Lázár János azt mondta, a várossal kedden aláírt és december 24-én életbe lépő megállapodás alapján havonta 5-10 ezer forinttal járnak jobban az utazók az új tarifarendszerrel.

Hirdetés

Megemlítette, hogy míg eddig 242 ezren váltottak vármegyebérletet Hajdú-Biharban, és 625 ezren helyi közlekedési (DKV-) bérletet, a jövőben egyetlen bérlettel vehetik igénybe a helyi és helyközi járatokat a térségben utazók. Egy debreceni diákbérlet eddig 5500 forintba került, a jövőben a tanulók 945 forintos vármegyebérlettel utazhatnak.

A MÁV-Volán-csoport 3,4 milliárd forinttal kompenzálja Debrecent a kieső bevételek miatt – jelezte a miniszter, megjegyezve, hogy a teljes árú vármegyebérlettel is olcsóbban lehet utazni a tarifaközösség után, mint eddig a DKV-bérlettel.

A kormány továbbra is a vidék fővárosaként tekint Debrecenre, egy új vidéki centrum születhet itt, és az „egypólusú Pest-országból végre olyan országgá válhat Magyarország, ahol vidéken is léteznek erőközpontok, gazdasági, szellemi, tudományos centrumok” – hangoztatta a tárcavezető, megerősítve: az a céljuk, hogy a Kárpát-medence keleti részében Debrecen legyen a legerősebb, a leggazdagabb és a legvonzóbb város.

Lázár János szerint Debrecen már most egyedi helyzetben van, hiszen kétszázezer fölötti a város lakóinak száma, és a következő években érdemi változás, robbanásszerű fejlődés és gyarapodás áll a város előtt.

„Nekünk, fideszeseknek az elmúlt 15 esztendőben, ha összegezni akarom a kormányzást, a programunk középpontjában vagy mondandónk lényegében az ember állt, (…) mindig az ember a legfontosabb”

– fogalmazott.

Hozzátette: Hajdú-Biharban 2010-ben 185 ezer munkahely volt, 2025-ben pedig 250 ezer a foglalkoztatottak száma az 520 ezer lakosból. Akkor 50 ezren kerestek állást, most kevesebb mint 10 ezren, az egész megyében. Akkor a vármegyében 185 600 forint volt a bruttó átlagkereset, ma 620 ezer forint – sorolta a miniszter.

Kitért arra, hogy munkaalapú és nem segélyalapú társadalmat építenek, amelynek lényeges eleme a munkába járás. Ennek megkönnyítésére vezették be 2023-ban az ország- és a vármegyebérletet, és az idén már 24 millió 600 ezer bérletet adtak el, „ami példátlan mennyiség”.

Elmondta, a kormány és a város között aláírt megállapodás létrehoz Hajdú Bihar megyében, Debrecenben egy tarifaközösséget a bérletek közös elfogadásáról.

„Közelebb visz bennünket ahhoz az elképzeléshez, hogy Magyarországon az emberek életének megkönnyítése, a közlekedés, a mobilitás garantálása érdekében egy egységes közlekedési rendszer legyen, ahol egy díj megfizetésével bárhová eljuthat az ember”

– emelte ki Lázár János.

Hozzátette: Hajdú-Bihar vármegyében 242 ezer bérletet adtak el az utóbbi időben, Debrecenben a teljes árú és a kedvezményes bérletek száma 2025-ben 625 ezer.

„A város és a kormány karácsonyi ajándéka a debreceniek asztalára az a megállapodás, amely december 24-től érvényes”, onnantól Debrecenben egy bérlettel lehet majd közlekedni – fogalmazott.

A miniszter utalt egy korábbi pénzügyi megállapodásra, amelynek értelmében a kormány ötmilliárd forinttal járul hozzá a debreceni tömegközlekedés 15 milliárd forintos működési költségéhez. A költségvetési támogatásról az idén már döntöttek, jövőre elkötelezték magukat, 2027-től pedig beépítik a költségvetésbe. A most aláírt megállapodás értelmében pedig a tarifaközösség után a Debrecent érő bevételkiesés kompenzálására 3,4 milliárd forintot fizet a MÁV-Volán csoport – ismertette.

A miniszter példaértékűnek nevezte a Debrecennel kötött megállapodást, amivel olcsóbbá teszik a városban és a vármegyében élők közlekedését a vármegyeszékhelyen.

Papp László (Fidesz-KDNP), Debrecen polgármestere az utasszám alakulásával is példázta, hogy „érdemes Debrecenbe invesztálni”. Felidézte: 2013-ban 77 millió utast szállítottak a helyi közösségi közlekedési eszközök, ez a szám az idén meghaladja a 93 milliót, és rövidesen 100 millió fölé emelkedik.

Arról is beszélt, hogy a 6-14 éves gyermekek 2024 áprilisában bevezetett díjmentes utazása a helyi közösségi közlekedésben a Junior Debrecen Városkártyával jelentősen növelte a keresletet és hozzájárult a családok anyagi terheinek enyhítéséhez: a kártya révén elérhető éves megtakarítás egy gyermek esetén 66 ezer, két gyermek esetén 132 ezer, három gyermek esetén 198 ezer forint.

A polgármester bejelentette: az önkormányzat közgyűlése december 18-i ülésén dönthet arról, hogy a Junior városkártya jogosultsági körét 2026. május 1-jével kiterjesztik valamennyi, Hajdú-Bihar vármegyében működő köznevelési intézmény diákja számára. Ez a díjmentes közlekedés mellett lehetőséget biztosít számos kedvezményre, amelyeket addig – amíg a kártyákat legyártják – a személyazonosság igazolásával vehetik igénybe a vármegyei fiatalok.

Lázár János a sajtótájékoztatón kérdésre válaszolva közölte, hogy jövőre értékesítik a debreceni belvárosban a régi városháza mellett lévő MÁV-palotát, majd ígéretet tett arra, hogy az értékesítésből befolyó összeget helyi fejlesztésekbe forgatják vissza.