpróbálkoznak vele. Azonban nemcsak az esti elsőajtózás bukott meg. 2021 nyara arról szólt a BKK háza táján, hogy számos járaton bevezették az elsőajtós felszállást, és ekkor is túl messzire mentek. A nagy forgalmat bonyolító csepeli járatokra, a 35-ös, 36-os, 148-as, 151-es, 159-es buszra is kiterjesztették az intézkedést, rengeteg késést és bosszúságot okozva utasnak, járművezetőnek egyaránt. Végül 2022-ben visszatáncoltak, azóta munkanapokon ismét az összes ajtó igénybe vehető felszállásra. Mostanáig, hiszen 20 órától hamarosan megint elsőajtózás lesz Csepelen is.