Lázár János: Van igény az olcsó közösségi közlekedésre Magyarországon
Az olcsó közösségi közlekedésre van igény Magyarországon – mondta Lázár János építési és közlekedési miniszter csütörtökön a Kossuth rádió Jó reggelt, Magyarország! című műsorában.Kiemelte, tavaly a közösségi közlekedés rekordot döntött Magyarországon, 1 milliárd utazás történt a MÁV, a Volán és a HÉV járművein, soha annyi bérletet nem adtak el, mint 2024-ben, és jelentős árbevételt értek el azzal, hogy olcsóbbá tették a jegyeket.
Magyarországon évtizedeken keresztül folyt a vita arról, hogy egy jó, erős úthálózat mellett szükséges-e a kötöttpályás közlekedés – mondta a miniszter, aki szerint az elmúlt évek azt bizonyították, hogy a nagyvárosokból sokan ingáznak naponta, és igénybe veszik a vasutat, ha az olcsó, jó és tiszta. Ezért a közszolgáltatásban a vasutat és a közutat egyaránt erősíteni kell – tette hozzá.
Kitért arra, hogy az elmúlt 14 évben 5000 milliárd forintot fordítottak a gyorsforgalmi úthálózatra és 1200 milliárd forintot a vasútra.
Lázár János hangsúlyozta, elkötelezett a kötöttpályás közlekedés mellett, mivel az környezetbarát technológia. Az energiahivatal adatai szerint 2024-ben a magyarországi károsanyag-kibocsátás a MÁV-nak köszönhetően is csökkent, hiszen a korábban autót használó utazók mintegy 20 százaléka az olcsó jegy miatt áttért a kötöttpályás közlekedésre – jegyezte meg.
A miniszter szólt arról, hogy a Volánnak 5700 autóbusza van, ezek közlekedésére „nagy panasz” nem szokott érkezni, míg a vasútra – egyébként joggal – az emberek kritikát fogalmaznak meg a menetrend pontossága, a tisztaság, a vonatok működtetése miatt.
A vasúti pályákat fejleszteni kell és járműveket kell vásárolni a változtatáshoz – szögezte le Lázár János, aki szerint a 6 ezer kilométer vasúti szakaszból fel kell újítani azt a 3 ezer „beteg” vasúti szakaszt, amelyen sebességkorlátozás van érvényben. A vasút járműállomány 80 százaléka 40-60 éves, ezek helyett újakat kell venni – tette hozzá.
Elmondta: először az elmúlt 35 évben, a kormány felhatalmazta a minisztert arra, hogy az Európai Beruházási Bankhoz forduljon, egy fejlesztési program keretében 1 milliárd eurós hitelkérelmet nyújtottak be, amelynek alapján meg tudnak indítani egy 800 milliárd forintos vasúti pályafelújítást. Hozzátette, hogy 2025-ben lehívják azt a pénzt, amit még az Európai Unió visszatart, és megpróbálnak 300-400 milliárd forint uniós forrást is a vasútfejlesztés érdekében mobilizálni.
A miniszter 10 pontos vállalása legfontosabb lépésének nevezte azt, hogy visszaszorítsák a késéseseket. Bevezetik a késési biztosítást, ha 20 percnél többet késik a vonat vagy a busz, a jegy 50 százalékát visszaadják, havi bérletnél pedig ha ötnél többször fordul elő 20 percnél nagyobb késés, a következő hónapban 10 százalék kedvezményt kap az utazó bérlete árából. Elvárás a tisztaság javítása, 1000 vasúti pályaudvaron és 150 buszpályaudvaron lévő mosdót 2026 januárjára fel kell újítani – ismertette.
Kitért arra, hogy a menetrend tartása érdekében 55 új mozdony állítanak be az idén, 100 vasúti kocsit felújítanak, és 285 kocsit rendelnek. A Volánhoz az idén 500, jövőre további 500 új autóbusz érkezik, ez az 5700 darabos buszflotta jelentős megújulását jelenti a tárcavezető szerint. Azt is vállalták, hogy nyáron klimatizált vonatot vagy buszt biztosítanak az utazáshoz, erről a menetrendben lehet tájékozódni. Áprilistól új MÁV applikáció lesz és ugyancsak áprilistól az összes Inter City járaton takarítószemélyzet lesz. A GYSEV-ben növelték a magyar tulajdoni részt, és ez a vállalat veszi át Vas, Zala, Győr-Moson-Sopron vármegyében, valamint Veszprém vármegye egy részén a vasúti szolgáltatást. A GYSEV-nél már rendeltek 11 motorvonatot, amelyeket 2026-2027-ben adnak át – tette hozzá Lázár János.