Megérkezett a Lánchíd ideiglenes forgalomba helyezési engedélye: december 16-tól, péntek délutántól a BKK járatai, a taxik, a kerékpárral, a motorkerékpárral és a segédmotoros kerékpárral közlekedők használhatják a hidat – áll a Budapesti Közlekedési Központ közleményében, amely megjegyzi, az egyéni gépjárművel közlekedők nem mehetnek a hídra. Karácsony Gergely főpolgármester korábban úgy fogalmazott, „Budapest élhető, otthonos jövőjét” tartja szem előtt, és úgy látja helyesnek, ha egy bő féléves tesztidőszak után a fővárosiak dönthetnek majd arról, hogy a jövőben használhatják-e az autósok a hidat.

Hirdetés

Csakhogy Karácsony Gergely azt következetesen elfelejti hozzátenni, hogy a Fővárosi Önkormányzat megállapodott a kormánnyal: a hatmilliárdos támogatás feltétele, hogy a gépjárműforgalom teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónapot. A rosszul ütemezett és elhúzódó felújítások, a pesti rakpart lezárása és a dugódíj lebegtetése után tehát újabb dimenzióba lépett a fővárosi autósüldözés, és Karácsony Gergely inkább lemondana 6 milliárd forintról annak érdekében, hogy eldönthesse, ki hajthat át az ország egyik jelképének tartott Lánchídon.

„Támogatja, hogy Budapest Főváros Önkormányzata a Széchenyi Lánchíd és a budai Váralagút teljes körű rekonstrukcióját egy időben, a fővárosi közlekedés lehető legkisebb korlátozásával és a műszakilag lehetséges leggyorsabb ütemezéssel valósítsa meg, azzal, hogy a gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot” – áll szó szerint a Magyar Közlönyben. A hídról tavaly júniusban tiltották ki az autósokat, akkor még azt ígérték, 2022 decemberében visszatérhetnek rá. Sőt, amikor idén októberben visszahelyezték a kőoroszlánokat, a sajtóeseményen szintén elhangzott, hogy a vállalt határidőre, december közepére vissza fogják tudni engedni a gépjárműforgalmat a hídra.

A Világgazdaság megkeresésére Láng Zsolt, a Közép-magyarországi Gazdaságfejlesztési Zóna komplex fejlesztéséért felelős kormánybiztos megerősítette, azzal, hogy a főváros olyan feltételekkel kívánja megnyitni a Lánchidat, hogy a gyalogos és a gépjárműforgalom sem használhatja, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat. Hozzátette, a kormány abban állapodott meg a Fővárosi Önkormányzat vezetésével, hogy a Lánchíd teljes körű rekonstrukcióját 6 milliárd forinttal támogatja. Az erről szóló kormányhatározat egyértelmű feltételeket tartalmaz a támogatásért cserébe. Az egyik ilyen feltétel: a „gépjárműforgalom ezen közúti szakaszon való teljes vagy részleges korlátozása ne haladja meg a 18 hónap időtartamot”. Azáltal, hogy a Fővárosi Önkormányzat a holnapi nap folyamán olyan feltételekkel kívánja megnyitni a Lánchidat, hogy sem a gyalogos forgalom, sem a gépjárműforgalom nem használhatja, nem teljesíti a kormányhatározatban foglaltakat.

Korábban írtuk

Nyomatékosítani szeretnénk, hogy a Lánchíd hatmilliárdos kormányzati támogatásának feltétele a gépjárműforgalom korlátozásának teljes megszüntetése. Arra kérjük a főpolgármestert, tartsa be a kormánnyal kötött megállapodást

– nyilatkozta a lapnak Láng Zsolt.

A Lánchíd felújítása 2021 márciusában kezdődött el, és ha a főváros vezetése nem dobja vissza a még Tarlós István idején kiírt eljárást, mintegy ötmilliárd forintot spórolhatott volna. Ráadásul végül jelentősen csökkentett műszaki tartalommal szerződött, hiszen a Tarlós által tető alá hozott megállapodás nemcsak a Lánchídra vonatkozott, hanem a Széchenyi István téri villamosközúti aluljáróra is.
Karácsony Gergely azt is állította, hogy az előző közbeszerzési pályázatot az előző városvezetés írta ki, majd dobta vissza. Azonban ez sem így történt: Tarlós István exfőpolgármester mindössze egy ár-felülvizsgálati eljárást kezdeményezett 2019 szeptemberében. A tendert már bőven Karácsony Gergely ciklusa alatt nyilvánították eredménytelennek.

Az A-Híd Zrt.-nek nemcsak azért jött jól az újabb körös közbeszerzés a Lánchíd kapcsán, mert többet kereshet a munkán, hanem azért is, mert a második kiírásban látványosan csökkentek a vállalkozót terhelő kockázatok. Míg a Tarlós-stáb 75 millióban maximálta az előleg mértékét, ez mostanra 20 százalékra, megközelítőleg bruttó 5 milliárdra emelkedett, tehát körülbelül ugyanannyival, amennyivel az ajánlat maga. Ezzel párhuzamosan pedig a vállalkozóra vonatkozó napi kötbért a vállalkozói díj 0,5 százalékáról 0,25 százalékra vágták meg, a 20 százalékos meghiúsulási kötbért pedig 10 százalékra. Arra sem a BKK, sem a városvezetés nem tért ki, hogy mi indokolta ezeket a számottevő könnyítéseket.