Kikötőfejlesztési program a Dunán
A dunai vízi közlekedés élénkítésére az év végére elkészül az országos kikötőfejlesztési főterv stratégia széles körű társadalmi egyeztetés keretében.A dunai vízi közlekedés élénkítésére az év végére elkészül az országos kikötőfejlesztési főterv stratégia széles körű társadalmi egyeztetés keretében – jelentette be Sztilkovics Szávó, a Mahart Zrt. vezérigazgatója az európai uniós forrás felhasználásával megvalósuló projekt indító konferenciájának szünetében, Budapesten.
Fotó: MTVA/Bizományosi/Jászai Csaba (archív, illusztráció)
Elmondta, hogy a Mahart Zrt. közbeszerzési eljáráson választotta ki az Ex Ante Tanácsadó Iroda és a Mahart Passnave Kft. alkotta konzorciumot a munka elvégzésére, amelyre 1 millió euró áll rendelkezésre európai uniós forrásból.
Barna-Lázár Zoltán, az Ex Ante Tanácsadó Iroda ügyvezetője ismertette, hogy a munka keretében egyebek közt komplex anyagot készítenek a műszaki és ipartelepítési lehetőségekről, felülvizsgálják a jogi engedélyezési folyamatokat, elkészítik a komáromi kikötő megvalósíthatósági tanulmányát, és javaslatot tesznek 20 kikötőiprojekt-fejlesztésre.
Sztilkovics Szávó hangsúlyozta, soha ennyi forrás nem állt még rendelkezésre a dunai hajózásban rejlő lehetőségek feltérképezésére, egy ilyen típusú átfogó stratégia készítésére, amely mentén a kormány olyan beruházásokról dönthet, amelyek felkelthetik a befektetői érdeklődést, és gazdaságélénkítő hatásuk lesz. Példaként említette a gönyűi kikötő fejlesztését, amely egy német cég jelentős magyarországi beruházását vonzotta.
Barna-Lázár Zoltán rámutatott arra, hogy Magyarország 2030-ig jelentősen mértékben növelni kívánja a vizi áruszállítás arányát a kombinált árufuvarozásban, ehhez fejleszteni kell az infrastruktúrát a Dunán is.
A tanácsadó iroda ügyvezetője elmondta, májusig várják a konkrét fejlesztési ötleteket, javaslatokat kikötőfejlesztésre az erre a célra létrehozott www.huport.eu honlapon, ezekből választanak ki huszat, amelyet beépítenek a stratégiába.