Magyarország a hadiipar új korszakának nyertese lehet
Lőpor, profit, lehetőség
Hamarosan dúskálni fog az exportmegrendelésekben az elmúlt években gyakorlatilag zöldmezős beruházásként életre hívott magyar hadiipar. Az ukrajnai háború és az éleződő geopolitikai feszültségek hatására Európa országai az elmúlt években példátlan mértékben növelték védelmi kiadásaikat, ami már most megrendelésekben jelenik meg a hadiipari cégeknél, márpedig ezen a területen hazánk megkerülhetetlen tényezővé nőtte ki magát.
Erős exporttevékenység nélkül nem lehet életképes a magyar hadiipar, egyszerűen azért, mert a Magyar Honvédség nem elég nagy ahhoz, hogy egy akkora hadiipari komplexumot gazdaságosan lehessen üzemeltetni, mint amekkora az elmúlt években kiépült. Az első pillanattól kezdve deklaráltan úgy lett tervezve minden a gyárak kapacitásától kezdve a külföldi partnercégek bevonásáig, hogy az itt gyártott fegyverek és harceszközök a globális fegyverpiacokon is meg tudjanak jelenni.
Európa önellátóvá válna
A NATO 28 európai tagállama közül a tavalyi évre húsz már legalább GDP-je két százalékát fordította honvédelmi célokra, szemben a néhány évvel korábbi 1,4 százalékos átlaggal. Az európai védelmi ipar már most is jelentős fellendülést tapasztal. A nagy európai fegyvergyártók részvényárfolyamai megugrottak, mivel a befektetők komoly védelmibüdzsé-emelésekre számítanak. A brit BAE Systems 2024-ben rekordnagyságú megrendelésállományról és soha nem látott profitokról számolt be. A német Rheinmetall vagy a francia Thales részvényei két számjegyű növekedést mutattak, jelezve: a befektetők fegyverkezési ciklus felpörgését várják (Demokrata, 2025/11). Az elmúlt néhány hónap eseményei még tovább turbózták az európai újrafegyverkezési ciklust, hiszen az európai vezetők láthatóan egyre inkább hazai gyártásban gondolkodnak, és kevesebbet akarnak importálni az USA-ból.
Az Egyesült Államok és Európa kapcsolatának feszültségei azonban már a megelőző években is megmutatkoztak. Az USA időnként egyoldalú döntései – például a 2021-es AUKUS megállapodás Ausztráliával egy francia tengeralattjáró-szerződés felmondásához vezetett – vagy éppen az ukrajnai támogatás esetleges visszafogása miatti európai aggodalmak már évek óta a saját gyártás erősítését célzó nyilatkozatokat gerjesztettek. 2025-ben az amerikai belpolitika alakulása pedig még tovább erősítette Európa eltökéltségét.
Franciaország hagyományosan saját fejlesztésű haditechnikára támaszkodik (Dassault repülőgépek, Naval Group hadihajók), Németország is egyre nyíltabban hangoztatja, hogy a kontinens védelmi ipari szuverenitását erősíteni kell. Közösen új európai harckocsi (MGCS) és új vadászgép (FCAS/SCAF) fejlesztésébe kezdtek, ami hosszú távon kiválthatja az amerikai eszközöket. Az Egyesült Királyság – az USA legszorosabb szövetségese – is olasz és japán partnerekkel indította el a Tempest/GCAP 6. generációs vadászgépprogramot, amerikai részvétel nélkül. Mindezek a projektek azt szolgálják, hogy Európa 10-15 éven belül saját, világszínvonalú fegyverrendszerekkel rendelkezzen, csökkentve az importfüggőséget. Olaszország és Spanyolország pedig jelezte, hogy a jövőben előnyben részesíti az európai együttműködésű fejlesztéseket – például a közös Eurodrone programot – az amerikai alternatívákkal szemben. Az Európai Unió 2022-ben életbe léptette az Európai Védelmi Alapot (EDF), amely csak uniós székhelyű vállalatok közös fejlesztéseit finanszírozza, kizárva a külső – így amerikai – beszállítókat. A 2025-ös SAFE csomag pedig nyíltan deklarálja, hogy az amerikai cégek nem férhetnek hozzá a közös európai pénzekhez, mivel az EU saját védelmi ipari bázisának megerősítésére törekszik.
A „kill switch” botrány félelmei
Ebbe a környezetbe robbant be elemi erővel néhány hete az amerikai F–35 Lightning ötödik generációs vadászgép körüli „kill switch” botrány. Röviden összefoglalva az a feltételezés, hogy az USA a gép bonyolult szoftverrendszerébe olyan rejtett kapcsolót (hátsó kaput) épített, amely lehetővé teszi, hogy szükség esetén távolról letiltsa vagy korlátozza a külföldi szövetségesek által üzemeltetett F–35-ösöket. A hír futótűzként terjedt az interneten és komoly aggodalmat váltott ki több európai országban, amelyek már vásároltak vagy vásárlást terveznek ebből a típusból. A téma különösen kényes lett a NATO és az USA közötti feszültségek árnyékában, hiszen felveti a katonai szuverenitás kérdését: mennyire ura egy nemzet a haditechnikájának, ha annak működése egy másik ország kezében lévő kódtól függ?

Noha a Pentagon folyamatosan igyekszik megnyugtatni a partnereket, a vita nyomán több szövetséges ország is átértékeli jövőbeli beszerzéseit. A potenciális vásárló Portugália most sietett bejelenteni, hogy új vadászgépbeszerzési döntését még nem hozta meg, és alaposabban megvizsgál minden lehetőséget. Kanada is újratervez, egyelőre nem mondják le a szerződést, de szeretnék biztosítani, hogy a jelenlegi formájában is előnyös legyen Kanadának. Németországban is élénk vita bontakozott ki. Wolfgang Ischinger, a Müncheni Biztonságpolitikai Konferencia volt vezetője egy interjúban odáig ment, hogy ha az Egyesült Államok valaha is korlátozná a német F–35-ösök bevethetőségét – ahogyan kezdetben vonakodott hozzájárulni az ukrán F–16-os-projekthez is –, akkor „szóba kerülhet a szerződés felmondása”. Bár ez egyelőre hipotetikus felvetés, jól mutatja a hangulatot: az európai vevők nem akarnak olyan fegyvert, amit adott esetben az eladó nem enged használni.
A botrány közvetett hatása, hogy felértékelődhetnek az alternatívák az F–35-össel szemben. Európában a negyedik generációs többcélú vadászgépek – mint a francia Rafale vagy a közös brit–német–olasz–spanyol fejlesztésű Eurofighter Typhoon – már bizonyítottak, és egyik sem függ amerikai kontrolltól. Noha ezek műszaki szinten nem mindenben veszik fel a versenyt az F–35-tel, egyes országok szemében mégis vonzóbbá válhatnak a „kill switch” vita után. Svájc például 2021-ben nagy vihart kavaró módon az F–35-öt választotta a Rafale helyett, de a belpolitikai viták még zajlanak, és egy ilyen botrány új érveket adhat a döntés újragondolását sürgetők kezébe. Összességében a bizalmi válság tovább erősíti azt a trendet, hogy Európa a saját fejlesztésű légierő megteremtésére törekszik.
Nemzetközibe ágyazva
Magyarország a rendszerváltás utáni évtizedekben szinte teljesen leépítette korábban jelentős hadiiparát, 2010 körül már alig maradt hazai fegyver- és haditechnikai gyártókapacitás. A 2010-es évektől azonban, felismerve a nemzetközi környezet változásait, a kormány stratégiát váltott. A 2017-ben útjára indított haderőfejlesztési program részeként célul tűzte ki a magyar védelmi ipar újraélesztését. Az elmúlt öt évben a magyar állam több stratégiai vegyesvállalatot és partnerséget hozott létre neves külföldi hadiipari cégekkel. Ezek közül kiemelkedik a német Rheinmetall AG szerepe, amellyel 2020-ban közös vállalatot alapított, mára a Rheinmetall Hungary Zrt. vált a legtöbb új magyar hadiipari beruházás ernyőszervezetévé. Emellett együttműködés kezdődött a német Dynamit Nobel Defence (DND) vállalattal és az európai repülőgépgyártó Airbus Helicoptersszel is. A kormány célja kettős volt: egyrészt a Magyar Honvédség eszközigényét minél nagyobb arányban hazai gyártásból fedezni, másrészt exportképes termékekkel megjelenni a nemzetközi piacon. Szalay-Bobrovniczky Kristóf honvédelmi miniszter egyértelműen hangsúlyozta, hogy az ország nem elégszik meg a hazai szükségletek kielégítésével, hanem „jelentős exportpotenciállal bíró” védelmi ipart kíván kiépíteni.

A magyar hadiipari üzemek előtt álló egyik fő kérdés, hogy mekkora volumenű megrendelésekkel számolhatnak a következő években. A jelek igen biztatók, ugyanis a magyar üzemek többsége integrálva van a partnercégek globális ellátási láncába, így közvetve már most is exportálnak. A gyulai Airbus-gyár alkatrészei például az Airbus helikopterek nemzetközi piacára mennek – ha egy délkelet-ázsiai vagy közel-keleti ország Airbus helikoptert vesz, abban gyulai alkatrészek is lesznek. Hasonlóképp, a Rheinmetall várpalotai robbanóanyaggyára az egész európai hálózatot ellátja RDX-szel, tehát a német, olasz, brit lőszergyárak is magyar komponenseket használnak majd a termékeikhez. Ez beágyazza Magyarországot az európai védelmi ellátási láncba, és hosszú távon stabil keresletet jelent.
Közvetlen export terén is jók a kilátások. A Lynx harcjármű, amelynek Magyarország az első EU/NATO-megrendelője volt, más országok érdeklődését is felkeltette. A régióban Szlovákia és Csehország is IFV-beszerzés előtt áll. Ha a Rheinmetall a Lynxszel sikert ér el, a zalaegerszegi gyár kapacitása részben ráfordítható az exportra is – sőt, a szerződés szerint a magyar fél részesedik is a jövőbeni exportok hasznából. A Gidrán 4×4 járművek esetében a licenc a török Nurol cégé, de a magyar gyártású változatot fel lehet kínálni hasonló igényű országoknak, például a Balkánon vagy Afrikában, ahol olcsóbb alternatívát jelenthet a nyugati páncélozott járművekkel szemben. Szaúd-Arábia, az Egyesült Arab Emírségek és más közel-keleti államok is üzemeltetnek Ejder Yalçın típusú járműveket – ha ezek utánrendelnek, a Nurol akár a magyar kapacitást is bevonhatja a gyártásba, főleg ha a török ipar leterheltté válik.
Hasznot hozhat a lőszerhiány
A leginkább kézzelfogható exportlehetőség a lőszerek és páncéltörő fegyverek terén mutatkozik. Európa-szerte kritikus lőszerhiány van a raktárakban az Ukrajnának nyújtott segítség miatt, ezért az EU 2023–2024-ben finanszírozást is nyújtott a tagállamoknak közös lőszerbeszerzésre. A várpalotai gyár, amint felfut, jó eséllyel pályázhat ezekre a közös EU-s megrendelésekre és regionális lőszergyárrá válhat, amely a V4-országok és más szövetségesek számára is termel. Ugyanígy az RGW 110 páncéltörő rakéták iránti globális kereslet is ugrásszerűen nőtt, a hasonló vállról indítható fegyverek bizonyították értéküket a harctéren, így a NATO több tagállama is készleteket halmoz fel belőle. A német hadsereg mellett a brit és a skandináv fegyveres erők is potenciális vevői az RGW családnak. Mivel a DND a világ összes RGW 110 vetőcsövét kizárólag Magyarországon fogja gyártani, minden egyes exportált darab magyar terméknek tekinthető majd. Ez közvetlen exportbevételt jelent, és növeli Magyarország súlyát a fegyverexportőr országok között. A kiskunfélegyházi fegyvergyár termékei közül is több exportképes: a CZ Bren 2 karabélyokat például már rendszeresítették a cseh és a magyar mellett a francia különleges erők is; ha más ország is rendel, a magyar üzem kapacitása ráfordítható a gyártásra. Illetve ha a saját fejlesztésű fegyvercsalád sikerrel jár, Magyarország akár önálló fegyverexportőrré is válhat egy-egy területen.
