Ha megszűnik a vétó intézménye, minden fontos kérdésben leszavazhatják a magyarokat az unióban
Kezünkben még az egyetlen fegyverünk
Már hivatalosan is mindennapi téma az Európai Unióban az úgynevezett vétójog lecserélése a többségi szavazás rendszerére. Ez oda vezetne többek között, hogy Magyarország akarata ellenére is pillanatokon belül háborúban találná magát. Fricz Tamás politológussal, az Alapjogokért Központ kutatási tanácsadójával beszélgettünk.– Eddig is sok, jellemzően nyugati politikust zavart a vétó intézménye. Kinek jutott eszébe először, hogy el kellene törölni?
– Az európai együttműködést a kezdetektől, az Európai Szén- és Acélközösség 1951-es létrejöttétől kezdve két irányzat vitája jellemezte. Az egyik föderális, nemzetek feletti, központi irányítású uniót képzelt el, a másik viszont a tagállamok önállóságára épülő, lazább szövetségi formát, egyfajta konföderációt. Ebben a konfliktusban, ami napjainkban csak tovább fokozódik, mindig központi kérdés volt, hogy legyen-e a közös döntéseknél a tagállamoknak vétójoguk, vagy a többségi döntés elve érvényesüljön.
A szembenállás a hatvanas években éleződött ki igazán az 1957-ben megalakult Európai Gazdasági Közösség, azaz a Közös Piac keretei között, amikor Charles de Gaulle volt Franciaország államfője. Ő olyan európai szuverenitást képzelt el, amely megtartja a tagállamok önállóságát. Walter Hallstein, az Európai Bizottság (EB) akkori elnöke viszont abszolút föderalista volt, követte az alapító atyákat, Jean Monnet-t, Altiero Spinellit vagy Paul-Henri Spaakot, és bővíteni akarta a nemzetek feletti bizottság jogköreit. A konfliktus 1965-ben érte el a csúcspontját, amikor Hallstein a közösség költségvetési tervezetében a bizottságot és a közgyűlést helyezte volna előtérbe. De Gaulle rögtön látta, hogy a francia, illetve a tagállami szuverenitás elleni törekvésről van szó, ezért 1965 nyarától a francia kormánytagok nem vettek részt a Miniszterek Tanácsának ülésein. Ez volt az úgynevezett üres székek politikája. A viták egyik fő kérdése a minősített többségű döntés volt, amelynek kibővítését a római szerződés tervbe is vette annak idején, és Hallstein ezt érvényre is akarta juttatni.
– Mégis elbukott. Ennyire erős volt a francia államfő?
– A Hallstein és De Gaulle, illetve a föderalizmus kiterjesztésének támogatói és a nemzeti szuverenitást védelmező tábor közötti konfliktus kompromisszummal zárult 1966 elején. A tagállamok megfogalmazták az „egyezség az egyet nem értésben” elvét, vagyis azt, hogy a többségi döntést bármelyik tagállam megvétózhatja, ha úgy érzi, hogy sérülnek a nemzeti érdekei. Ez nyilvánvaló kudarc volt Hallstein számára, levonta a következtetést, és 1967-ben távozott a bizottság éléről. Ám a következő évtizedekben újabb és újabb támadások érték az egyhangú döntés elvét, többek között az 1985 és 1995 között bizottsági elnöki posztot betöltő Jacques Delors és a bizottság részéről. Őt követte ezen az úton Jean-Claude Juncker, és mint látjuk, most Ursula von der Leyen több tagállammal karöltve erőteljes támadást indított a vétójog ellen.
– Mi egyáltalán a vétó, és mi a jelentősége? Az EU miért nem illesztette mindjárt működési mechanizmusába a többségi szavazást?
– A vétó lényege, hogy ha egy közösen meghozott döntés valamelyik tagállam valós érdekeit sérti, akkor ellenszavazatával megakadályozhatja az érvényesülését, és így nem léphet életbe. Ez a garanciája annak, hogy az európai szövetség, mai nevén az Európai Unió ne váljon olyan szuperföderális intézménnyé, amelyben a meghatározó súlyú nyugat-európai tagállamok rá tudják kényszeríteni az akaratukat a kisebb, adott esetben kelet-közép-európai országokra. Ez ugyanis megszünteti a tagállamok egyenrangúságát, és egyenjogúság helyett a hierarchia, azaz a birodalmi szerkezet és gondolkodásmód válik uralkodóvá.
– Elmondható, hogy a magyar vétózások miatt gyorsult fel és vált erőteljessé a vétó intézményének eltörlésére irányuló akció?
– Ez egyértelmű. De vegyük magunk mellé Lengyelországot is! Súlyos helyzet keletkezett, amikor 2020 őszén a két ország együtt meglebegtette, hogy megvétózza a 750 milliárd eurós helyreállítási alapot és a 2021–2027 közötti, több mint ezermilliárd eurós költségvetést, mert az EB és az Európai Parlament (EP) be akarta vezetni az úgynevezett jogállamisági eljárást. Természetesen épp e két ország ellen, aminek következtében pénzeket lehetne visszatartani vagy elvonni ezektől az államoktól, de persze másoktól is, ha nem tartják be az állítólagos jogállami normákat. Végül kompromisszum született, de a jogállamisági eljárás mégis érvénybe lépett, és most látjuk is ennek a következményeit. Vagyis azt, hogy Magyarország még mindig nem kapott egyetlen fillért sem a helyreállítási alapból, de a költségvetésből sem, és úgy tűniki, hogy nem is szándékozik az EB ezen változtatni. Büntetni akarnak bennünket, mert az ukrajnai háború, a szankciók, a migráció és a genderideológia kérdéseiben sem engedünk a külső nyomásnak, a globalisták törekvéseinek. Igaz, Lengyelország a háború ügyében már együttműködik a fősodorral, de talán megmaradhat velük a közös fellépés olyan témákban, mint a gender vagy a jogállamiság. Pénzt persze Varsó sem kap.
– Miért nem akart csatlakozni a lengyel–magyar vétószövetséghez a V4 másik két tagállama, Csehország és Szlovákia?
– Az említett ügyben, a jogállamisági eljárás elleni fellépésben kitartott Lengyelország és Magyarország, meg kell azonban állapítanunk, hogy a kompromisszum, amelynek értelmében a két ország az Európai Bírósághoz fordulhat az eljárás bevezetésének ügyében, és csak a bíróság döntése után léphet életbe ez az intézmény, eleve nem sok jóval kecsegtetett. Már csak azért sem, mert a bíróság eddig mindig az EB-nek adott igazat vitás kérdésekben, és most is így történt. Talán nem véletlenül, hiszen a testületben döntő többségében a globalista-föderalista fősodorhoz, sőt gyakran a Soros-hálózathoz tartozó személyek a meghatározók.
– Mit akar Csehország és Szlovákia?
– Mindkét országban olyan politikailag zavaros koalíció került hatalomra, amelyek számára prioritást élvez az európai liberális fősodorhoz tartozás. A V4-együttműködést kockázatosnak vélik, főként azért, mert szerintük a renitens magyarok miatt hátrányok érhetik Prágát és Pozsonyt is. Amúgy mindig is hajlottak arra, hogy alávessék magukat a nyugat-európai nagyhatalmak akaratának. A visegrádi szövetség sajnos megroppant, de új, patrióta kormányok hatalomra kerülésével mindez visszafordítható.
– Kik a nagy vétósok még a magyarokon és adott esetben a lengyeleken kívül?
– Rajtunk kívül most igazán komoly vétósok nincsenek, a korábbi évtizedekből a francia példát pedig már említettem. Előfordul, hogy egy-egy kivételes esetben jelzik bizonyos országok, hogy valamilyen előkészített döntés sérti a gazdasági, kereskedelmi érdekeiket, és ilyenkor általában el sem jut az ügy a vétó alkalmazásáig, mert az unió már az előkészítés fázisában figyelembe veszi a vezető hatalmak szándékait. A fősodor számára legfontosabb kérdésekben csak Magyarország jelzi, hogy élni fog a vétó lehetőségével.
– Milyen konkrét érdekeket szolgálna a vétó eltörlése?
– Nyilvánvaló, hogy a liberális, globalista fősodor elszánta magát arra, hogy megteremti az abszolút központosított európai államot a bizottság mint kvázi európai kormány irányításával. Amely az uniós szerződések alapján egyébként nem működhet kormányként. Hazánk útjában áll a föderális törekvéseknek, méghozzá éppen a vétójog alkalmazásával, de persze más formában is. A vétójog eltörlésével viszont le lehetne zavarni a magyarokat a pályáról, ekkor pedig már semmi sem akadályozná az Európai Egyesült Államok létrehozását.
– Eltörölhető-e egyáltalán a vétó? Jog szerint ugyanis a vétó eltörését is meg lehet vétózni…
– Teljesen egyetértek, az a legdöbbenetesebb fordulat az egykor a demokrácia bázisának tekintett unióban, hogy a jog ma már csupán eszközzé vált a brüsszeli elit, a bizottság és a balliberális többségű parlament kezében, amit úgy forgatnak, ahogy hatalmi céljaik igénylik. Az egyik legdurvább jogtalanság az alapszerződések lábbal tiprása. A bizottság megtámadta Magyarországot a bíróságon a gyermekvédelmi törvénye miatt, noha a család- és oktatáspolitika kifejezetten tagállami hatáskörnek számít. Igazából a bizottság ellen kellene eljárást indítani a demokratikus alapértékek megsértésének okán. Egyébként valóban, a vétójog eltörléséhez is egyhangú döntéshozatalra van szükség. Tehát amíg minket nem fosztanak meg a szavazati jogunktól, addig igencsak kemény dió a vétójog eltörlése.
– Hamis vádak, rágalmak tekintetében eddig is nagyon kreatív volt az EB és az EP. Most mit találhatnak ki?
– Igen, eddig is nagy fantáziával lépett át a brüsszeli vezetés az alapszerződéseken, számos ötletük lesz tehát arra nézve is, hogy miként kerüljék meg a vétójog intézményét. Most kilenc tagállam, köztük sajnos a Meloni vezette Olaszország is kezdeményezte a vétójog eltörlését a háború kapcsán különösen kényessé vált külpolitikai és biztonságpolitikai területen, és ez nem sok jót ígér.
– Milyen folyamatok indulnának el az eltörléssel?
– Ha megszűnik a vétó intézménye, az a kisebb, döntően a liberális-globalista fősodorral szembemenő tagállamokra nézve lesz rendkívül hátrányos. Mindenekelőtt Magyarországra, hiszen egyszerűen nem vennék figyelembe a szempontjainkat sem a háború, sem a szankciók, sem a gazdaságpolitika, sem a genderideológia és az LMBTQI-ügyek, de a migráció elleni védekezés tekintetében sem. Minősített többség esetében minimum 15 tagállam elég a döntéshozatalhoz, ha kiadják az európai népesség legalább 65 százalékát. Ez simán kivitelezhető a nyugati nagyhatalmak részvételével. A másik megoldás, amire hajlanak még, a megerősített együttműködés intézménye, ez arról szól, hogy minimum kilenc tagország megegyezhet valamiben, és azt meg is valósíthatja anélkül, hogy a többiek bekapcsolódnak. Így működik Schengen, az eurózóna vagy az Európai Ügyészség is. Ez különben azt a perspektívát vetíti előre, hogy az unió különböző csoportokra szakadhat, rosszabb esetben pedig a meghatározó liberális tábor magához vonzza a tagállamok többségét, míg jó páran az unió peremére sodródhatnak.
– Mennyi levegő maradna Magyarország számára az unióban a vétó eltörlésével?
– Minden, magyaroknak fontos és alapvető kérdésben leszavazhatnának bennünket. Sorozatosan arcul csapnának nemzeti identitásunk, karakterünk, szokásaink és hagyományaink ügyében is. A hazai balliberális ellenzék pedig örömtáncot járna, hiszen nyitva állna a kapu az LMBTQI-, a genderpropaganda, a pedofíliával szembeni tolerancia, az illegális migránsok befogadása előtt, és ahogy mindig is akarták, Brüsszel végre berántaná az országot az orosz–ukrán háborúba.
– Kilép Magyarország az unióból, ha megszűnik a vétó lehetősége?
– Van még kérdés előbb is. Például mit csinálunk akkor, ha az Európai Bíróság nemsokára úgy dönt, és biztosan úgy dönt, hogy meg kell semmisítenünk a gyermekvédelmi törvényünket? Visszavonjuk, megtagadva családpolitikánk alapjait? Szerintem ha számunkra negatív döntés születik, egyszerűen ne hajtsuk végre. Hiszen ami a bírósággal történik, az már önmagában alapjogellenes! A másik kérdés a háború. Feladjuk az eddigi álláspontunkat, beszállunk a harcba vagy ellenállunk? Ezek a szuverenitásunk megőrzésének kérdései. Nem a huxit, vagyis a kilépés a jó megoldás. Hanem az euxit. Azaz az unió radikális átalakítása a nemzetek önállóságára épülő laza államszövetséggé. Ez lehet az igazi cél!