Fotó: shutterstock.com
Hirdetés

Az utóbbi harminc évben megtanulhattuk, hogy sokkal drágább a pusztítás következményeit felszámolni, mint tervszerűen, átgondoltan építkezni. Ez pedig nem csak a gazdasági döntésekre igaz. A társadalmi folyamatok, közöttük a demográfiai viszonyok alakulása minden másnál élesebben rávilágít, mennyire érzik stabilnak a jelenüket és biztosnak a jövőjüket az emberek.

Családellenes baloldal

A termékenységre vonatkozó statisztikai adatok azt mutatják: a baloldali kormányok csúfosan leszerepeltek az utóbbi évtizedekben a társadalmi folyamatok alakításában. Nem csak azért, mert regnálásuk alatt mindig egekbe szökött az infláció, csökkentek a reálbérek és megnőtt a munkanélküliség, ami alapjaiban rendítette meg a családok helyzetét. Az önálló életkezdés is ellehetetlenült a válságról válságra bukdácsoló balliberális politika következtében. Hiszen az iskolapadból kikerülő fiatalokat mindenki másnál keményebben sújtotta a munkanélküliség. Voltak olyan évek, amikor minden harmadik pályakezdő hiába keresett állást. Ilyen körülmények között pedig a többség gyermekvállalásra, házasságkötésre sem gondolhatott.

A gyermekvállalási kedvre az első komoly, majdnem végzetesnek bizonyuló csapást a Horn-kormány pénzügyminiszteréről elnevezett Bokros-csomag 1995-ös bevezetése mérte. Megrendült a társadalom biztonságérzete, hiszen az addig bizonyosnak vehető, a gyermekvállalást segítő családtámogatási formákat Bokros pénzügyminiszter drámaian megvágta. Ennek következtében szinte egyik évről a másikra jelentősen visszaesett a házasságkötések és a születések száma. Csak a legszegényebb, iskolázatlan családok és az átlagnál lényegesen jobb anyagi helyzetben lévők mertek vállalkozni ilyen kalandra. A túlélésért küzdő középosztály elhalasztotta a családalapítást.

A Medgyessy–Gyurcsány–Bajnai-kormányok politikája hasonló következményekkel járt. Az államcsőd közeledtével először a megmaradt családtámogatási juttatásokat és adókedvezményeket kurtították meg vagy számolták fel. A termékenységi mutató pedig 2010-re elérte a kihalási tartományt, az 1,2-es értéket. Ez azért is fájdalmas, mert erre az időszakra esett, hogy a Ratkó-unokák népes nemzedéke szülőképes korba lépett. Ők nem hozhatták a világra azokat a gyerekeket, akikre vágytak.

Korábban írtuk

A gyermek érték a társadalomnak

A 2010-ben megválasztott Fidesz–KDNP-kormány alapjaiban változtatta meg a családpolitikát. A jobboldali kabinet az első intézkedések között – a megörökölt leplezett államcsőd ellenére – nemcsak visszaépítette a megkurtított családtámogatási formákat, de új alapokra helyezte azok rendszerét. A családpolitikusok immár nem segélyezésben gondolkodtak, a kormány kimondta: a gyermek érték az egész társadalom számára, ezért elismerés illeti azokat a családokat, amelyek vállalják a felneveléssel járó erőfeszítéseket. A politikának pedig mindent meg kell tennie azért, hogy megkönnyítse a fiatalok számára a család­alapításra vonatkozó döntéseket.

A családtámogatási rendszer kiépítése azonban nem volt kis feladat, különösen a tízes évek elejének szűkös gazdasági lehetőségei közepette. Ám ahogyan növekedett az ország teherbíró képessége, úgy bővültek vagy születtek meg újabb és újabb intézkedések. A járandóságok egy része a társadalombiztosítási jogviszonyhoz kötődik, ami észszerű a munkaalapú társadalomfilozófia szempontjából. Így kiszámíthatók és bombabiztosak a gyermekszüléshez kapcsolódó járandóságok. És mert a szülési szabadság idején járó csecsemőgondozási díj, valamint a gyed összege a szülést megelőző időszak keresetéhez igazodik, a pároknak nem kell szembenézniük azzal sem, hogy radikálisan csökken a jövedelmük a baba megszületése után, amikor amúgy megnövekednek a kiadások. Ennek legújabb intézkedése például, hogy a csecsemőgondozási díj, a csed összege megegyezik az édesanya szülés előtti keresetének teljes összegével.

A következetességnek köszönhetően mára elmondhatjuk, hogy minden egyes baba megszületését és hároméves korig tartó nevelését átlagosan közel 7,5 millió forinttal támogatja az állam. Ez nagyjából másfélszerese annak összegnek, amelyet e célra költött az ország 2010-ben, és összességében több mint 850 milliárd forintos kiadást jelent a költségvetésnek évente.

A kiszámítható, életigenlő politikának köszönhetően stabilizálódott a családok helyzete, és megváltozott a közgondolkodás is. Mára jelentősen nőtt a házasságkötések száma, a termékenységi ráta 1,55-re emelkedett, a válások és az abortuszok száma pedig több mint 40 százalékkal csökkent az utóbbi tíz évben.

Az első gyermek megszületését könnyíti meg a diplomásgyed, amely abban segíti a fiatalokat, hogy ne kelljen kitolniuk a gyermekvállalást a diploma megszerzéséig. A nőknek nyújtott lehetőség, amely 40 év munka után lehetővé teszi a visszavonulást, valamint a nagyszülői gyed bevezetése pedig azt a célt szolgálja, hogy a nagymamák, nagypapák is részt vegyenek az új nemzedék felnevelésében. Mindez nem mellékesen nem csak a fiatalokat segíti, erősíti a nemzedékek közötti összetartást is.

Könnyített otthonteremtés

Természetesen ahhoz, hogy kilábaljunk a demográfiai télből, nem elegendő az első gyermekek megszületését támogatni, segíteni kell azt is, hogy világra jöhessenek a második, harmadik, sokadik gyerekek is. Ehhez pedig erősíteni kell a fiatal családok teherbíró képességét. E célt szolgálja például a fiatal házasok adókedvezménye, később pedig a nevelt gyerekek után járó további adókedvezmények. Ez a tehercsökkenés nem csak azt jelenti, hogy tavaly már 353 milliárd forint maradt a családoknál. Azt is mutatja: az állam elismeri azokat az erőfeszítéseket, amelyek az új nemzedék felnevelésével járnak.

Ám nem csupán ezek a támogatási formák és kedvezmények vívták ki sokak csodálatát a világban. Az otthonteremtést megkönnyítő csok bevezetése valóban egyedülálló. A vissza nem térítendő támogatás, valamint a kedvezményes kamattal felvehető hitelek lehetővé teszik, hogy a fiatal családok csekély önerővel nekikezdhessenek a lakásvásárlásnak, házépítésnek, ha már megszülettek a gyermekeik, vagy tervezik a szülővé válást. A költségvetésből mintegy 370 milliárd forintot fordítanak e célra.

A kisfalvak elnéptelenedését gátolja meg a falusi csok, amely arra ösztönzi a fiatalokat, hogy helyben rakjanak fészket. Az újonnan bevezetett zöldcsok pedig a környezetvédelmi célokat szolgálja, hiszen milliós támogatásra számíthatnak, akik energiatakarékos otthon felépítésére, vásárlására vállalkoznak.

Ám vannak olyan „apróbb” gyermekjóléti kiadások is, amelyeket nem szoktunk a családtámogatás körébe sorolni, noha jelentősen csökkentik a gyermeknevelési költségeket. Az olyan költségvetést terhelő kiadások tartoznak ide például, mint az ingyenes gyermekétkeztetés vagy az ingyenes tankönyvek. Ezek összege tavaly elérte a 483 milliárd forintot.

Mindezekből kitűnik: az utóbbi tíz évben kiépített rendszer minden egyes eleme egymást erősíti. Céljuk, hogy minden tervezett baba megszülethessen Magyarországon. Emellett a nagycsalád immár nem jelent egyet az elszegényedéssel. A szeptember 23-án kezdődött IV. Budapesti Demográfiai Csúcs alkalmat adott rá Orbán Viktor miniszterelnöknek, hogy újabb, ambiciózus terveket is megfogalmazzon. Mint mondta, a kormány célja az, hogy Magyarországon anyagilag is jobban megérje gyermeket vállalni, mint elutasítani a gyermekáldást.

Ugyanakkor az egységes ellenzék sem rejti véka alá a családpolitikai szándékait. A napvilágra került programokból kitűnik, hogy az igazságosságra hivatkozva ismét visszanyesnék a családoknak járó juttatásokat, és a családtámogatási rendszer számos elemét leépítenék. Mint megtapasztalhattuk: a balliberális oldal be szokta tartani mindazokat az ígéretként elhangzó megszorításokat, amelyek a középosztály meggyengítését célozzák.

Csökkent az elszegényedés kockázata

Magyarország tíz év alatt elérte, hogy a GDP 5 százalékát költheti családtámogatásra. Szalai Piroskát, a Kopp Mária Intézet a Népesedéséért és a Családokért Intézet (KINCS) munkaerőpiaci szakértőjét arról kérdeztük, hogyan oszlik meg ez a hatalmas összeg a különböző támogatási formák között.

– Nagyjából a GDP 1,7 százalékát azok a pénzbeli ellátási formák teszik ki, amelyek a gyermek megszületése után járnak a szülőknek (például a csed, az anyasági ellátások, a gyed, a gyes), valamint a családi pótlék, ami a gyermek nagykorúságáig jár. 2021-ben ezekre 857 milliárd forintot fordít a kormány. A másik jelentős tétel a gyermekek után járó családi adókedvezmény, ami 2021-ben közel 353 milliárd forint. 370 milliárd forintot jelentenek a költségvetés számára az otthonteremtési támogatások, közöttük a megszületett és a tervezett gyermekek után járó összegek, valamint a kedvezményes hitelek kamattámogatása. De ne felejtkezzünk meg azokról a tételekről sem, amik a családok gyermeknevelési költségeit csökkentik. Ebbe a körbe tartoznak a családokat segítő gyermekjóléti szolgáltatások, mint például az ingyenes tankönyvekre és gyermekétkeztetésre fordított költségvetési kiadások, ezek 483 milliárd forintot tesznek ki.

Szalai Piroska megalapozottnak tartja azt a miniszterelnöki bejelentést, amely szerint Magyarország a közeli jövőben elérheti, hogy a gyermeket vállaló családok anyagilag is jobban éljenek, mint a gyermektelenek. Ez a fajta családokat érintő gazdasági előny megmutatkozik többek között a családi típusú adózásban, a száz százalékra emelt csecsemőgondozási díjban vagy az otthon­teremtési támogatásokban. A kisgyermekes családok anyagi helyzetét jelentősen javítani fogja a januártól bruttó 200 ezer forintra emelkedő minimálbér, hiszen számos gyermekgondozási ellátási forma éppen a minimálbérhez kötődik.

A szakértő szerint segítséget jelent a gyermeket nevelő családoknak az is, hogy várhatóan 2022 februárjában az átlagjövedelem erejéig mindkét szülő visszakapja az idén befizetett személyi jövedelemadója teljes összegét. Így jövőre 1,9 millió munkavállalót érint az adókedvezmény, aminek összege eléri a 600 milliárd forintot. A 2019-re vonatkozó KSH- és Euro­stat-adatokból látható, hogy a gyermekes családokban ma már kisebb arányú a szegénység és társadalmi kirekesztődés által fenyegetettek köre, mint a gyermekteleneknél.